Ny processor till gammal Athlon X2 ?

Permalänk

Ny processor till gammal Athlon X2 ?

Hejsan, jag är less på min gamla dator som tar evigheter att starta upp samt att den börjar bli väldigt trög i alla möjliga program numera. Det är en Athlon X2 4400+ med 2,2Ghz. Jag funderar på om man ska uppgradera till en X2 6000+ på 3,0 Ghz, kommer det göra någon skillnad ?
Det är en kostnad på ca 700kr. Funderar även på att lägga in 4GB DDR2 istället för nuvarande 2GB, kommer kosta 900kr. Alltså en uppgradering på totalt 1600kr. Jag använder denna dator enbart till kontorsrelaterade uppgifter, inget spelande alltså.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Skippa processorn och kör på en SSD/mer minne. Formatera operativsystemet.

Permalänk
Avstängd

hej

Hej! byt upp dig isf till nått bättre än 6000+. Tror inte ens att man kan köpa någon 6000+ i dagsläget. Köp en AMD phenom2 X2 550 3.1 Ghz om du har den socketen förståss samt att du kan låsa upp till flera kärnor nån gång i framtiden om du vill också Mvh.// (TIPS)

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk

Det finns en butik som säljer 6000+ och jag tror det är den bästa processorn man kan ha med AM2 ?
Eller så bygger jag en helt ny dator för typ 6000kr istället.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Om du nu ska uppgradera cpu och minne i en sådan gammal dator tycker jag du bör kolla på begagnatmarknaden istället så tjänar du åtminstone 50%, antagligen mer.

Visa signatur

1: Lian Li PC60B PLUS aluminium | Corsair VX 550W 80+ | AMD PII 555 x2 3,2 ghz @ x4 B55 3,7 ghz | Asus Asus M4N75TD | Sparkle GeForce GTS 450 OC 1GB | A-Data DDR3 4GB 1600Mhz+ Series, CL8 | Samsung 830, 128 gb |Samsung F3 1 TB | Logitech MX518
2: Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Avstängd

hej

Hej japp det låter mer förnufftigt. Bygg till en ny dator istället. Hade jag gjort om jag hade varit du. Mvh

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

jag skulle också lägga pengar på en SSD och sen sitter jag själv med en 6400+ 3,2Ghz så om prisskillnaden inte är alltför stor kan du få lite till där. men bästa vore nog en ny dator men det blir ju så klart dyrare

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Hejsan, jag är less på min gamla dator som tar evigheter att starta upp samt att den börjar bli väldigt trög i alla möjliga program numera. Det är en Athlon X2 4400+ med 2,2Ghz. Jag funderar på om man ska uppgradera till en X2 6000+ på 3,0 Ghz, kommer det göra någon skillnad ?
Det är en kostnad på ca 700kr. Funderar även på att lägga in 4GB DDR2 istället för nuvarande 2GB, kommer kosta 900kr. Alltså en uppgradering på totalt 1600kr. Jag använder denna dator enbart till kontorsrelaterade uppgifter, inget spelande alltså.

Och du är bombsäker på att ett Abit A8N är ett socket AM2 kort?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

AN8 har socket 939. Jag tvivlar på att det finns snabbare processorer än 4400+ till den. Köp en helt ny dator istället.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser att du har ett Hiper 580W också. Många av dem var av väldigt dålig kvalitet och börjar rasa efter några år. Ska du uppgradera bör du fundera på den komponenten också. Alldeles för många har fått delar förstörda i datorn när det agget gått sönder. Bara ett välmenande tips.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Om det är ett AN8 kort du sitter på så är det nog ny dator som gäller och håller du enbart på med kontors arbete så kostar det ju inget!

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör kontorsarbete/surf osv på en 3800X2/2GB utan problem. Inte segt alls med WinXP och motsvarande office (XP?). Kanske urgammal seg HD eller annat fel? Defragmenterat regelbundet? Inte tusen onödiga program/rutiner som ligger och kör i bakgrunden?
Kollat så att HDn är frisk och går i rätt hastighet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Socket 939 har bara DDR minnen inte DDR2
Här är en bra början: Komplett.se - Uppgraderingspaket - AMD Athlon II X3
Dock bara med 2gb minne men moderkortet har alla nyheter och känns ganska framtidssäkert.
Det går ju att köpa mera minne senare
Nätagg om det behöv:s Komplett.se - Corsair CX 400W PSU

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Å andra sidan håller jag med MultiMan. Den dator du har SKA man kunna använda till kontorsarbete. Pröva det MultiMan föreslog, annars ominstallera Windows. Köp inte till mer minne, du slänger bara iväg pengar då.

För att kolla skriv- och läshastigheten på hårddisken kan man ladda hem PerformanceTest från PassMark Software - PC Benchmark and Test Software. Finns även ett program kallat HDD Health som kollar hur hårddisken mår. Är ganska skeptisk till att det fungerar dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipfunk:

AN8 har socket 939. Jag tvivlar på att det finns snabbare processorer än 4400+ till den. Köp en helt ny dator istället.

4800+ (2,4GHz) samt FX60/Opteron 185 (2,6GHz) alla med 2MB L2 cache är de snabbaste till s939...

Skrivet av MultiMan:

Jag kör kontorsarbete/surf osv på en 3800X2/2GB utan problem. Inte segt alls med WinXP och motsvarande office (XP?). Kanske urgammal seg HD eller annat fel? Defragmenterat regelbundet? Inte tusen onödiga program/rutiner som ligger och kör i bakgrunden?
Kollat så att HDn är frisk och går i rätt hastighet?

Jag körde Win7 på en 4400+ med 2GB ram innan utan problem, så jag håller med dig.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ioförsig.
Älsta grabben är så lat att han fortfaranse kör med en AMD 3700+ 2Mb DDR och Radeon X1650Pro 256MB på ett 939.
Han spelar tydligen WOW utan att gnälla
Han har en bättre dator som står men han orkar inte flytta över håddisken.
Så alla behöver tydligen inte superduper.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hedersmedlem

AMDs första dubbel-CPUer har åldrats med värdighet vill jag påstå.:) Inte konstigt att Intel fick bråttom med att plocka fram Core2.

Även enkelvarianterna av K8 var ju ok (som 3700+). Kör fortfarande en sempron s754 2800+ som server. Tuffar på fortfarande efter 8 år, med byte av nätagg en gång från tagan till corsair. Seagate-RAID1an på 80GB lever också än. I princip aldrig avstängd förutom för nätaggsbytet och möjligen något annat smått.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Att uppgradera en dual-core till en lite snabbare dual-core låter som bortkastade pengar tycker jag.

Det är en SSD du ska köpa, t.ex. Intels 40 GB X25-V, priset må se högt ut men med tanke på att du redan har en snabb processor är det bara en SSD som kommer ge dig en märkbar skillnad IRL. Om budget tryter hade jag i ditt fall behållit dina 2 GB systemminne och använt även de pengarna för SSDn istället. Tänk på att du med en SSD inte behöver SuperFetcha (cacha) innehållet på systemdisken, man har med andra ord inte lika stora minnesbehov med SSD. SSDn går oxå att flytta med till nästa system, så du kommer ha användning för den investeringen i många år framöver (till skillnad från de 700:- som försvinner när du inser att det är bortkastade pengar).

Permalänk

Funderar på att avinstallera Vista och slänga in Windows 7 istället, så får jag en nyformaterad och fräsch dator
Kanske är den bästa uppgraderingen. Tycker datorn har blivit något bättre nu när det inte är lika varmt ute längre också, kanske är något värmeproblem, processorfläkten lät som f*n ett tag men nu är den lugnare då tempen sjunkit.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Funderar på att avinstallera Vista och slänga in Windows 7 istället, så får jag en nyformaterad och fräsch dator
Kanske är den bästa uppgraderingen. Tycker datorn har blivit något bättre nu när det inte är lika varmt ute längre också, kanske är något värmeproblem, processorfläkten lät som f*n ett tag men nu är den lugnare då tempen sjunkit.

eh, varför använder du din arbetsdator när du har en i7a?

Permalänk

Mjo, har även funderingar på om man ska ge upp denna dator helt och enbart köra på I7an
Tanken är ju dock att jag inte vill ha en massa skräp program på speldatorn, den ska vara så ren som möjligt för att flyta på så bra som möjligt.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.