Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev. A..Behöver bracket till AM3!

Permalänk

Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev. A..Behöver bracket till AM3!

Mitt gamla moderkort stämplade ut och gick hem, så jag bytte mobo, minne samt cpu på samma gång.

Eftersom min nuvarande setup är AMD så behöver jag ett fäste för cpukylaren. Är trött på den värdelösa originalkylaren och det känns dumt att köpa en ny för 5-700 spänn när det bara borde vara å fixa ett fäste som fungerar...

Vart finner man det och vad heter det? Har kollat runt lite men jag är inte riktigt säker på vad jag ska ha för nåt.

plz help

Permalänk
Medlem

Går det inte att använda bakplåten på moderkortet och sedan x-jätnet som följde med?
Jag har en Rev.C med alla tillbehör och en TRUE med lite extragrejjer men min första som jag köpte fick jag ingen bakplåt med och det gick med moderkortets orginal.
Den kan ha varit rev.A eller möjligtvis rev.B
Tyvärr så har jag blandat alla tillbehör så jag vet inte vad som är till vad.
Men jag kom ihåg att mitt moderkort då var ett Gigabyte med plast pluppar som höll socketsargen på mitt AM2+ kort men på MSI kortet så gick det att montera direkt med orginal plåten på baksidan.
Dock bara med fläkten horisontalt placerad men i ANTEC 900 så går det då det sitter en fläkt i toppen oxå.
Till Rev.C kommer det fästen som man kan vinkla åt vilket håll somhelst.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jag har AMD-'brygga' liggandes till ett Ultra 120 Extreme AM2 Heatsink. Vet inte om den möjligtvis passar till AM3 också?
Den har bara blivit liggandes i kartong då jag själva kylaren sitter på ett IntelModerkort.

Permalänk
Medlem

AM2, AM2+ & AM3 är samma 4 fästeshål. äldre amd bara 2 hål men man måste som sagt montera kylaren med blås uppåt om det inte är Rev.C.
Då bör man ha hål upptill på lådan annars kommer inte luften ut om man inte har nätagget i toppen då får det all värme på sig.
Har för mig att man kan välja håll på intel redan från början då dessa fästhål är symetriska.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Tack för alla svar!

Går det att köpa fästet någon stans i dagslägen? Måste ha lite skruvar å sånt bjäffs skulle jag tro

Permalänk
Medlem

Testa gå in på prisjakt och skriv "thermalright amd" så bör du få ett gäng ospecificerade länkar på ett bolt-thru kit som bör vara det du är ute efter.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

Tack för alla svar!

Går det att köpa fästet någon stans i dagslägen? Måste ha lite skruvar å sånt bjäffs skulle jag tro

Jag har fästet och 4st skruvar. Har dock ingen backplate liggandes.

Permalänk
Medlem

Väcker liv i denna tråd då jag nu har samma problem... Har en TRUE monterad på LGA775 och skulle vilja montera den på ett Asus crosshair IV med AM3. Någon som vet var man kan få tag på fästen och vad som krävs?

EDIT: Nu var jag kanske lite trött och lat, men är detta det jag söker? http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:1810635

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Väcker liv i denna tråd då jag nu har samma problem... Har en TRUE monterad på LGA775 och skulle vilja montera den på ett Asus crosshair IV med AM3. Någon som vet var man kan få tag på fästen och vad som krävs?

EDIT: Nu var jag kanske lite trött och lat, men är detta det jag söker? http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:1810635

Slängde du de som följde med när du köpte kylaren?
Det följde med fästen till både AMD & intel.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Slängde du de som följde med när du köpte kylaren?
Det följde med fästen till både AMD & intel.

Ja visst var det så? Hade också för mig det, men det verkar ha kommit bort. Är ju 5 år sedan jag köpte den

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Ja visst var det så? Hade också för mig det, men det verkar ha kommit bort. Är ju 5 år sedan jag köpte den

Lite surt.
Jag hade nojja på att spara alla orginalkatronger förut
Nu har jag kastat alla kartonger men har spart ner alla konstiga tillbehör i en låda.
Jag har haft 3 st TRUE till AMD, så jag har tyvärr bara intel fästen i skrotlådan.

Men det kan vara svårt att få tag på i sverige.
Denna är dock att föredra http://www.sidewindercomputers.com/thamdsoam2am.html
Då kan man montera åt båda hållen

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Men det kan vara svårt att få tag på i sverige.
Denna är dock att föredra http://www.sidewindercomputers.com/thamdsoam2am.html
Då kan man montera åt båda hållen

Jag kan numera tillägga att den även är att föredra då "rev. A" inte stödjer TRUE utan bara TRU (inte extreme alltså). Köpte denna då den är billigare och det ändå är det hållet jag vill montera den på, men med de extra värmeledningsrören så är det några millimeter för tight

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |