Snabb fråga vid köp av ssd.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga vid köp av ssd.

Hej!

Efter en länge tids övervägande har jag kommit fram till att det är dags att beställa en Intel X25-M G2 80GB. Jag har läst samtliga samlingstrådar om ssd's och följt länkar som lärt mig en hel del om optimering av ovan nämnda disk.

En fråga kvarstår och jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag nu har bommat denna information under min läsning.

Jag har i dagsläget en 72GB Raptor (som jag inte använder för närvarande) & en 640GB WD Black.

Frågan lyder: Tjänar jag någonting på att använda Raptor disken för cache/tempfiler/pagefil osv. istället för på SSD disken för att minimera skrivningar/använt utrymme eller förlorar jag rent utav prestanda då SSD disken kommer att kommunicera mycket med raptorn och därmed flaska? (Då tänker jag främst på tempfilerna)

DVS, köra enligt följande eller skippa raptorn helt?:
SSD = OS
Raptor = Page/temp
640GB = Lager

Tack på förhand allesammans.

Permalänk

Skippa Raptorn... låt SSD ta hand om tempfilerna eftersom den är mycket snabbare med småfiler än raptor och andra HDD. Om du har 64-bits Windows, så nollställ växlingsflen, utöka minnet och låt den skapas där om behov uppkommer. Om du vill experimentera med tempfiler så skapa en RAM-disk i ett utökat minne.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Skit i raptorn, hade en raptor innan jag slängde i Intel 80gb och du kommer bli nöjd, men jag skulle nog säga att ifall jag hade köpt en idag hade jag nog köpt en från Corsair istället.

Visa signatur

Spelburken: Chassi Corsair Obsidian 800D, Moderkort MSI P55-GD85, CPU Intel i5 750 @ 3,8ghz, Minne 8gb luftkylda Corsair Dominator, Grafikkort 2st Vatten konverterade Zotac GTX 480, (Vattenkylning: Radiator XSPC RX360, uv blå slang, CPU Kylare EK-Supreme HF, Grafikkortskyl 2st EK-FC480 GTX, Brygga EK-FC Bridge Serial 3-slot, Pump Phobya DC12-400 Tank 300ml 5,25" från XSPC.) SSD Intel g2 80gb, HDD1 2tb Seagate, HDD2 500gb Western.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Skippa Raptorn... låt SSD ta hand om tempfilerna eftersom den är mycket snabbare med småfiler än raptor och andra HDD. Om du har 64-bits Windows, så nollställ växlingsflen, utöka minnet och låt den skapas där om behov uppkommer. Om du vill experimentera med tempfiler så skapa en RAM-disk i ett utökat minne.

Okay, jag struntar nog i raptorn då.
Angående utökning av minnet, tänkte du på mitt ram-minne då eller att jag ska skapa den på raptorn? Ursäkta om det låter som en dum fråga men jag är lite sliten & trög idag.

Skrivet av WAzP_:

Skit i raptorn, hade en raptor innan jag slängde i Intel 80gb och du kommer bli nöjd, men jag skulle nog säga att ifall jag hade köpt en idag hade jag nog köpt en från Corsair istället.

Det låter onekligen som att jag ska skippa raptorn, ja.
Jag funderade faktiskt på Corsair också men efter en stunds övervägande fick det bli en Intel disk.

EDIT: Tack för dom snabba svaren Waxinator & WAzP.

Permalänk

En RAM-disk fungerar som så att Du reserverar en del av ditt RAM-minne för att emulera en vanlig hårddisk. Du kan sedan flytta temp-katalogen till RAM-disken (och på så sätt få bättre prestanda och undvika onödiga skrivningar till SSDn). Hur stor RAM-disk Du behöver beror på hur Du använder datorn och det finns inget generellt svar som passar alla, ett förslag är att börja med t.ex. 128 MB och utöka om det är för lite.

Skippa Raptorn (sälj av, ge bort, ..) och använd SSDn för operativsystem, program, pagefilen. Ev. även temp-katalogen om du av ngn anledning inte kan/vill använda en RAM-disk.

Permalänk
Medlem

Mögel, av eget intresse så vore det tacksamt om du kunde länka till nån av de guider (den bästa?) du har läst igenom, kanske har du hittat nån bättre an de jag själv skummade igenom lite snabbt runt release av G2´an.

Skrivet av WAzP_:

Skit i raptorn, hade en raptor innan jag slängde i Intel 80gb och du kommer bli nöjd, men jag skulle nog säga att ifall jag hade köpt en idag hade jag nog köpt en från Corsair istället.

Nu vart i alla fall jag nyfiken, please följ upp med info ang varför just den från Corsair? Är det realterat till prestanda, ekonomi eller båda delar? Har inte följt utvecklingen av ssd så noga på sistone, väntar själv mest på att få uppgradera min G2´a när G3 kommer ut. Såvida inget bättre/billigare märke finns tillgängligt såklart.

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Okay, jag struntar nog i raptorn då.
Angående utökning av minnet, tänkte du på mitt ram-minne då eller att jag ska skapa den på raptorn? ...

Inga ursäkter avkrävs
Ja jag menade att om du utökar från 4GB till 6-8GB så kan du ha växlingsfilen och eventuell RAM-disk i detta minnet.
Jag ser att du har 64-bitars Windows vilket var en förutsättning för mera minne.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

hade en x25-m förut. bootade 10 sec snabbare än en wd blue 500gb.
sålde den, inte värt att köpa.

satsa på ett grafik kort eller mer minne istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Inga ursäkter avkrävs
Ja jag menade att om du utökar från 4GB till 6-8GB så kan du ha växlingsfilen och eventuell RAM-disk i detta minnet.
Jag ser att du har 64-bitars Windows vilket var en förutsättning för mera minne.

Jag förstår inte varför utrymmet(växlingsfilen) som används när ram-minnet är fullt ska ligga i ram-minnet.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jag förstår inte varför utrymmet(växlingsfilen) som används när ram-minnet är fullt ska ligga i ram-minnet.

I teorin ska växlingsfilen bara användas när det fysiska minnet är slut.

I praktiken är Windows långt från perfekt och använder ibland växlingsfilen även när det finns fysiskt minne kvar.

När man placerar växlingsfilen på RAM-disken tvingar man Windows att arbeta mot det fysiska minnet, även om det felaktigt vill använda växlingsfilen.

Visserligen tar växlingsfilen upp en del av det fysiska minnet även när den inte används men eftersom många kör med mycket mer minne än de egentligen behöver gör det ingen större skillnad om de reserverar en del av det till växlingsfilen.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jag förstår inte varför utrymmet(växlingsfilen) som används när ram-minnet är fullt ska ligga i ram-minnet.

Inte jag heller... ...men nu gällde inte detta fullt minne utan maximal prestanda.

Växlingsfilen används dels för att minnet blir fullt, och dels för att vissa program kräver en sådan fil.
Om minnet blir fullt så har man kanske för lite minne eller kör för många program samtidigt.
Då skaffar man mera minne om man vill ha god prestanda.

Mitt tips gällde att utöka minnet utöver vad man behöver, och i detta extra utrymme låter man Windows skapa växlingsfilen om något program kräver detta. Detta sker automatiskt om växlingsfilen saknas.
Jag har 8GB RAM och saknar växlingsfil på disk. Ändå har jag normalt 6GB ledigt minne.

Oups... fqvarfort hann före

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Eller så tar man bort växlingsfilen helt, dock bör man ha mycket RAM då, 12GB minst imo. Jag med mina 8GB kan få fullt när jag arbetar med högupplösta bilder i tex Photoshop, så jag måste således köra med växlingsfilen på.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite... ^^ Är denna att rekommendera: A-Data 32GB SSD 391-Series som os-disk? Har letat som fan efter rescensioner men hittar icke:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Eller så tar man bort växlingsfilen helt, dock bör man ha mycket RAM då, 12GB minst imo. Jag med mina 8GB kan få fullt när jag arbetar med högupplösta bilder i tex Photoshop, så jag måste således köra med växlingsfilen på.

Som flera sagt ovan; ibland krävs swap. Jag har oftast kört utan swap, men vissa spel (och säkert annat) kraschar utan swap-fil. Dock räcker oftast en minimal en, och då är det nog onödigt att krångla med RAM-drive.

Skrivet av Mögel:

[...]
DVS, köra enligt följande eller skippa raptorn helt?:
SSD = OS
Raptor = Page/temp
640GB = Lager

Tack på förhand allesammans.

Möjligen annars
SSD = OS etc
Raptor = Spel som inte får plats på SSD
640GB = Lager

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Skrivet av flipstah:

Lånar tråden lite... ^^ Är denna att rekommendera: A-Data 32GB SSD 391-Series som os-disk? Har letat som fan efter rescensioner men hittar icke:(

En sak man bör veta när man letar SSD är att det finns få företag som verkligen tillverkar SSD, sedan finns det många återförsäljare som köper in enheter från tillverkarna och förser dem med sina egna etiketter. När du tittar på en enhet på priskjakt.nu framgår där (delvis) vem som tillverkat en enhet, om du tittar på vilken styrkrets som används. För A-Data 32 GB SSD 391 står t.ex. att styrkretsen heter JMicron JMF602B (Egenskaper för A-Data 300 Series S391 32GB), du kan via prisjakt's sökfunktion hitta andra SSD som använder samma styrkrets (och därmed har exakt samma prestanda)...

MLC-baserade SSD - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Det finns ett par reviews för bl.a. OCZ Core V2 via Google.

För att svara på din fråga: Nej, det är ingen enhet jag skulle rekommendera. Jag är väldigt pro-SSD men jag skulle t.o.m. rekommendera en vanlig mekanisk disk framför den SSDn.

Om du vill ha en "liten" SSD är Intels X25-V en väldigt bra och prisvärd SSD. Du bör oxå kunna hitta en och annan review på den, om inte kan jag tipsa om att Kingstons 40 GB SSDNow V är exakt samma enhet och tester på den finns via google).

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrefreak:

hade en x25-m förut. bootade 10 sec snabbare än en wd blue 500gb.
sålde den, inte värt att köpa.

satsa på ett grafik kort eller mer minne istället

Du skojar va?? Eller?

Att bara boota sig in i win är inte den största skillnaden utan den ligger såklart i att gå från avstängd till att ha alla tunga program uppstartade och redo att användas, när det gäller boot tider såklart.

Sen har vi ju alla småskrivningar os gör till disken, där blir ju en 500GB blue mer eller mindre våldtagen, överkörd, stampad på och slutligen upphängd som trofe på väggen av en X-25, pardon my French!

Med all respekt, att tex slösurfa är ju inte heller där man märker den stora skillnaden med SSD

Permalänk
Skrivet av darrefreak:

hade en x25-m förut. bootade 10 sec snabbare än en wd blue 500gb.
sålde den, inte värt att köpa.
satsa på ett grafik kort eller mer minne istället

Jag vägrar att tro på din tid och jämförelse. Jag körde Raptor74 innan jag bytte till Intel 80GB G2.
Om jag räknar bort BIOS-testerna i uppstarten så är Win7 (+ mängder av gadgets) uppe i drift efter 23 sekunder. Samma uppstart tog förut 150 sekunder med en 10000-varvare !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Kan ni rekommendera en x25-v före 2x 750gb WD black i raid? vad är prisvärdast 1 WD black till eller en x25-v. Har max 1000kr att lägga och klarar mig på 750gb utrymme... how to do?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Skrivet av Mäki:

Kan ni rekommendera en x25-v före 2x 750gb WD black i raid? vad är prisvärdast 1 WD black till eller en x25-v. Har max 1000kr att lägga och klarar mig på 750gb utrymme... how to do?

Eftersom du klarar dig på 750 GB utrymme (som du redan har) och accesstiden är lika miserabel på två stycken WD Black i RAID som att köra en singel skulle jag definitivt rekommendera X25-V framför en till WD Black.

WD Black 750 GB använder oxå gammal teknik med låg datatäthet (250 GB per platta), idag finns det diskar med dubbel så hög datatäthet (500 GB per platta), såsom t.ex. Samsung F3. Även om WD Black-disken ska köras i RAID skulle jag säga att det är bättre att börja om från ny kula med en Samsung F3.

Permalänk

Jag tycker att du skall utvecklas och gå framåt. Prestandan får du med en Intel SSD.
Att strula med gamla diskar i raid låter varken lockande eller effektivt.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Som flera sagt ovan; ibland krävs swap. Jag har oftast kört utan swap, men vissa spel (och säkert annat) kraschar utan swap-fil. Dock räcker oftast en minimal en, och då är det nog onödigt att krångla med RAM-drive.

Aldrig stöt på några problem utan swap-fil, spelar väl inte uråldriga spel heller för den delen. Vet inget nytt som inte fungerat utan. Känns ganska ologiskt imo.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Du skojar va?? Eller?

Att bara boota sig in i win är inte den största skillnaden utan den ligger såklart i att gå från avstängd till att ha alla tunga program uppstartade och redo att användas, när det gäller boot tider såklart.

Sen har vi ju alla småskrivningar os gör till disken, där blir ju en 500GB blue mer eller mindre våldtagen, överkörd, stampad på och slutligen upphängd som trofe på väggen av en X-25, pardon my French!

Med all respekt, att tex slösurfa är ju inte heller där man märker den stora skillnaden med SSD

det jag gör med datorn:
Spelar spel.
surfar
lyssnar på musik
överklockar
=
Ssd pointless