Spritpenna + markering av dvd skivor, okej?

Permalänk
Avstängd

Spritpenna + markering av dvd skivor, okej?

Hej!

Brände nyss ut ett par DVD+R skivor köpta på Biltema och markerade dem en spritpenna vid namn:
"Marvy Marker, Permanent, Xylene/Toluene Free. Marks on anything, waterproof, dries instantly, least odor."
Det var Windows 7, operativsystem jag brände ut alltså, med syfte att starta upp ifrån och installera.

Var det en okej penna att skriva med på skivorna? Eller är det bara att bränna ett par nya?
De får inte visa sig vara fel på skivorna när jag installerar, typ någon fil som saknas.

Vad tror ni?
Tack på förhand!

Mvh r3mpuh

Permalänk
Avstängd

Det blir blå text när man skriver om det spelar någon roll.
Skrev inte på någon av de 2 inte ringarna på skivan och inte heller vid kanten längst ut på skivan.
Jag skrev endast på den stora/reflekterande ytan ovanpå skivan, alltså samma område som det står "DVD+R 1-16x 4,7GB"

Permalänk
Medlem

menar du att du redan provat skivorna du skivit med , och att det var fel på dem , eller frågar du oss om det kommer bli fel när du provar skivorna?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem

Det har ingen som helst betydelse med DVD eftersom den, till skillnad från CD, består av två plastskivor som är samman-limmade och informationen ligger mellan skivorna. Du måste alltså fräta igenom 0,6mm polykarbonat innan informationen påverkas.
CD däremot är en helt annan sak eftersom informationen ligger upptill, på en enda 1,2mm skiva och täcks endast av en tunn skyddslack, som lätt påverkas, både mekaniskt och kemiskt.

Det som däremot har betydelse är vilken kvalitet det är på skivor och brännare. Jag rekommenderar personligen inget annat är Verbatim numera (om man vill det ska hålla över tid), även om kvaliteten är bedrövligt låg överlag jämfört med för 5+ år sedan. Billiga skivor från ett varuhus är troligen av tämligen usel kvalitet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devildoll:

menar du att du redan provat skivorna du skivit med , och att det var fel på dem , eller frågar du oss om det kommer bli fel när du provar skivorna?

Jag undrar om det kommer bli fel.

Skrivet av MultiMan:

Det har ingen som helst betydelse med DVD eftersom den, till skillnad från CD, består av två plastskivor som är samman-limmade och informationen ligger mellan skivorna. Du måste alltså fräta igenom 0,6mm polykarbonat innan informationen påverkas.
CD däremot är en helt annan sak eftersom informationen ligger upptill, på en enda 1,2mm skiva och täcks endast av en tunn skyddslack, som lätt påverkas, både mekaniskt och kemiskt.

Det som däremot har betydelse är vilken kvalitet det är på skivor och brännare. Jag rekommenderar personligen inget annat är Verbatim numera (om man vill det ska hålla över tid), även om kvaliteten är bedrövligt låg överlag jämfört med för 5+ år sedan. Billiga skivor från ett varuhus är troligen av tämligen usel kvalitet.

Okej, tack för svaret!
Jag känner mig genast mycket lugnare! haha

/r3mpuh