Permalänk
Medlem

Jag tänkte prova spelet, men de har stängt gratis-registreringen pga hög efterfrågan. Har det varit så länge, eller öppnar de ibland för nya demo-konton?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Jag tänkte prova spelet, men de har stängt gratis-registreringen pga hög efterfrågan. Har det varit så länge, eller öppnar de ibland för nya demo-konton?

hittar inte något bekräftat men jag skulle tro att dom öppnar snart då köerna vid inloggning verkar återgått till normala nivåer (iaf på lich servern).

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Yep. De stängde ner så det inte ens gick att köpa spelet i december för trycket var så hårt på servrarna när Endwalker släpptes. Många timmar i kö för att komma in.

Nu har jag aldrig kö på Odin längre och de har börjat sälja spelet igen. Så det dröjer nog inte länge innan de öppnar för trial konton igen.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Då kanske det blir lite FFXIV efter jag spelat klart Skyward Sword

Permalänk

Hej söker efter ett svenskt FC för mig och några polare ,finns det något trevligt ställe att joina ?

Permalänk
Medlem

Någon som spelar på Lich?
Köpte starter edition och är redan hooked.

//wow var bra en gång i tiden

Permalänk

På Phoenixservern

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Ny uppdatering har släppts! Update 6.1 kallas “Newfound Adventure” och lägger bland annat till fler storyuppdrag som expanderar Endwalker ytterligare, ny dungeon samt 24-spelarräden Myths of the Realm: Aglaia.

Utöver detta kommer solospelare få lite extra kärlek med expandering av Duty Support System som gör att spelare kan köra 4-player dungeons och trials med NPC:s i stället för att försöka hitta mänskliga spelare.

https://eu.finalfantasyxiv.com/endwalker/patch_6_1/

Permalänk
Medlem

Pefekt! Jag har tänkt prova lite FFXIV medan jag väntar på Xenoblade 3 till Switch så nu blir det nog att dra igång äventyret på riktigt.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Final Fantasy XIV kör en gratiskampanj nu i juni som låter spelare lira fyra dagar utan att behöva betala för en månad. Kalasbra sätt om man tagit ett break och vill se vad man missat.

https://na.finalfantasyxiv.com/lodestone/special/freelogincam...

Permalänk
Medlem

Dom senaste 6v eller så är det enda jag gjort i spelet är att fiska. Bestämde mig för ett nytt mål i spelet, att fånga varenda fisk.

Väldigt tidskrävande.

Permalänk

Testar gratisversionen efter att jag sett massa videos som lovordar spelet.

Tycker inte alls det är bra än så länge (är lvl 20 något). Stämningen är alldeles för "glad", det känns som man "flyter fram" och combaten känns inte alls så kul.

Är det värt fortsätta spela? Grafiken och spelmotorn kommer ju inte ändras, men kanske det är roligare end game?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Testar gratisversionen efter att jag sett massa videos som lovordar spelet.

Tycker inte alls det är bra än så länge (är lvl 20 något). Stämningen är alldeles för "glad", det känns som man "flyter fram" och combaten känns inte alls så kul.

Är det värt fortsätta spela? Grafiken och spelmotorn kommer ju inte ändras, men kanske det är roligare end game?

Combaten blir definitivt bättre på högre level då du får betydligt mer att göra, speciellt actions som behövs göras mellan global cooldowns, men det kommer aldrig vara nått mer åt action combat hållet. Skulle kunna säga att högre level combat känns mer som en "dans" om något, svårt att förklara.. Men stor del av value i spelet är story (som tyvärr är seg att börja, mycket av tiden i början spenderas på world/character building som är viktigt för att "grunda" dig i världen)

Om du måste ha "vikt" i combaten som man får från action combat så kommer du nog aldrig bli nöjd dock, kan du däremot se förbi det och uppskatta den mer strategiska/taktiska delen som kommer från diverse mechanics från både din karaktär och fightsen så kan det nog ändå vara nått för dig.

Överlag så är det väldigt seg start på spelet från typ alla håll, är nog kanske lite unreasonable att säga men om du inte fastnat när du närmar dig slutet av heavensward expansionen så är det nog inte för dig. För mig så tappade jag intresse första gången jag körde i main storyn runt level 50 (var innan de polishade upp questarna där) men kom tillbaks till spelet igen betydligt senare och fastnade ordentligt. Nu kör jag i bursts där jag tar mig igenom story contenten som kommit sen ja körde senast, typ lite mer som ett vanligt rpg än ett MMO och det funkar väldigt bra för mig.

FFXIV är inte designat runt att du måste logga in och göra dailys/etc varje dag (som många andra MMO's där de förväntar sig att spelet ska vara som ditt andra jobb) utan det går att köra mycket mer slappt i den takt man känner för utan att spelet punishar en. Visst finns det väldigt mycket saker att göra dock så om man vill dumpa massa tid i spelet så går det, känns bara inte som att man är tvingad till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Combaten blir definitivt bättre på högre level då du får betydligt mer att göra, speciellt actions som behövs göras mellan global cooldowns, men det kommer aldrig vara nått mer åt action combat hållet. Skulle kunna säga att högre level combat känns mer som en "dans" om något, svårt att förklara.. Men stor del av value i spelet är story (som tyvärr är seg att börja, mycket av tiden i början spenderas på world/character building som är viktigt för att "grunda" dig i världen)

Om du måste ha "vikt" i combaten som man får från action combat så kommer du nog aldrig bli nöjd dock, kan du däremot se förbi det och uppskatta den mer strategiska/taktiska delen som kommer från diverse mechanics från både din karaktär och fightsen så kan det nog ändå vara nått för dig.

Överlag så är det väldigt seg start på spelet från typ alla håll, är nog kanske lite unreasonable att säga men om du inte fastnat när du närmar dig slutet av heavensward expansionen så är det nog inte för dig. För mig så tappade jag intresse första gången jag körde i main storyn runt level 50 (var innan de polishade upp questarna där) men kom tillbaks till spelet igen betydligt senare och fastnade ordentligt. Nu kör jag i bursts där jag tar mig igenom story contenten som kommit sen ja körde senast, typ lite mer som ett vanligt rpg än ett MMO och det funkar väldigt bra för mig.

FFXIV är inte designat runt att du måste logga in och göra dailys/etc varje dag (som många andra MMO's där de förväntar sig att spelet ska vara som ditt andra jobb) utan det går att köra mycket mer slappt i den takt man känner för utan att spelet punishar en. Visst finns det väldigt mycket saker att göra dock så om man vill dumpa massa tid i spelet så går det, känns bara inte som att man är tvingad till det.

Jag tror jag främst stör mig på spelmotorn. Tex att det är olika zoner överallt, till och med när man går runt i samma stad. Och att det inte går hoppa ned för stup utan det är osynliga väggar. Blir lite stelt på något sätt? Känns inte alls lika "fritt" som WoW tex.

Var på en mur förut som tog lite tid att springa upp på för ett quest, så tänkte ta den snabba vägen ner genom att hoppa. Men det gick ju inte så fick springa den långa vägen vilket kändes helt onödigt.

Ska spela ett tag till se om jag fastnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag tror jag främst stör mig på spelmotorn. Tex att det är olika zoner överallt, till och med när man går runt i samma stad. Och att det inte går hoppa ned för stup utan det är osynliga väggar. Blir lite stelt på något sätt? Känns inte alls lika "fritt" som WoW tex.

Var på en mur förut som tog lite tid att springa upp på för ett quest, så tänkte ta den snabba vägen ner genom att hoppa. Men det gick ju inte så fick springa den långa vägen vilket kändes helt onödigt.

Ska spela ett tag till se om jag fastnar.

Ja motorn är definitivt inte det mest moderna även om det gjorts en hel del uppdateringar under spelets livstid, det är liite bättre med zonernas storlek och så senare i spelet men det försvinner definitivt inte helt. Mycket av den första contenten skapades för att kunna spelas på ps3 så det är mycket de var tvungen att offra för det.. PS3 versionen har gets upp sen dess men de stödjer fortfarande ps4 versionen vilket även håller tillbaks det lite tyvärr.

Spelet funkar fint att spela med gamepad btw om du kanske gillar det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk

som nybörjare, vilken server/startvärld/karaktär ska man välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strike_formation:

som nybörjare, vilken server/startvärld/karaktär ska man välja?

Bor du i Sverige så rekommenderar jag en server i något av de två Europeiska datacentren: Chaos eller Light.
Exakt vilken server du väljer inom dessa spelar inte så stor roll - köer för dungeons och liknande är per datacenter i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strike_formation:

som nybörjare, vilken server/startvärld/karaktär ska man välja?

Enda egentliga skillnaden är om du föredrar fransmän eller tyskar bland de med bristande förmåga i engelska du kan tvingas att spela med emellanåt, är mer tyskar på Light främst koncentrerade på världen Shiva, och mer Fransmän på Chaos koncentrerade på världen Moogle.

I övrigt så spelar det inte någon roll vilken sorts ras du väljer som karaktär, i endgame har man uppemot 3000+ poäng i stats via sin utrustning, och skillnaderna mellan raserna är kanske 2-3 poäng max, välj någon som du gillar utseendet och animationerna på bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag tror jag främst stör mig på spelmotorn. Tex att det är olika zoner överallt, till och med när man går runt i samma stad. Och att det inte går hoppa ned för stup utan det är osynliga väggar. Blir lite stelt på något sätt? Känns inte alls lika "fritt" som WoW tex.

Var på en mur förut som tog lite tid att springa upp på för ett quest, så tänkte ta den snabba vägen ner genom att hoppa. Men det gick ju inte så fick springa den långa vägen vilket kändes helt onödigt.

Ska spela ett tag till se om jag fastnar.

Jag håller med om kritiken och jag tycker dessutom att det här spelet har en trög start men det blir bara bättre och bättre ju mer jag spelar.

Slutat med WoW helt sedan några månader tillbaka då jag tycker det här spelet är bättre gameplaymässigt, visuellt och storymässigt och musiken är underbar. Communityn är fantastisk i spelet också, mycket bättre än något annat spel jag spelat.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag tror jag främst stör mig på spelmotorn. Tex att det är olika zoner överallt, till och med när man går runt i samma stad. Och att det inte går hoppa ned för stup utan det är osynliga väggar. Blir lite stelt på något sätt? Känns inte alls lika "fritt" som WoW tex.

Var på en mur förut som tog lite tid att springa upp på för ett quest, så tänkte ta den snabba vägen ner genom att hoppa. Men det gick ju inte så fick springa den långa vägen vilket kändes helt onödigt.

Ska spela ett tag till se om jag fastnar.

Ja, det här är det tråkigaste med spelet, jag har stört mig mycket på detta själv och det är det ända jag riktigt saknat från wow.

Arr är värst syndare, framför allt när det gäller osynliga väggar. det blir bättre i expansionerna men aldrig perfekt eller sömlöst. T.ex. Större zoner i Heavensward - städer är inte uppdelade i flera zoner fr.o.m. Storm blood (ps3 stöd slopades).

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk

Nu höjs free trial till lvl 70 från 60 senare när patch 6.5 kommer i oktober.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Ja motorn är definitivt inte det mest moderna även om det gjorts en hel del uppdateringar under spelets livstid, det är liite bättre med zonernas storlek och så senare i spelet men det försvinner definitivt inte helt. Mycket av den första contenten skapades för att kunna spelas på ps3 så det är mycket de var tvungen att offra för det.. PS3 versionen har gets upp sen dess men de stödjer fortfarande ps4 versionen vilket även håller tillbaks det lite tyvärr.

Spelet funkar fint att spela med gamepad btw om du kanske gillar det.

Ja i 7.0 så ska dom göra en liten grafik bump med bättre texturer och bättre lightning/shading. Blir en trevlig upgrade, de vill ju behålla så mycket av stilen de har som möjligt så blir inte direkt något RTX ON där.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®