Erfarenhet av bildskärmar med VA-panel och spel?

Permalänk
Medlem

Erfarenhet av bildskärmar med VA-panel och spel?

Jag är på god väg att köpa en plattskärm (min första), 23-24" med en budget på 4-5k. Jag är klar över att jag inte vill ha TN-panel och jag har främst tittat på den senaste tidens nya IPS-skärmar som tex Dell U2410 och HP ZR24W. Jag har hittils räknat bort VA-panel pga responstiden, men jag vet också att jag är känslig för dålig svärta vilket tycks vara ett problem hos IPS-skärmarna i min prisklass men inte hos VA.

Men så tänkte jag att beroende på vad man spelar så kanske VA inte är så illa ändå. Jag spelar i princip inga FPS-spel, däremot äventyrsspel med rörlig grafik typ Neverwinter Nights och RTS typ C&C generals - säkert också diablo 3 och starcraft 2 i en framtid. Så jag tänkte att någon kanske har erfarenhet av VA-skärmar och liknande spel eller kanske vet en skärmmodell som ändå hanterar rörelse hyffsat. Lag är som sagt inget problem men jag vill ju gärna att det ska se snyggt ut. Är det någon ide att också titta på VA-skärmar eller är det helt dött vad gäller spelande?

Om det verkar helt hopplöst så satsar jag nog på en IPS ändå. Tacksam för erfarenheter.

Edit: Min nuvarande skärm är en Samsung 959NF (tjock).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk

No offence, men du är ute ungefär sex, sju år för sent med din fråga.

Såvida du inte är väldigt känsligt kommer du inte ha några som helst problem med majoriteten av skärmarna som finns att köpa idag.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en Eizo S2231W (s-pva). Fungerar perfekt även med de snabbaste spelen, är väldigt nöjd med den överhuvudtaget. Vet inte om den finns att köpa fortfarande, men paneltypen fungerar perfekt för spel (och mer givetvis).

Gick från en Eizo CRT och var rädd för problem med spel, men den rädslan var helt obefogad. Det enda jag fick vänja mig vid var lite skimrande "pärleffekt" i speciellt rött som inte fanns på Eizo-trinitronen.

tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har en Dell 2209WA E-IPS som primär skärm. Fina färger, matt ytbehandling, 6ms ctc, GRYM betraktningsvinkel och allt detta till ett grymt bra pris på dustin just nu. Läs kommentarerna där och googla efter recensioner enda nackdelen är att den klarar 1680x1050 och inte 1920x1080 el 1920x1200

rekommenderas varmt!

Permalänk
Medlem

Sitter på en LG L245WP-BN rev 2. P-MVA eller något sådant i den. Jag är extremt okänslig, har inga problem med att spela på den.

Permalänk
Medlem

Har säkert skrivit om det förut men jag tycker VA ofta verkar vara underskattat.

Som jag ser det är VA ofta en bra kompromiss som verkar vara lättara att få till än tn och ips. Med det menar jag att ips-skärmar väldigt ofta dras med något man verkligen stör sig på, och ännu värre blir det om man inte vill ha wide gamut. TN har ofta massiva problem med gamman i olika betraktningsvinklar(nu menat jag inte när man tittar på skärmen från sidan) och en uppsjö av andra problem, antagligen delvis för att kvaliteten inte har lika hög prioritet i det lägre budgetsegmentet.

Med andra ord, det finns ips-skärmar som är skitbra och det finns tn som är relativt problemfria men enligt min personliga "oventenskapliga" erfarenhet är det vanligast att folk tycker att allt helt enkelt ser bra ut med va-paneler och att det är vanligare att VA uppfattas som "problemfria".
Eller för att förtydliga, om man tex får möjlighet att testa ett antal olika vanliga skärmar ordentligt utan att veta paneltypen tror jag det är rätt hygglig chans att den vanligaste favoritpaneltypen kommer vara VA.

Jag tycker givetvis dock inte man ska stirra sig blind på paneltypen när kvaliteten är så varierande som den är idag.

Permalänk
Medlem

Ok, tack! Det låter som att jag ska titta även på VA-skärmar. Eizo S2233WE-BK (1), Eizo EV2333WH (2) samt Samsung F2380 (3) är några som prickar min prisklass, vid en snabb genomgång hos dustin.

(1) Eizo S2233WE-BK, 22", 1920x1200
EIZO FLEXSCAN S2233WE-BK 22" WIDE BLACK - 22-tums WideScreen-skärm med DisplayPort - Produktinformation

(2) Eizo EV2333WH, 23" 1920x1080
EIZO FLEXSCAN EV2333WH 23" WIDE TFT BLACK - EcoView-skärm med Displayport och endast 25W vid drift! - Produktinformation

(3) Samsung F2380, 23", 1920x1080
SAMSUNG SYNCMASTER F2380 23" WIDE TFT BLACK - Ny knivskarp PVA skärm med 100.000:1 kontrast! - Produktinformation

Nr 1 har den upplösning jag vill ha, men bara 22" vilket är i minsta laget. Däremot har den snabbast responstid på pappret, vilket ju är en kritisk faktor för VA. Nr 2 ska ha legendarisk svärta enligt en review, dock har både den och Samsungen (nr3) sämre responstid och 16:9-format vilket jag är mindre sugen på. Samsungen har dock fördelen att för det priset har jag råd med en TN att ställa brevid för att ha till spel, men det hänger ju på att skärmen håller acceptabel kvalitet i övrigt. Upplösning och responstid gör att Eizo S2233WE-BK (1) verkar mest intressant sådär spontant. Någon som provat den? Jag antar att den är en uppföljare till den som MultiMan nämner ovan.

Tips på 24" VA-skärm, 1920x1200 för max 5kkr vore intressant, om någon har. Annars står det nog mellan Eizon (1) och IPS-modellerna från HP och Dell. Tack för infon, nu känns det som att även VA är ett alternativ.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Den första anges med fel upplösning på Dustins hemsida är jag relativt säker på. Eizo
Eizo själva anger 1680 1050.

Permalänk
Medlem

RMgX: Minsann, du har rätt. Det ändrar ju förutsättningarna markant.

Jag hade för mig att jag läst en review på den oxo, men det var nog Eizo S2242W jag tänkte på: Eizo S2242W review - FlatpanelsHD
Den senare ser bra ut enligt recensionen, men den och dess uppföljare s2243w verkar kosta lite över 6k vilket är lite mer än jag tänkte mig. För 22" 1920x1200 då alltså. Efter genomgång på prisjakt måste jag upp i 7-8k för att få 24" och samma upplösning, tveksamt om jag tycker att det är värt det med VA då. Men jag borde leta upp en butik med bra sortiment och kolla live innan jag bestämmer mig, skärm byter man för sällan för att chansa.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Kom ihåg också att en hel del dyra skärmar är Wide Gamut, något du troligtvis inte vill ha i vanliga applikationer (ger lätt övermättade färger).
Kan du tänka dig 22" och 1680 1050 skulle jag titta på LG W2220P, utifrån recensionen på digital versus (har den alltså inte själv). Verkar vara bra svärta för en ips, bra responstid och bra pris.
Personligen tror jag att jag slår till på en ZR24w eller W2220P och skickar tillbaka eller säljer skärmen vidare med en viss förlust om jag inte är nöjd med den. Troligen 24 tummaren om jag inte snålar till. Stora skärmar är roligare.

Permalänk
Medlem

Nä wide gamut är ingen fördel för mig, men med välfungerande sRGB-lägen är det acceptabelt om skärmen är bra i övrigt. LG:n ser iofs bra ut, tyvärr för låg upplösning.

Nu har jag dock nästan helt räknat bort IPS till förmån för VA. Jag har efter råden här slutat helt att oroa mig för responstid och dessutom bestämt att jag kan gå upp några tusenlappar om så krävs. Avskrivningskostnaden för en skärm är ändå löjligt låg jämfört med alla andra datorprylar jag köper, med tanke på hur länge jag kommer att ha den.

Grejen är att den mesta av tiden jag tillbringar vid datorn är ändå surf och kontorsarbete/viss programmering, och då känns VA som den lämpligaste typen generellt. Då jag är van vid CRT så tror jag att jag annars skulle reagera på den sämre svärtan hos en IPS-skärm, de modeller som rapporteras ha bra svärta har antingen fel upplösning eller dras med andra problem. Som det ser ut nu är Eizo-modellerna ev2333w (23", 1920x1080, 4369:- hos dustin), s2243 (22" 1920x1200, 6244:-) eller rentav s2433w (24", 1920x1200, 8119:-) tänkbara.

Hade panelen som sitter i ev2333w funnits i en 1920x1200-modell så hade jag slagit till direkt. Problemet är att jag är tokrädd för att sakna de 120 pixlarna på höjden om jag köper en 16:9-skärm, jag har kört 1600x1200 sedan 1997, så jag är inte van mindre. Det känns som att för tex textprocessning och programmering så kan pixlar på höjden inte direkt ersättas av bredd.

Ok. Nu har jag ställt ner min CRT till 1280x1024 för att se om det blir uthärdligt... återkommer om ett par dagar

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Sitter med en Nec 24" Multisync WMGX3 (MVA-panel, NECs gameing VA) har aldrig ägt en bättre skärm än denna, snygg är den också.

NEC MultiSync 24WMGX3 » Reviews - XSReviews.co.uk - Trusted Hardware Reviews

Permalänk
Skrivet av Oegat:

Nä wide gamut är ingen fördel för mig, men med välfungerande sRGB-lägen är det acceptabelt om skärmen är bra i övrigt. LG:n ser iofs bra ut, tyvärr för låg upplösning.

Nu har jag dock nästan helt räknat bort IPS till förmån för VA. Jag har efter råden här slutat helt att oroa mig för responstid och dessutom bestämt att jag kan gå upp några tusenlappar om så krävs. Avskrivningskostnaden för en skärm är ändå löjligt låg jämfört med alla andra datorprylar jag köper, med tanke på hur länge jag kommer att ha den.

Sunda tankegångar

Skrivet av Oegat:

Grejen är att den mesta av tiden jag tillbringar vid datorn är ändå surf och kontorsarbete/viss programmering, och då känns VA som den lämpligaste typen generellt. Då jag är van vid CRT så tror jag att jag annars skulle reagera på den sämre svärtan hos en IPS-skärm, de modeller som rapporteras ha bra svärta har antingen fel upplösning eller dras med andra problem. Som det ser ut nu är Eizo-modellerna ev2333w (23", 1920x1080, 4369:- hos dustin), s2243 (22" 1920x1200, 6244:-) eller rentav s2433w (24", 1920x1200, 8119:-) tänkbara.

Hade panelen som sitter i ev2333w funnits i en 1920x1200-modell så hade jag slagit till direkt. Problemet är att jag är tokrädd för att sakna de 120 pixlarna på höjden om jag köper en 16:9-skärm, jag har kört 1600x1200 sedan 1997, så jag är inte van mindre. Det känns som att för tex textprocessning och programmering så kan pixlar på höjden inte direkt ersättas av bredd.

Ok. Nu har jag ställt ner min CRT till 1280x1024 för att se om det blir uthärdligt... återkommer om ett par dagar

Tror du gör rätt i att satsa på VA-tekniken när svärtan är så viktig för dig. Problemet med IPS-skärmarna idag är att även om svärtan kan vara ganska djup rakt framifrån så knasar det till sig totalt när man ser ett svart område från lite vinkel. Fenomenet heter white glow men det är du nog redan bekant med då du verkar ha gjort en del efterforskningar.

1080 pixlar på höjden kan tyckas vara lite lite, å andra sidan kan du alltid vrida om skärmen till porträttläge.
Jag skulle absolut satsa på EV2333 om jag var du, du kan alltid skaffa dig en till med en gång eller senare. Blir 100% mer yta då jämfört med en 1920*1200-skärm som ger 10% mer.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Sitter med en Nec 24" Multisync WMGX3 (MVA-panel, NECs gameing VA) har aldrig ägt en bättre skärm än denna, snygg är den också.

