Permalänk
Medlem

Likadana hdd till raid 0?

Ja frågan e då om man måste ha 2 likadana hdd till raid0, eller om man kan köra tex en WD750gb med en WD1T, eller en WD750gb med en Samsung F3?

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Medlem

tjenare har för mig att man är tvungen att ha identiska diskar när man kör raid0 men det vär länge sen jag pillade med det ...men gå in här och se olika alternativ Så väljer du rätt raid-nivå - TechWorld

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Hedersmedlem

Man behöver oftast inte ha identiska diskar, men det är en stark dokumentation. För det första så tappar du 250GB om du raidar en 750GB disk med en 1TB disk eftersom det är den minsta disken som styr. För det andra så får du bättre total prestanda om diskarna är ungefär lika snabba. Är de väldigt olika kan det nog även bli större problem i vissa fall, men även två lika diskar är lite olika i prestanda, så oftast kan raid kontrollern hantera det.

Varför vill du köra en Raid 0 med så olika diskar? Kanske hade en JBOD varit ett alternativ? Annars hade jag rekommenderat dig att köpa två nya likadana diskar för bästa funktion.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Okej tack för svar, jo det e så att jag redan har en extra disk hemma som ligger o skräpar, men den e inte samma som sitter i burken
Blir nog köp av en likadan disk till

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |