Effektivt och prisvärt nätagg på ca 100W?

Permalänk

Effektivt och prisvärt nätagg på ca 100W?

Jag har byggt mig en filserver på ett Atom D510-kort och fyra diskar (varav tre är s.k. eco-diskar). Mätt med min Clas Ohlson-mätare drar systemet ca 45W i idle när diskarna stängt av sig (mätt "i väggen"). Detta med två chassifläktar och ett gammalt ineffektivt nätagg.

Eftersom systemet ska vara igång 24/7 så tänkte jag göra systemet ännu mer strömsnålt och köpa ett effektivare nätagg. 100-150W borde räcka. Jag har funderat på ett FSP Group FSP400-60APN 400W som har en effektivitet på över 80% och bara kostar ca 350:-

Men 400W känns lite overkill - kan man få ännu bättre effektivitet om man bara behöver 100-150W?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Om du kommer köra med ett 400 watts agg på den burken, och den drar ca:50 watt så kommer inte verkningsgraden ligga så högt.
Det jag menar är att, när du tar ut så lite effekt ur nätagget så har det lägre verkningsgrad.
Du kan använda en Picopsu, dom har låga watt antal och hög verkninsgrad.
Dessutom blir dom inte nå varma, nätdelen sitter på kabeln utanför burken.
Finns även med lägre effekt än den jag länkat till.

Picopsu 150XT / AC-DC 12v 6,67A 80w adapter - Mini-Box - mini-itx.se

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Skrivet av JonnyRocker:

Om du kommer köra med ett 400 watts agg på den burken, och den drar ca:50 watt så kommer inte verkningsgraden ligga så högt.
Det jag menar är att, när du tar ut så lite effekt ur nätagget så har det lägre verkningsgrad.
Du kan använda en Picopsu, dom har låga watt antal och hög verkninsgrad.
Dessutom blir dom inte nå varma, nätdelen sitter på kabeln utanför burken.
Finns även med lägre effekt än den jag länkat till.

Picopsu 150XT / AC-DC 12v 6,67A 80w adapter - Mini-Box - mini-itx.se

Jo, jag misstänkte också att 400W-agget inte skulle ha 80% verkningsgrad då man bara använde en tiondel.

Picopsu:n såg intressant ut men är det inte konstigt att adaptern bara är på 80W när nätagget är på 150W? Men jag ska helt klart kolla upp produkten mer, tack för tipset.

Någon som har något annat alternativ?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Jo nog är det konstigt, men räcker inte 80 watt till dej?
Annars så finns det på 150 watt.

12v/12.5A AC-DC Power Adapter

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Skrivet av JonnyRocker:

Jo nog är det konstigt, men räcker inte 80 watt till dej?
Annars så finns det på 150 watt.

12v/12.5A AC-DC Power Adapter

Enligt SPCR så låter 150W-agget som tusan över 90W så det är ingen idé att köpa mer än 80W ändå. 80W borde nog räcka, det jag är orolig för är om diskarna drar mer precis när datorn startar men det kan jag ju kolla med min classe-mätare kom jag på nu.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Den 150wattaren som jag länkade till är fläktlös.
Det som jag vet att SPCR har testat är ett fläktkylt 120watts agg som förde lite oväsen.
Är det den artikeln som du menar ?

Tiny, Silent and Efficient: The picoPSU | silentpcreview.com

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Skrivet av JonnyRocker:

Den 150wattaren som jag länkade till är fläktlös.
Det som jag vet att SPCR har testat är ett fläktkylt 120watts agg som förde lite oväsen.
Är det den artikeln som du menar ?

Tiny, Silent and Efficient: The picoPSU | silentpcreview.com

Ahh, sorry, blandade ihop siffrorna.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fastforward:

Enligt SPCR så låter 150W-agget som tusan över 90W så det är ingen idé att köpa mer än 80W ändå. 80W borde nog räcka, det jag är orolig för är om diskarna drar mer precis när datorn startar men det kan jag ju kolla med min classe-mätare kom jag på nu.

Du kan inte köra staggered spin up eller nåt då?

Permalänk
Skrivet av Aser:

Du kan inte köra staggered spin up eller nåt då?

Jo, jag ska kolla det också.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Skrivet av fastforward:

Jo, jag misstänkte också att 400W-agget inte skulle ha 80% verkningsgrad då man bara använde en tiondel.

Picopsu:n såg intressant ut men är det inte konstigt att adaptern bara är på 80W när nätagget är på 150W? Men jag ska helt klart kolla upp produkten mer, tack för tipset.

Någon som har något annat alternativ?

Jag mailade till Mini-ITX.se och frågade om 150 watts adaptern, fick svar att den var slut men skall komma in i oktober igen.:)

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet