Dela på hörlurar till datorn och TV:n

Permalänk
Medlem

Dela på hörlurar till datorn och TV:n

Hej eftersom jag oftast är den som är vaken senast i huset så har jag funderat på att få TV-ljudet till mina hörurar som är inkopplade i datorn. Det jag nu funderar på är hur man gör det på enklast sätt? Ljudet från både TV:n och datorn kommer från 3,5mm-utgångarna och jag har därför funderat på två möjligheter som jag inte vet om de funkar:

1. Göra en egen sån här Y-kontakt men åt andra hållet, alltså 2 hanar -> 1 hona, och koppla in hanarna i datorn och TV:n och hörlurarna i honan. Det jag har tänkt är att koppla ihop en sådan Y-kontakt med två hane till hane och en hona till hona. Men går det att göra så?

2. Den andra lösningen jag har funderat på är att ta en hane till hane och koppla den från TV:ns utgång till mikrofoningången på datorn och välja i inställningarna att mikrofonljudet ska spelas upp i hörlurarna.

Är det något som inte funkar i mina förslag, och vad är det bästa sättet? Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att jag har läst att det kan vara dåligt för hörlurarna att ta emot ljud från två ställen, alltså alternativ 2. Om någon har någon helt annan idé så är jag såklart tacksam för det.

TV:n är en gammal tjock-TV om det skulle ha någon betydelse.

Tack på förhand.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

vad har du för moderkort

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME