Billigt ljudkort med S/PDIF för laptop

Permalänk
Medlem

Billigt ljudkort med S/PDIF för laptop

Letar efter ett billigt ljudkort (USB eller FIREWIRE) till min laptop för att kunna få ut Dolby Digital och DTS ljud via S/PDIF till min förstärkare. Koaxial eller optisk spelar ingen roll.

Tyvärr verkar det inte finnas mycket att välja på. Kjell.com har ett ljudkort som först verkade perfekt, men det verkar bara klara PCM stereo via den optiska utgången. Märkligt.

Några tips?

Permalänk

Vad har du för ljudkort i din bärbara dator? Nyare datorer matar ut S/PDIF genom 3,5 mm-plugg. Ofta optiskt.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Vad har du för ljudkort i din bärbara dator? Nyare datorer matar ut S/PDIF genom 3,5 mm-plugg. Ofta optiskt.

Datorn har tvärr ingen optiskt utgång. Har kollat alla specar och kollat alla anslutningar. Det är en HP Compaq 8510p med dockningsstation och har precis alla jäkla anslutningar, men inte digital ut.

Hade hoppats att det skulle finnas en liten smidig USB sticka som klarar att skicka ut signalen digitalt. Har ett mobilt firewireljudkort (TC Electronics Konnekt Live), men det är ju stort som hela datorn och inget jag bär runt med precis. Idag kör jag XBMC och HDMI till teven. Fungerar bra bortsett från att jag bara får stereoljud. Förstärkaren har tyvärr inte HDMI, men det kanske snart är dags att uppgradera om än lite dyrare än ett ljudkort.