Permalänk
Medlem

För hög temperatur?

Hej!

Jag har en dator enligt sign nedan, en i5 750 som just nu går i 3.8 (19x200)
Vcore: 1.250 / vtt: 1.190 (resten stockvoltage)

Då jag kör 5 rundor intelburntest v2.4 får jag som högst 71 grader på core#0 mätt med RealTemp (resterande cores 69-70)

Kylaren är en Noctua NH-U12P SE2 och jag kör med kylpastan som följde med.

Är detta resultat för högt eller är det ungefär vad man kan förvänta sig av ovan nämnda kylare? Min anledning till oro är att jag sett samma kylare prestera under lägre temperaturer i diverse recensioner (~67?)

Det blir ett kvälls projekt att eventuellt mounta om kylaren beroende på vad jag får för respons här.
Men är temperaturen ungefär vad jag kan förvänta mig av kylaren/hyfsad kanske jag låter det vara.

Det är för övrigt ~24 grader i rummet där jag sitter.

Tack på förhand.

Permalänk

Det är normal temperatur, när dom gör testerna som du tittat på så har dom nog kallare än 24c i rummet då 24 är flera grader varmare än "normal" rumstemp.

Permalänk
Medlem

71 grader är bra i det testet och lämnar till och med utrymme att klocka lite till om du skulle vilja, finns ingen anledning att montera om kylaren.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det är normal temperatur, när dom gör testerna som du tittat på så har dom nog kallare än 24c i rummet då 24 är flera grader varmare än "normal" rumstemp.

Skrivet av sorkin:

71 grader är bra i det testet och lämnar till och med utrymme att klocka lite till om du skulle vilja, finns ingen anledning att montera om kylaren.

Tack så mycket för dom snabba svaren! Då kan jag med andra ord pyssla med någonting roligare än att montera om kylaren ikväll.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte säga att dina temperaturer är fel för det är ju så många olika faktorer som spelar in men jag kan ge dig min info när vi har så pass identiska komponenter.
Jag har min i5 @3.6 och en volt inställd i bios på 1.245 och vtt på 1.101, cpu-z visar 1.280 vid full load och jag har bclk 180x20 multiplier.
När jag kör intel burn test på maximum 5 rundor så landar mina kärnor på 62-61-60-60 men då är min rumstemp kanske ca 20-22 grader.
Jag har min noctua i push and pull riktat mot fläkten bak för utblås, oxå en fläkt framför som blåser in luft i pusnpullen.
Så volten är väl det som ger den mesta värmen antar jag?! (rätta mig om jag har fel) nu har vi ju inte exakt samma klock men volten är ungefär samma. Jag har även tagit bort den medföljande pastan och har arctic silver istället.
Men vill gratta till en schysst klock på låg vcore då jag måste gå upp emot 1.3 på vcore för 3.8 har dock inte provat mig fram med vtt alltför mycket där.
Kanske är ngt jag förbisett med skillnaden på temperatur.

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggan83:

Jag vill inte säga att dina temperaturer är fel för det är ju så många olika faktorer som spelar in men jag kan ge dig min info när vi har så pass identiska komponenter.
Jag har min i5 @3.6 och en volt inställd i bios på 1.245 och vtt på 1.101, cpu-z visar 1.280 vid full load och jag har bclk 180x20 multiplier.
När jag kör intel burn test på maximum 5 rundor så landar mina kärnor på 62-61-60-60 men då är min rumstemp kanske ca 20-22 grader.
Jag har min noctua i push and pull riktat mot fläkten bak för utblås, oxå en fläkt framför som blåser in luft i pusnpullen.
Så volten är väl det som ger den mesta värmen antar jag?! (rätta mig om jag har fel) nu har vi ju inte exakt samma klock men volten är ungefär samma. Jag har även tagit bort den medföljande pastan och har arctic silver istället.
Men vill gratta till en schysst klock på låg vcore då jag måste gå upp emot 1.3 på vcore för 3.8 har dock inte provat mig fram med vtt alltför mycket där.
Kanske är ngt jag förbisett med skillnaden på temperatur.

Oj, det var ju en himla skillnad i temperatur mellan våra maskiner faktiskt. Jag ska pröva ställa ner till 3.6 och kolla vad jag får för resultat. Jag hade dock skrivit fel på vcore då jag använder 1.2625 (tror jag det står i bios? 1.26 någonting iaf, första snäppet efter 1.26) Jag återkommer med resultat ikväll/imorgon.