Permalänk

Amgående pump

Hej!
Jag har en 240 XSPC radiator monterad nu, och ska komplettera med en 360 XSPC. Blocken är ett Heatkiller LC till CPU och ett EK5870 fullcover till GPU. Min fundering är följande:
Är pumpen i denna XSPC X2O 750 Dual 5.25 Bay Reservoir Pump | Indomo Online AB tillräcklig för att orka med dessa saker?

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem

Hallå, den bör räcka, det du ska titta på är flödet och "höja vattenpelaren" och på den pumpen är det Pump flow: 750 l/h och Pressure head: 1.8m. Som en jämförelse så har min pump 600 l/h och 2.8 meter. Alltså mindre flöde men högre vattenpelare.
Jag tittade själv på en liknande tank, men tog istället en vanlig O-Tank på 170ml och 3 anslutningar och anledningen är för att kunna tömma och fylla systemet enklare. Tror de kan vara lite svårare med en bay-tank. klart, man tömmer och fyller kanske inte så ofta, men man gör ju det då och då.

/Pete

Permalänk
Medlem

Nog borde de gå bra, eftersom inget av de du har är särskilt restriktivt.
Men om du har någon av radiatorerna högt monterad eller en bit från chassit så skulle jag rekommendera en annan pump, tex Laing DDC-pump 12V DDC -Plus (Swiftech MCP355) | Indomo Online AB

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Nog borde de gå bra, eftersom inget av de du har är särskilt restriktivt.
Men om du har någon av radiatorerna högt monterad eller en bit från chassit så skulle jag rekommendera en annan pump, tex Laing DDC-pump 12V DDC -Plus (Swiftech MCP355) | Indomo Online AB

hehe från pump på 6W till 18W, den du länkar är helt överdrivet
en pump på max 10W är bra, fast den här klarar nog din system utan problem, den mest restriktiva elementen är grafikblock men den pump är helt ok om du ka inte koppla fler block, trots att den har bra flöde så med de restriktioner blir det mindre än den pump som har större tryck, dvs som pete skriver så hans pump klarar pumpa i full fart tack vare den bra tryck, men den på 1,8m klarar kanske leverera bara 60-80% av den flöde med de block men som sagt det är inget fara

Permalänk

Hej och tack för era svar. Jag har bestämt mig för att byta pump och köra med en Laing, eller vad den nu hette. Ser ut som den i länken prozzac visade. Den är på 10 w enligt specen på den.
Sen har jag en annan fråga. Jag har en reservoir liggandes hemma. Det tråkiga med den är att in och utlopp på den är lite mindre än på kopplingarna jag har. Kommer det att störa flödet rejält eller är det bara att köra på?

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem

ok, först så den pump prozzac länkade är på 18W, mindre bror till den pump MPC350 är på 10W, men i vilket som helst fall det går att modda, behövs bara löda lite, kolla här Soldering a Laing DDC-1T (10w) to Laing DDC-1plusT (18w) @ WiNDycj Blog :: ??? PIXNET ::
sen kolla den tråden http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
killen köpte först 18W pump för trodde han att system ska fungera bättre, men det var för högljud och bytte han till pump på 6W vilket gav honom tystnad och lägre temperaturer med 4 grader, alltså det var ingen större vinst med lite högre flöde för restriktioner i system var inte krävande och pump med 2,2 m tryck klarade den utan att tappa mycket flöde, dvs 18W var helt onödig plus att då fick han 18W extra värme från pumpen och nu bara 8W så skillnaden beror lite på det

men det går bra för dig att köra med den swiftech mcp355 bara du kan modda den till 10W om du tycker att den låter för mycket

Permalänk
Medlem

En Laing är väl att föredra, men kanske inte ett krav direkt.

Som tatus se skriver så går det modda Laing DDC mellan 10/18w enkelt, tog mig endast några minuter att fixa min till 18w.

Permalänk
Skrivet av fark:

En Laing är väl att föredra, men kanske inte ett krav direkt.

Som tatus se skriver så går det modda Laing DDC mellan 10/18w enkelt, tog mig endast några minuter att fixa min till 18w.

Det står följande på pumpen jag har:
Type: DDC-1 T
DC 12v 10 w TF 60

Ovanpå, vid utloppet står det DELPHI

Vet ej om det säger nåt, men så står det på pumpen iaf. Den ser exakt ut som en sån där Laing pump.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem

ok, ddc-1 t är en swiftech mcp350 alltså 10W, ddc-1 t+ är swiftech mcp355 alltså 18W
den länk som prozzac var till swiftech mcp355 dvs 18W, så om du köpte den från indomo så de lurar folk och säljer "billigare" pump fast de är samma bara att man behöver löda lite på den men då tappar man garanti osvhar du jöpt mcp350 så allt stämmer

Permalänk
Skrivet av tatus_se:

ok, ddc-1 t är en swiftech mcp350 alltså 10W, ddc-1 t+ är swiftech mcp355 alltså 18W
den länk som prozzac var till swiftech mcp355 dvs 18W, så om du köpte den från indomo så de lurar folk och säljer "billigare" pump fast de är samma bara att man behöver löda lite på den men då tappar man garanti osvhar du jöpt mcp350 så allt stämmer

Behöver jag löda om min till 18w? Eller duger det med 10w? Funderar ju oxå på om min trippelradd blir bra för cpu och gpu. Eller ska jag ha dubbelradden inkopplad oxå?
Sen undrar jag om flödet blir lidande då den tanken jag har hemma har mindre in/utlopp än andra anslutningar?

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Medlem

först så du behöver inte löda för 10W är det "gränsen" för vanliga hem användare ;D så att den blir fortfarande tyst
sen 10W räcker väl tom de mindre håll på din reservoar så flöde blir inte lidande
sist men inte minst så trippel rad räcker väl till en cpu och en gpu tom överklocka båda komponenter, det beror lite mer på luftflöde från fläktar som sitter på radiator