Nytt paket, ~7000:- (inget grafikkort)

Permalänk
Medlem

Nytt paket, ~7000:- (inget grafikkort)

Godkväll på er! Nu har det halkat in lite studentpengar och jag känner att det är dags att ersätta den snart 3 år gamla datorn med någonting nytt. Egentligen har jag inget större behov av det, men det känns som ett sätt att säkra upp framtiden på, datorn lämnar man ju aldrig.

Vad är datorn tänkt att användas till? Tja, förutom vanlig datoranvändning (surfande, photoshop osv) så vore det väldigt skönt med en dator som klarar av spel som Bad Company 2, ja, de senare spelen. Jag kommer inte ha något behov att överklocka datorn, så jag ser extra fläktar och kylning som bortkastade pengar i mitt fall. Budgeten är ungefär 7000 kronor (några kronor mer gör ingen större skada) och inget grafikkort ska ingå i paketet. Samma sak gäller DVD-läsare. Intel vs AMD är också en stor fråga vad jag förstått, men jag har alltid kört på Intel och ser ingen större anledning att byta bort mig. 500GB räcker utmärkt som hårddiskutrymme, det mesta sparas på en filserver ändå. Grafikkortet jag har idag är ett XFX GTX260, och jag tror inte jag behöver någonting nytt i dagsläget heller, därför valde jag att inte köpa detta nu i detta paket (om inte någon har några invändningar här).

Jag försökte leta igenom så många trådar som möjligt som är skrivna av personer som är ute efter ungefär samma sak. Problemet är ju att det är en sån stor värld och det är svårt att hålla sig uppdaterad (jag har ingen koll dessa dagar). Jag försökte sätta ihop ett paket som såg någorlunda vettigt ut. Kan jag byta ner mig vid någon komponent och lägga pengar på någonting annat, eller är paketet rent åt helvete så att ni kan tipsa mig om någonting nytt?

Så, har ni lite tid över eller väldigt tråkigt så får ni gärna slänga in några vänliga ord/tips. Det är mycket uppskattat från min sida!
MVH/daniel

Permalänk
Medlem

Slänger in det nya uppgraderingspaketet som inet har, med exakt samma processor. Du får isåfall ett bättre moderkort och likvärdiga ram-minnen från A-Data.
¤https://www.inet.se/artikel/1517130/uppgraderingspaket-intel-...

Edit: I övrigt ser det bra ut. Om du vill skulle du kunna kolla på ett Lian Li Chassi istället, men inget måste, R2 räcker långt.
¤https://www.inet.se/artikel/6900659/lian-li-lancool-pc-k62-sv...

Permalänk
Medlem

Varför inte en AMD rigg istället med phenom II x6 1055t, det blir ju samma pris men troligen mer prestanda.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiquiV:

Slänger in det nya uppgraderingspaketet som inet har, med exakt samma processor. Du får isåfall ett bättre moderkort och likvärdiga ram-minnen från A-Data.
¤https://www.inet.se/artikel/1517130/uppgraderingspaket-intel-...

Edit: I övrigt ser det bra ut. Om du vill skulle du kunna kolla på ett Lian Li Chassi istället, men inget måste, R2 räcker långt.
¤https://www.inet.se/artikel/6900659/lian-li-lancool-pc-k62-sv...

Tack så mycket för svaret. Det där såg ju inte heller dumt ut faktiskt, och det når ju upp till ungefär samma prisklass. Den skriver jag ner! Angående chassit; Det har egentligen ingen större betydelse. Det var dyrare än det jag har valt här, och dessutom är jag inte så förtjust i bling-bling-fläktar. Tack för tipset där med

Skrivet av skogsvilden:

Varför inte en AMD rigg istället med phenom II x6 1055t, det blir ju samma pris men troligen mer prestanda.

Tja, jag har egentligen ingenting att säga här då jag inte har koll på AMD vs Intel. Är det så att AMD är billigare?Har du något förslag på vad för moderkort som kan passa då, för att jämföra det hela lite bättre? Tack så mycket för svaret du också :)!

Permalänk
Medlem

Är själv i tankarna på att uppgradera och sitter och överväger i7 860 eller phenom II x6 1055t, men det här är ett prestanda alternativ:

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb