Lacka och förbereda plast, tips & idéer

Permalänk
Medlem

Lacka och förbereda plast, tips & idéer

Så har jag nu fått för mig att jag ska brutalisera min gamla Commodore 64, och tänkte då att folk som moddar har lite rutin på att färga plåt och plast.

Fick lite inspiration av t.ex. denna bloggen:
Captains Blog: Pimp my C64

Jag har bara gjort ett par mindre sprayjobb genom åren, och då har det vart lite hafsigt och snabbt på plåt med ok resultat men inget som hållit sådär jättebra eg. Det jag nu hittat hos lokal handlare är Plasti-Kote "all"-sprayfärg, tänkte först ta matt rött&svart men de hade inte inne, så blankt är en variant. Handlarn rekade ev. plastprimer först. Tanken är alltså att ha "toppen" på maskinen svart, och underredet rött, lite som dessa: http://members.shaw.ca/pcollard/wicofam.jpg

Vad rekommenderar Swec-folket?
Hur gör man för att få ett hyggligt resultat som håller några år för lite lätt hantering?

(* blekning?)
* slipning?
* primer?
* rengöra med vad?
* avsluta med klarlack eller nåt annat?
* ung. torktider mellan varje lager / totalt?

Vanlig maskeringstejp för o skilja mina två ytor antar jag?

Tips på handlare med sortiment och hyggliga priser inom Göteborgsområdet uppskattas också!

Idéer och erfarenheter emottas tacksamt!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Våtsandpappra ner för en jämn yta och bättre fäste.
Rengör med en såpalösning (ljummet vatten och såpa).
Lägg på ett par lager primer först, välj primer efter material.
Spraya tunt många gånger (första lagret bör ej vara heltäckande).
Låt torka minst ett par timmar mellan lager.
Klarlacka om du vill ha en blank yta, men låt torka ett dygn innan du klarlackar.
Maskera med vanlig maskeringstejp, släta ut tejpen ordentligt för att undvika att färg smiter in under.

Hemligheten ligger i att vara tålmodig och spraya flera tunna lager än få tjocka.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10