Achievement Q&A!

Permalänk
Entusiast

Achievement Q&A!

Finns många kluriga achievements att plocka, och är säker på att folk säkert har frågor om vissa speciellt svåra, så de som klarat av dom kan säga hur de gjorde alternativt skicka replay.. Tänkte det kunde vara bra med en tråd som täcker detta.

Är inte mycket för achievements annars i spel, men i SC2 är dom riktigt roliga många av dom och är nog det enda undantaget! De tillför mycket och är väl igenomtänkta. Blev precis klar med 100% 3/3 mission achievements i campaign. Så om någon har några frågor om dom så kan jag vara till hjälp!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd

SPOILER

Döda Brutalisken i secret mission på hmm, hard eller normal, kommer inte ihåg vilken, med roboten innan, så får du en till

Dold text
Permalänk
Entusiast

Coolt, den måste jag göra. Trodde han var odödlig!

Hittade även en egen gömd feat of strength innan:
SPOILER

I uppdraget där man ska mina mineraler åt tosh på lava planeten, explora hela kartan/döda alla fiender minns inte exakt så får ni en gömd achievement!

Dold text
Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Detta är inget med achievement att göra men däremot ett easter egg, i secret mission där man får nya gubbar så finns det en plats att gå ut på där, går man tillräckligt långt så får man vision över en murloc marine som dansar

Dold text

Däremot har jag problem med lock and load achievementet som kräver att man samlar alla weapon upgrades på ovanstående uppdrag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Snorfisk:

Däremot har jag problem med lock and load achievementet som kräver att man samlar alla weapon upgrades på ovanstående uppdrag.

är det dom vapnen som ligger på marken? bara å kolla runt överallt å sen när du börjar bli jagad så använder du stimpacks(om du har researchat det) ifall du ser nån i närheten då man oftast inte hinner annars. vid tillfället där du får välja nya enheter så rekommenderar jag absolut fler medics å marines om du har kvar dina första medics så blir det ganska enkelt i flykten att plocka på sig alla då dom healar dina stimmade marines direkt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

SPOILER

Döda Brutalisken i secret mission på hmm, hard eller normal, kommer inte ihåg vilken, med roboten innan, så får du en till

Dold text

Fattar inte? Menar du att man ska döda brutalisken med roboten innan vadå? Och vilken robot!?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Medlem

Insane FFA achievement (vinn mot 7 insane datorer) kan låta svår, men många som har den achievementen gör enligt följande.

1. Välj banan Lava Flow
2. Välj att du ska spela terran, du kan sätta datorerna som vilken/vilka raser som helst
3. Kontrollera att det är FFA

I spelet:

4. Lyft omedelbart med ditt command centre och landa på en av de två öarna som finns.(kanske skaffa typ 100 mineraler extra så man kan bygga mer än en enstaka SCV)
5. Bygg missiltorn runt "hela sidan" av din lilla ö som pekar mot den stora ön(så datorn inte kan landsätta trupper).
6. När du har missiltorn som skyddar någorlunda så bör man ta den andra expansionen som finns på ön.

Viktigt: När det kommer upp i hörnet att någon dator vill surrendra så ska man trycka Nej, det köper dig lite extra nödvändig tid.

7. Bygg inga ground units alls förutom SCV's. Bygg battlecruisers(och endast battlecruisers) tills det bara är en enda dator kvar.
8. Ta dina battlecruisers och döda den sista datorn.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

är det dom vapnen som ligger på marken? bara å kolla runt överallt å sen när du börjar bli jagad så använder du stimpacks(om du har researchat det) ifall du ser nån i närheten då man oftast inte hinner annars. vid tillfället där du får välja nya enheter så rekommenderar jag absolut fler medics å marines om du har kvar dina första medics så blir det ganska enkelt i flykten att plocka på sig alla då dom healar dina stimmade marines direkt.

Jag har inga problem med att hålla mig vid liv men jag verkar inte hitta alla upgrades, tänkte om det fanns någon som var gömd på ett riktigt konstigt ställe.

Edit: Testade igen då jag väl gjorde achievementet för brutalisken (står hur man gör längre upp) men hittar fortfarande inte alla bitar. Nu såg jag även att dem är vita på minimapen om man väl har passerat dem så det måste finns någon som är gömd på något udda ställe eller typ att man spränger nån tunna eller extra vägg nånstans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snorfisk:

Jag har inga problem med att hålla mig vid liv men jag verkar inte hitta alla upgrades, tänkte om det fanns någon som var gömd på ett riktigt konstigt ställe.