NEC MultiSync 24WMGX3 » Reviews - XSReviews.co.uk - Trusted Hardware Reviews

Var finns denna att köpa? - Hittade den varken på pricerunner eller prisjakt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Var finns denna att köpa? - Hittade den varken på pricerunner eller prisjakt :/

Osäker, men tror den utgått ur NEC´s sortiment.

Permalänk
Medlem

Noterade idag att Eizo sänkt priset på EV2333 nyligt, nu ligger den på 3494:- hos dustin mot 4369:- för bara en vecka sen. Rejäl sänkning mao! (och det är inte dustin som skrivit fel, Eizo har sänkt i sin webshop också.)

Ok, här är en sammanfattning på mina upplevelser av lägre upplösning. Jag ställde ju ner från 1600x1200 till 1280x1024 på min CRT för att bilda mig en uppfattning om ifall det skulle gå att leva med färre än 1200 pixlar på höjden. Svaret blir att det går. Mitt första intryck var att dot pitch blev jobbigt stor, från ca 0.23 till ca 0.27. Det var dock något som jag snabbt vande mig vid, efter bara något dygn så var det inget problem längre. Däremot förlusten av pixlar på höjden märktes, så fort jag skriver i ett textdokument eller scrollar i en pdf. Jag provade också köra 1600x1200 och dra ett streck vid 1080 pixlar, lika märkbar förlust men faktiskt mindre än jag väntat mig efter några dagars användande. Slutsatsen blir att 1920x1080 är ok så länge skärmen har andra fördelar (tex pris). Jag tittade ju på 1920x1200-skärmar från Eizo också, men båda de har wide gamut vilket ju har viss krångelpotiential samt att jag får gå upp rejält mycket i pris för dessa, särskilt nu när ev2333 blev billigare.

Nu har jag iaf slutligen bestämt mig, det blir två skärmar: 1 st Eizo EV2333WH och 1 st LG W2220P.

Det som ledde fram till beslutet var att som Jonte påpekar ovan är fler skärmar en billigare väg till större skärmyta än stora, samt att jag slipper välja mellan IPS och VA. Planen är att köra utökat skrivbord vid textarbete och kunna ha LG:n i porträttläge, så kan jag få de saknade pixlarna på höjden men samtidigt bredden på den andra skärmen. Att det är olika dot pitch ser jag inte som ett problem, jag kör i nuläget laptopens skärm utökad på CRT:n och nu reagerar jag inte på variationen i dot pitch då jag flyttar saker mellan skärmarna. En annan fördel med LG:n är spel, då den har färre pixlar än den andra så är det större chans att jag kan köra spel på den i native upplösning utan att behöva byta grafikkort alltför ofta (grafikhårdvara är traditionellt det som jag prioriterar lägst, nu kör jag tex allt spelande från en bärbar med gf9600m gt, vilket jag räknar med att fortsätta med ett tag). Film blir såklart på Eizon då AR ligger närmast. Sen har jag ju en stationär maskin med solaris i samma rum, som jag nu kvm-switchar med den dockade laptopen, men 2 skärmar lämnar ju här utrymme för mer kreativa lösningar. Enda nackdelen jag kommit på är att laptopen bara har hdmi och vga, så jag kommer att få köra ena skärmen analogt då jag har båda kopplade till laptopen. Nåja.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk

Först: ber om ursäkt för återupplivning av gammal tråd!

Funderar på att byta ut min billiga TN-skärm (Philips Brilliance 230C) mot en VA-skärm, nämnligen Eizo EV2333WH som diskuteras i den här tråden. Anledningen är att jag är missnöjd med svärtan och kontrasten i mörka/ljusa områden samt betraktningsvinkeln. En grej som dock får mig att tveka är responstiden på 7ms Gray-to-gray jämfört med 2ms på min Philips då jag spelar en del "snabba" spel t.ex. Trackmania och Quake.

Kommer den extra responstiden påverka mina "resultat" i snabba multiplayer spel?
Är det öht en uppgradering värd att göra? Var inte så länge sedan jag köpte den här skärmen men har inte erfarenhet av något annat än TN-paneler så vet inte hur stor skillnaden blir.

Bör kanske tilläggas att jag använder skärmen till ALLT då jag inte har någon traditionell TV, så använder den dagligen för slösurf, film och spel.
Ge även tips på om ni tycker det finns någon liknande/bättre skärm som är mer prisvärd!

Permalänk
Medlem

Hej Snakejuice!

Jag är mycket nöjd med EV2333, med två brasklappar:

1) Jag spelar inte FPS
2) Om jag letar efter det så kan jag se lite utsmetning när jag scrollar i tex Starcraft2 eller ser mycket snabba rörelser på film, men det är inget som stör mig.

Det är framför allt svärtan och skärpan jag gillar. Jag köpte ju samtidigt en LG W2220 (IPS-panel), den gillade jag inte alls. Men det är delvis en smaksak, plus att de inte är riktigt jämförbara då LG:n känns som mer "budget".

EV2333 är dock inte bland de snabbare VA på marknaden. Har du kollat Eizo:s "Foris"-serie? De marknadsförs mer som spelskärmar och de har en 23"-are (VA) just nu som ser ut att ligga bra i pris.

http://www.dustinhome.se/eizo-foris-fs2331-23-wide-tft-black/...

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Skrivet av Snakejuice:

Först: ber om ursäkt för återupplivning av gammal tråd!

Funderar på att byta ut min billiga TN-skärm (Philips Brilliance 230C) mot en VA-skärm, nämnligen Eizo EV2333WH som diskuteras i den här tråden. Anledningen är att jag är missnöjd med svärtan och kontrasten i mörka/ljusa områden samt betraktningsvinkeln. En grej som dock får mig att tveka är responstiden på 7ms Gray-to-gray jämfört med 2ms på min Philips då jag spelar en del "snabba" spel t.ex. Trackmania och Quake.

Kommer den extra responstiden påverka mina "resultat" i snabba multiplayer spel?
Är det öht en uppgradering värd att göra? Var inte så länge sedan jag köpte den här skärmen men har inte erfarenhet av något annat än TN-paneler så vet inte hur stor skillnaden blir.

Bör kanske tilläggas att jag använder skärmen till ALLT då jag inte har någon traditionell TV, så använder den dagligen för slösurf, film och spel.
Ge även tips på om ni tycker det finns någon liknande/bättre skärm som är mer prisvärd!

Bra att du länkar till produktbladet, fast skärmens sida hos Prisjakt/Konsumentguiden hade suttit bättre.

http://www.digitalversus.com/philips-230c1-p357_5176_53.html
Philips 230C1 verkar inte vara en snabb skärm överhuvudtaget. Du ska inte lägga någon vikt vid siffrorna som tillverkarna kommer dragandes med.

Skrivet av Oegat:

....

EV2333 är dock inte bland de snabbare VA på marknaden. Har du kollat Eizo:s "Foris"-serie? De marknadsförs mer som spelskärmar och de har en 23"-are (VA) just nu som ser ut att ligga bra i pris.

http://www.dustinhome.se/eizo-foris-fs2331-23-wide-tft-black/...

Ja, de marknadsförs som det ja... Det är precis samma panel och båda har med stor sannolikhet precis samma overdrivekretsar.
Jag har tänkt göra en jämförelse av Dell U2311 (inte speciellt imponerad, fast ja, idag upplevde jag den som bättre än igår...) och Eizo EV2333.
Eventuellt får jag väl ta och köpa en Foris 2331 också, men tyvärr har jag både brist på pengar och utrymme (vill gärna slänga upp tre skärmar på raken).
Aja, jag återkommer.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Har också en LG L245WP-BN (rev 2) som jag spelat på sen 2007, inga problem alls. Dagens skärmar kanske är en helt annan sak däremot, tyvärr finns det rätt få skärmar som är riktigt bra.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt