Permalänk
Medlem

HjÄlp!

Jag har precis formaterat datorn och skall installera windows. Jag stoppar i startdisketten och låten datorn starta. Sen kan jag välja "starta datorn med cd-rom stöd" eller utan cd-rom stöd eller felsäkert läge. jag väljer det första men då arbetar den bara ett tag och sen står det A:! Vad ska jag välja/skriva för att den ska läsa från skivan och installera windows??? HJÄLP!

*edit:varför går det inte att skriva stora bokstäver i topicen?

Permalänk
Medlem

gå till cd'n.. antagligen d:
sedan .. om det windows 98 cd win98
och sedan Setup.

Om du har Windows ME, byt ut Win98 till Win9x.
Windows 2000/ Windows XP. cd i386

Permalänk
Medlem

när jag skriver D: så kommer det upp D:\> och då skriver jag setup. men då står det bara
"CDR101:Not ready läser enhet E
Avbryt,Nytt försök,Fortsätt?"

ska jag välja med cd-rom stöd?

Permalänk

Men det är väl klart att du skall.

Visa signatur

/Azagthoth

Permalänk

Boota från CDn och släng startdisketten...

Funkar mycket bättre, slipper man leka med dos o smartdrive.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk

Att datorn inte hittar cd:n kan bero på att du inte har drivrutinerna för cd:n. Om du har drivrutinerna för cd:n på en diskett så installera dom.

Permalänk
Medlem

[quote]Att datorn inte hittar cd:n kan bero på att du inte har drivrutinerna för cd:n. Om du har drivrutinerna för cd:n på en diskett så installera dom.

Citat:

nä det tror jag inte att det är...datorn vet att det är en creative cdbrännare. men jag kan prova ändå.

Permalänk
Medlem

Boota med CD-rom stöd.
Har du bara en partition "C:" så får du en ramdisk som D:
Med andra ord din cd hamnar på E:
Skriv:
E:
setup eller install (kommer inte ihåg vilket)

Visa signatur

ASUS KV7
AMD Athlon XP 2500+ @1,896Ghz (11x172), 1Gb DDR400 RAM, GF 6600GT 128Mb, SB Audigy 4, MS Vista Ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vresa
Boota med CD-rom stöd.
Har du bara en partition "C:" så får du en ramdisk som D:
Med andra ord din cd hamnar på E:
Skriv:
E:
setup eller install (kommer inte ihåg vilket)

Mjaaaeee...
Ramdisk stämmer... men inte installationsförfarandet.
E: [enter]
cd win98 [enter]
setup [enter]

ska det vara

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk

På min windows98-disk så ligger setup.exe i roten, således borde cd win98 [enter] vara ganska överflödigt.

Visa signatur

/Azagthoth

Permalänk
Medlem

Det var ett tag sen jag formaterade med win98 men om jag kommer ihåg rätt så hamnar alla enheter ett steg bakåt,C blir D etc...Som någon skrev så är troligtvis cd-spelaren E,skriv e:
i prompten och sen dir så ser du om det är cd:n.Är det inte det så får du leta dig fram.
Sen,om jag minns rätt skall man skriva install utan att gå in i winkatalog på skivan.?

Rätta mig gärna om jag har fel---»då med en länk tack.
[edit]ändrade text,skrev galet...

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

JAAAA!
Jag fick igång den! !
Jag behövde bara byta till min vanliga cd-läsare så funkade det!Tack för all hjälp jag fått!jag har iaf lärt mig lite (det går inte att installera win från min cd-brännare).

TACK