Edit: Testade igen då jag väl gjorde achievementet för brutalisken (står hur man gör längre upp) men hittar fortfarande inte alla bitar. Nu såg jag även att dem är vita på minimapen om man väl har passerat dem så det måste finns någon som är gömd på något udda ställe eller typ att man spränger nån tunna eller extra vägg nånstans.

Tror det är en bit i slutet, finns lite zealots, istället för att gå uppe vid skjuter du dig igenom barriärerna, detta brukar jag spara nån item till så dom exploderar direkt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Snorfisk:

Jag har inga problem med att hålla mig vid liv men jag verkar inte hitta alla upgrades, tänkte om det fanns någon som var gömd på ett riktigt konstigt ställe.

Edit: Testade igen då jag väl gjorde achievementet för brutalisken (står hur man gör längre upp) men hittar fortfarande inte alla bitar. Nu såg jag även att dem är vita på minimapen om man väl har passerat dem så det måste finns någon som är gömd på något udda ställe eller typ att man spränger nån tunna eller extra vägg nånstans.

Jag gjorde den gömda achievementen nu och passade på att ta ett par screenshots i andra halvan av uppdraget(flykten). Dessa två är de enda jag kan tänka mig kan va dom som du missat.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Jag tar båda två, det måste nog vara i första delen jag missar nånstans.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Snorfisk:

Jag tar båda två, det måste nog vara i första delen jag missar nånstans.

Strax innan du kan använda roboten/där du fyller på med nya enheter(nån av dom 2) så finns det en dörr till höger du kan spränga och plocka ett plasma rifle det är ett ensamt fyrkantigt litet rum bara med en dörr du spränger med raynors detonation. Det kan vara den, annars har jag ingen aning då dom andra är ganska självklara va jag vet.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Strax innan du kan använda roboten/där du fyller på med nya enheter(nån av dom 2) så finns det en dörr till höger du kan spränga och plocka ett plasma rifle det är ett ensamt fyrkantigt litet rum bara med en dörr du spränger med raynors detonation. Det kan vara den, annars har jag ingen aning då dom andra är ganska självklara va jag vet.

Det var den, jag hittade den precis

Edit: Jag var tvungen att spela klart uppdraget för att verkligen se så jag fick achievementet
när man spelat samma uppdrag flera gånger så blir man blind för småsaker. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levath:

Insane FFA achievement (vinn mot 7 insane datorer) kan låta svår, men många som har den achievementen gör enligt följande.

1. Välj banan Lava Flow
2. Välj att du ska spela terran, du kan sätta datorerna som vilken/vilka raser som helst
3. Kontrollera att det är FFA

I spelet:

4. Lyft omedelbart med ditt command centre och landa på en av de två öarna som finns.(kanske skaffa typ 100 mineraler extra så man kan bygga mer än en enstaka SCV)
5. Bygg missiltorn runt "hela sidan" av din lilla ö som pekar mot den stora ön(så datorn inte kan landsätta trupper).
6. När du har missiltorn som skyddar någorlunda så bör man ta den andra expansionen som finns på ön.

Viktigt: När det kommer upp i hörnet att någon dator vill surrendra så ska man trycka Nej, det köper dig lite extra nödvändig tid.

7. Bygg inga ground units alls förutom SCV's. Bygg battlecruisers(och endast battlecruisers) tills det bara är en enda dator kvar.
8. Ta dina battlecruisers och döda den sista datorn.

Dold text

Det var inga problem att överleva tills det bara var en kvar. men han hade en löjligt enorm armé sen. Var rätt svårt att ta kål på han.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det var inga problem att överleva tills det bara var en kvar. men han hade en löjligt enorm armé sen. Var rätt svårt att ta kål på han.

Hehe, det beror sig väl på hur mycket man har när man blir ensam med datorn(och hur hårt datorerna har gått på varandra). Jag hade 18 battlecruisers med fulla uppgraderingar(både nivå 3 i dmg och armor) och jag fortsatte att mata ut dom när jag gick till attack. Jag förlorade kanske 13 av mina battlecruisers i första slaget med hans super armé, men så länge man tar ut hans huvudbas direkt så var det inga större problem för mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det var inga problem att överleva tills det bara var en kvar. men han hade en löjligt enorm armé sen. Var rätt svårt att ta kål på han.

jag försökte också men en av motståndarna tog kål på dom andra assnabbt och hade femdubbel collection rate än mig (jag hade två fullt saturated baser). Jag hade överdrivet mycket missile turrets men han stod på fastlandet och kastade över corrupted marines sen svärmade han in med typ 20 overlords fulla med hydralisk. Jag blev helt paff för matchen hade inte pågått särskilt länge. haha blev imponerad iallafall.

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd

Tagit FFA 7 Insane iaf, hade turen att han som var kvar var Toss, och hade nog spenderat ~100 supply på zealots och immortals, förlorade nog 3 battelcruisers totalt tror jag ^^

2200poäng, klättrar stadigt uppåt, får ta itu med campaign snart med.

Permalänk
Entusiast

Tog precis Lost Viking gold (500k) tog mig lite drygt 4-5 timmar, många försök, många svärord och en vänster arm som är redo att falla av. Svåraste achievementen hittills.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Levath:

Insane FFA achievement (vinn mot 7 insane datorer) kan låta svår, men många som har den achievementen gör enligt följande.

1. Välj banan Lava Flow
2. Välj att du ska spela terran, du kan sätta datorerna som vilken/vilka raser som helst
3. Kontrollera att det är FFA

I spelet:

4. Lyft omedelbart med ditt command centre och landa på en av de två öarna som finns.(kanske skaffa typ 100 mineraler extra så man kan bygga mer än en enstaka SCV)
5. Bygg missiltorn runt "hela sidan" av din lilla ö som pekar mot den stora ön(så datorn inte kan landsätta trupper).
6. När du har missiltorn som skyddar någorlunda så bör man ta den andra expansionen som finns på ön.

Viktigt: När det kommer upp i hörnet att någon dator vill surrendra så ska man trycka Nej, det köper dig lite extra nödvändig tid.

7. Bygg inga ground units alls förutom SCV's. Bygg battlecruisers(och endast battlecruisers) tills det bara är en enda dator kvar.
8. Ta dina battlecruisers och döda den sista datorn.

Dold text

Easy, gjorde den nyss på första försöket. Fick 5 achievements eller nått för den, inklusive ikonen!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Firkraag:

Easy, gjorde den nyss på första försöket. Fick 5 achievements eller nått för den, inklusive ikonen!

Alltså hur klarar ni av den? Lyckas aldrig få den. Har kört den 2 ggr nu och har vunnit båda gångerna.. men har ändå inte fått achievement? Vad jag gör jag för fel?

Såhär kör jag, borde ju funka tycker man?

Map: Lava Flow
Players: 7 AI på insane, väljer att alla ska vara zerg då jag tycker battlecruisers är enklast och döda dem. Men är här det kanske blir fel? alla måste kanske vara random?
Category: Melee
Mode: FFA
Game Speed: Faster

När jag skapar så trycker jag på single player, sedan Play vs AI. Borde funka va? Fattar inte varför jag inte lyckas få den? Är ju ganska enkelt om man kör den taktiken som postades här. Men lyckas ju inte vinna ändå. Måste man döda alla 7 själv eller? Någon som har nått tips?

Dold text
Permalänk
Medlem

15-streak mot AI
Har enbart testat denna taktik i 2v2 på very hard, inte brytt mig om brutal av nån anledning, men i alla fall.

Kör protoss, dra mot AI:ns bas och börja bygg torn, mer torn, ännu mer torn, datorns AI/micro är så idiotisk kodad att istället för att bara ösa på attack så "buggar" deras units ur och gör inget vettigare än att gå och bli farmade.

Dold text

I övrigt

Väldigt många achives går att göra genom att sätta AI:n på "very easy" och 50% handicap.
Väldligt väldigt VÄLDIGT tråkigt då i min mening hela systemet med "achievements" , svensk översättning prestation/bedrift blir totalt urholkat.....
Det borde suttit antingen "endast mot andra spelare" eller "endast mot insane AI" som krav på dom flesta achievesen...

Har man även problem med Challenges är det bara kolla youtube, finns idiotsäkra guider som visar in i minsta detalj hur man bör göra.... Återigen, trist som fan

Dold text

Angående FFA insane 7x AI, funkar det om man sätter AI på 50%?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Geckod:

Alltså hur klarar ni av den? Lyckas aldrig få den. Har kört den 2 ggr nu och har vunnit båda gångerna.. men har ändå inte fått achievement? Vad jag gör jag för fel?

Såhär kör jag, borde ju funka tycker man?

Map: Lava Flow
Players: 7 AI på insane, väljer att alla ska vara zerg då jag tycker battlecruisers är enklast och döda dem. Men är här det kanske blir fel? alla måste kanske vara random?
Category: Melee
Mode: FFA
Game Speed: Faster

När jag skapar så trycker jag på single player, sedan Play vs AI. Borde funka va? Fattar inte varför jag inte lyckas få den? Är ju ganska enkelt om man kör den taktiken som postades här. Men lyckas ju inte vinna ändå. Måste man döda alla 7 själv eller? Någon som har nått tips?

Dold text

Tryck på Multiplayer sen create game. Det kanske är där felet ligger, jag gjorde MP iaf och inte SP.

Skrivet av BasseBaba:

Kör protoss, dra mot AI:ns bas och börja bygg torn, mer torn, ännu mer torn, datorns AI/micro är så idiotisk kodad att istället för att bara ösa på attack så "buggar" deras units ur och gör inget vettigare än att gå och bli farmade.

Dold text

I övrigt

Väldigt många achives går att göra genom att sätta AI:n på "very easy" och 50% handicap.
Väldligt väldigt VÄLDIGT tråkigt då i min mening hela systemet med "achievements" , svensk översättning prestation/bedrift blir totalt urholkat.....
Det borde suttit antingen "endast mot andra spelare" eller "endast mot insane AI" som krav på dom flesta achievesen...

Har man även problem med Challenges är det bara kolla youtube, finns idiotsäkra guider som visar in i minsta detalj hur man bör göra.... Återigen, trist som fan

Dold text

Angående FFA insane 7x AI, funkar det om man sätter AI på 50%?

Det gäller väl bara å göra achievementsen mot andra spelare eller svårare AI helt enkelt? Ingen som tvingar dig att ta den enkla vägen. Jag har förövrigt aldrig mött en AI sämre än Medium, och plockar dom flesta av mina achievs i Quickmatch.

Angående FFA Insane så står det 'against evenly matched opponents' om jag inte har helt fel. Vilket antyder att 50% inte bör fungera.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Alltså hur klarar ni av den? Lyckas aldrig få den. Har kört den 2 ggr nu och har vunnit båda gångerna.. men har ändå inte fått achievement? Vad jag gör jag för fel?

Såhär kör jag, borde ju funka tycker man?

Map: Lava Flow
Players: 7 AI på insane, väljer att alla ska vara zerg då jag tycker battlecruisers är enklast och döda dem. Men är här det kanske blir fel? alla måste kanske vara random?
Category: Melee
Mode: FFA
Game Speed: Faster

När jag skapar så trycker jag på single player, sedan Play vs AI. Borde funka va? Fattar inte varför jag inte lyckas få den? Är ju ganska enkelt om man kör den taktiken som postades här. Men lyckas ju inte vinna ändå. Måste man döda alla 7 själv eller? Någon som har nått tips?

Dold text

Det är noga välja multiplayer och create game, annars räknas det nog inte som Custom game; vilket den achivment hör till. Var noga med att välja insane på varje AI och att det är FFA mode. Låt ingen dator surrender.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Tryck på Multiplayer sen create game. Det kanske är där felet ligger, jag gjorde MP iaf och inte SP.

Det gäller väl bara å göra achievementsen mot andra spelare eller svårare AI helt enkelt? Ingen som tvingar dig att ta den enkla vägen. Jag har förövrigt aldrig mött en AI sämre än Medium, och plockar dom flesta av mina achievs i Quickmatch..

Absolut, jag körde Challenges utan att "fuska" (kolla youtube)
Men halva tjusningen med achieves är ju just att ha nått att flasha, lite e-peen, och hur mkt epeen blir det när varenda spelare utav SC2 har dessa achievements?
Därav mina tankar kring att hela systemet "undermineras" när dom blir så enkla att uppnå...

Skrivet av Firkraag:

Angående FFA Insane så står det 'against evenly matched opponents' om jag inte har helt fel. Vilket antyder att 50% inte bör fungera

§
Så sant, bra att man läser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

Tog precis Lost Viking gold (500k) tog mig lite drygt 4-5 timmar, många försök, många svärord och en vänster arm som är redo att falla av. Svåraste achievementen hittills.

;o klarade den på första försöket utan att ens spelat det innan.
Detta med att första 200k inte ha en aning hur upgrades fungerade utan bara tog drones hela tiden Visste inte ens man kunde få nya bomber tills dess.

Enkel achievement imo Högerhanden stendog dock av allt spacetryckande.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Firkraag:

Tryck på Multiplayer sen create game. Det kanske är där felet ligger, jag gjorde MP iaf och inte SP.

Det gäller väl bara å göra achievementsen mot andra spelare eller svårare AI helt enkelt? Ingen som tvingar dig att ta den enkla vägen. Jag har förövrigt aldrig mött en AI sämre än Medium, och plockar dom flesta av mina achievs i Quickmatch.

Angående FFA Insane så står det 'against evenly matched opponents' om jag inte har helt fel. Vilket antyder att 50% inte bör fungera.

Okej, ska testa detta nu för 3:e gången Blir ganska så enkelt och klara den genom att göra så. Någon som klarat den utan att göra så på en annan karta?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, jag körde Challenges utan att "fuska" (kolla youtube)
Men halva tjusningen med achieves är ju just att ha nått att flasha, lite e-peen, och hur mkt epeen blir det när varenda spelare utav SC2 har dessa achievements?
Därav mina tankar kring att hela systemet "undermineras" när dom blir så enkla att uppnå...
§
Så sant, bra att man läser.

Jag kollade youtube på #5(protoss High Templar/Sentrys challengen), resten tog jag själv.

Achievements för mig är mer personligt, jag tycker dom är roliga å bryr mig inte så mycket om va andra har eller om dom tycker jag är cool eller inte för jag har mycket/lite

Skrivet av definition:

;o klarade den på första försöket utan att ens spelat det innan.
Detta med att första 200k inte ha en aning hur upgrades fungerade utan bara tog drones hela tiden Visste inte ens man kunde få nya bomber tills dess.

Enkel achievement imo Högerhanden stendog dock av allt spacetryckande.

Jag börjar väl bli gammal å slö, för den va då fan inte enkel för mig.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Jag gör achievements för min egen skull, samma sak som då jag samlar på mig alla stjärnor när jag spelar super mario galaxy eller samlar alla insekter och poes i Twilight princess. Sen om nån person kollar upp min profil och spanar in mina achievements så spelar det faktiskt inte mig någon roll Sen mellan vänner och spelkompisar så är det väl ändå en förtroendegrej om man säger att man klarat en specifik achievement. Själv hade jag gärna velat ha lite fler svårare challenges då jag klarade dem utan youtubehjälp 1-2 dagar efter spelet hade släppts Men kul var det!

Har försökt mig på 7ffa mot insane men min hemmagjorda taktik fungerade inte så bra så det får bli ett senare projekt Jag testade att köra early rush på megaton 4v4 banan. Det var ett misstag.

Permalänk
Entusiast

Gjorde precis "Hurry Up: It's Raid Night". Hoppades även på att jag skulle bli klar med Master Mechanic denna rundan.. men icke :/ Verkar som jag får spela en tredje snabb runda för å låsa upp resten... Och sen även brutal.. suck 2 kampanj rundor till.

Kan man speeda igenom Casual och få lika mycket pengar till upgrades tro? Isf så är det ju piss enkelt iaf, bara tidskrävande..

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Gjorde precis "Hurry Up: It's Raid Night". Hoppades även på att jag skulle bli klar med Master Mechanic denna rundan.. men icke :/ Verkar som jag får spela en tredje snabb runda för å låsa upp resten... Och sen även brutal.. suck 2 kampanj rundor till.

Kan man speeda igenom Casual och få lika mycket pengar till upgrades tro? Isf så är det ju piss enkelt iaf, bara tidskrävande..

Om du ändå ska spela brutal kan du väl spara mechanicdelen till då?