överclockning av cpu/minne, har jag gjort rätt?

Permalänk
Medlem

överclockning av cpu/minne, har jag gjort rätt?

Jag har en gammal e6600 processor och ddr2 800 minnen.

Jag satte ration till 1:1 och överklockade processorn till 3ghz.

Då hamnade dock mina minnen i endast 667 mhz.

Efter lite klurande ändrade jag DRAM Spec till 4:5 istället för 1:1 vilket gör att mina minnen körs i 833 mhz (liten överklockning på 33mhz)

Jag har kollat i CPU-Z och ser nu att minnena körs i 5-5-5-15 istället för 4-4-4-12 som dom var innan.

Blir det på något vis sämre av att köra dom så?
Är det sämre att köra 4:5 istället för 1:1?

Har även hört något om dual-channel mode till minnen.
I CPU-Z står det Channels #: Single, betyder det att minna minnen inte körs i dual-channel mode, vart kan jag annars se om dom körs i det eller inte?

Permalänk
Medlem

Får väll svara på mina egna frågor då ingen bemödat sig göra det det ännu

4:5 verkar inte vara några problem vad jag lyckats läsa mej till.

Minnena kördes inte i dual-channel nej, och anledningen var att jag hade satt dom fel Har 2 st 2gb stickor och tog för givet att dom skulle sitta i dom slotten som satt närmast varandra på moderkortet men nej dom skulle sitta med längre mellanrum (svårt o förklara med den finns 4 slott på moderkortet och dom sitter som i par 2 och 2, har ett Abit AB9)

Jaja allt funkar perfa nu i alla fall!

Permalänk
Skrivet av henkezan:

Får väll svara på mina egna frågor då ingen bemödat sig göra det det ännu

4:5 verkar inte vara några problem vad jag lyckats läsa mej till.

Minnena kördes inte i dual-channel nej, och anledningen var att jag hade satt dom fel Har 2 st 2gb stickor och tog för givet att dom skulle sitta i dom slotten som satt närmast varandra på moderkortet men nej dom skulle sitta med längre mellanrum (svårt o förklara med den finns 4 slott på moderkortet och dom sitter som i par 2 och 2, har ett Abit AB9)

Jaja allt funkar perfa nu i alla fall!

Du verkar ju kunna lite nu, vet du om man kan överclocka sina minnen från 1600 till 1666 utan att dom går sönder:P?

Visa signatur

Amd Phenom 6 1090t@3.6Ghz, Noctua d-14,Asus 570, Kingstone 4x2 G 1600Mhz, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, CM Silent pro 700W, Chassi: CM 690 II Advanced Svart, Massa fläktar. Windows 7 pro, 64 bitars