Hemmabioförstärkare och aktiva monitorer

Permalänk
Medlem

Hemmabioförstärkare och aktiva monitorer

Går det?

Jag går i köpetankar och är inställd på Denon 1610 tror jag den hette. Är inte så inbiten i detta och har inga höga krav, jag vill ha ett bra surroundljud that's about it. Jag har ett par aktiva studiomonitorer som jag skulle vilja använda som bakre högtalare. Frågan är om jag kan koppla dem till förstärkaren? Monitorerna har tjock tele ingång men jag har aldrig sett teleingångar på någon receiver? Hur löser man detta?

Jag skulle även kunna tänka mig en begagnad stärkare om det finns något som är vettigt att länga pengar på?
budgeten är max 2000kr.

Tips någon? Och lösning på det här med aktiva högtalare?

Permalänk
Medlem

Så länge recievern har preout på bakkanalerna går det alldeles utmärkt att använda aktiva högtalare. De flesta surroundrecievers har preout på samtliga kanaler numera så det borde inte vara nåt problem. Konverter från RCA till teleplugg kostar inte många kronor heller.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Så länge recievern har preout på bakkanalerna går det alldeles utmärkt att använda aktiva högtalare. De flesta surroundrecievers har preout på samtliga kanaler numera så det borde inte vara nåt problem. Konverter från RCA till teleplugg kostar inte många kronor heller.

Hej! tack för svaret! då vet jag vad jag ska leta efter. Jag har kollat runt på några denonstärkare och där ser jag enbart pre out på "speaker + sub" ser inte ut o finnas på bak kanalerna men det kanske är någon "denon-grej" Jag ska leta vidare så hittar jag säkert en stärkare som har pre out på bak kanalerna!

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det bara är fronthögtalarna som menas med "speaker"? Jag skulle tro att det är pre out på samtliga högtalarkanaler annars skulle det väl stå "front + sub" eller liknande.

Enklast är ju att leta reda på en bild från baksidan av den förstärkare du kollar på så du kan se exakt vilka in och utgångar den har så slipper du tyda konstiga specifikationer. Vad jag vet om denon så ska det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Denon 1610 har inte Pre-Out fullregister enligt prisjakt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är det endast de dyrare som har pre-out.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Min Marantz SR5600 hade det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare