Permalänk
Medlem
Skrivet av AdrWel:

Frågan är väl hur ni har råd med elräkningen (;

Oftast, när man kör så pass mycket server så brukar man spara in på att köra det någon annanstans. Vad ska t.ex DigitalOcean ha för 4 TB lagring, 8 CPUer, och 24 GB RAM...? Det är bara en av mina VMs.

Sen om man kör företag så kanske man hostar lite också och får inkomster den vägen.

I slutändan blir det plus för min del, för det är inte så farligt som man kan tro ändå. Beror ju förstås på vilket bygge man har, men mitt senaste är koncentrerat på låg förbrukning (L-CPUer osv).

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

När ett skåp från jobbet skulle slängas så haffade jag det och idag flyttade jag in lite av hårdvaran.
Men passade även på att försöka planera och minska ner.

Permalänk
Medlem

Full rulle nu, köper och kopplar för fullt nu.
Men nu är det typ klart, bara det roliga kvar nu med att installera och konfiguera allt.

Permalänk
Medlem

Långt ifrån lika imponerande som många andra här, hehe

I lilla rackskåpet står en Lenovo m720q som kör Proxmox med diverse tjänster. Stora burken nedan innehåller en massa hårddiskar och kör TrueNAS.

Edit: Lite mer detaljer.

M720q har en i5 8400T, 32GiB RAM, 1st 256gig SATA SSD som bootdisk, 1st 500gig NVME för VMs, ett Intel m.2 Wifi samt bluetooth kort, och sist men inte minst ett Intel i850 dual gigabit nic. Har även en Conbee inkopplad i USB för att styra zigbee prylar, den står uppe på rackskåpet.

TrueNas burken har en Athlon 3000G, 32Gig RAM, Intel NIC, LSI SAS HBA kontroller, blandad påse hårddiskar.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

<Uppladdad bildlänk>

Långt ifrån lika imponerande som många andra här, hehe

I lilla rackskåpet står en Lenovo m720q som kör Proxmox med diverse tjänster. Stora burken nedan innehåller en massa hårddiskar och kör TrueNAS.

Edit: Lite mer detaljer.

M720q har en i5 8400T, 32GiB RAM, 1st 256gig SATA SSD som bootdisk, 1st 500gig NVME för VMs, ett Intel m.2 Wifi samt bluetooth kort, och sist men inte minst ett Intel i850 dual gigabit nic. Har även en Conbee inkopplad i USB för att styra zigbee prylar, den står uppe på rackskåpet.

TrueNas burken har en Athlon 3000G, 32Gig RAM, Intel NIC, LSI SAS HBA kontroller, blandad påse hårddiskar.

Lite nyfiken bara, kör du din router/brandvägg på någon av dina servrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajser:

Lite nyfiken bara, kör du din router/brandvägg på någon av dina servrar?

Ajjemen, på Lenovon. Rullar OPNsense i en VM. Och PiHole.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |