Permalänk
Medlem

Comhem dubbla IP nummer

Jag har Comhems "upp till 25" abonnemang och tänkte att jag skulle få använda ett till ip nummer då man blir tilldelad 5 st via dhcp. Just nu har jag en router med debian/linux på. Jag har skapat ett så kallat virtual interface, eth:1 för att kunna begära ett till ip nummer av comhem. Saken är den att jag får ett till ip nummer från comhem men i och med det tappar jag anslutningen till default gateway, det går med andra ord inte pinga den.

Kan man få flera ip nummer från comhem på samma interface, alltså samma mac-nummer? Eller gör jag något galet?

För er som undrar varför så tänkte jag DNAT/SNAT:a en burk för att slippa NAT (tilldela en burk en public ip).

Permalänk

Det går att få flera IP-adresser till samma nätverkskort men du måste mig veterligen sätta upp ett virtuellt interface per IP-adress du vill bli tilldelad. Alla interface som ska ha en unik IP-adress måste också ha en egen MAC-adress (det sista här är jag inte helt hundra på men relativt säker på att det är så).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Det går att få flera IP-adresser till samma nätverkskort men du måste mig veterligen sätta upp ett virtuellt interface per IP-adress du vill bli tilldelad. Alla interface som ska ha en unik IP-adress måste också ha en egen MAC-adress (det sista här är jag inte helt hundra på men relativt säker på att det är så).

Det är så jag har gjort satt upp ett virtuellt interface ovan på eth, eth:1 alltså. Men vad jag förstår så går det inte att ändra mac address på det virtuellt interfacet utan att ändra mac address på huvud kortet.

Problemet är ju att när jag väll har fått ett till ip numer av comhem så tappar burken anslutningen till default gatewayen.

Permalänk

Måste vara unik MAC-adress.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Måste vara unik MAC-adress.

Hur kan man då i linux ändra mac på det virtuella interfacet utan att ändra på det riktiga?