Permalänk
Medlem

Öl+vin!=sant

De flesta säger att man inte ska blanda öl med vin för man blir riktigt berusad av det. Fast när sökt på ämnet har det främst handlat om bakfyllor, något jag aldrig verkar ha problem med.

Just ikväll har jag inmundigat både öl och rödvin och känner mig kraftigt berusad men även andra gånger då jag brukat de båda samtidigt känns det som jag blivit mer berusad än vanligt(om ni tänker er två glas vin + fyra öl istället för sex öl, så känner man sig mer berusad på vin+ölkombinationen än bara öl.

Nu vet jag att det finns MYCKET intelligenta person här på sweclockers. Skulle ni kunna berätta vad som händer i kroppen just när man blandar rödvin och öl för att man blir "fullare" än att man dricker samma mängd öl eller vin.

Det är någonting jag har funderat på en längre tid och jag hoppas att ni skulle kunna besvara den här frågan en gång för alltid.

Tack på förhand!

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert, men jag har några teorier.

1: Du dricker ölet/vinet på olika sätt. T.ex. så kanske du dricker det olika fort.

2: Till skillnad ifrån vad många tror så sjunker resistansen emot alkohol för varje gång du dricker. Att man kan känna sig tåligare är för att man blir "van" vid att vara full. Skulle kunna vara så att det går en viss tid mellan gångerna du dricker och hinner därmed bli av med/få in vanan.

3: Eftersom du bevisligen är osäker över detta och det då finns en viss tro på det, så kanske du upplever dig "fullare" (ungefär som en person som får alkoholfria drinkar och blir full ändå).

Sen handlar det ju såklart om humör och vad du ätit innan du dricker, som alltid. Måste ju även tänka över hur mkt alkohol det finns i de där 2 glasen vin i förhållande till ölen. Alkohol är alltid alkohol, finns inga olika former (om vi refererar till alkoholen "etanol"). Har hört om detta "fenomen" förut, att vissa blir annorlunda av olika drycks-sorter, men jag tkr det låter helt befängt. Som sagt är jag ingen expert utan detta är mina teorier sen jag själv funderat en del på saken.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Musikälskare

Ugh baksmällor på rödvin... ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

rödvinsbaksmällor är som sagt anledning nog att hålla sig borta från rödvin öht.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Antagligen hjälper kolsyran i ölet till att transportera ut alkoholen från vinet i blodet så man känner sig berusad fortare.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Antagligen hjälper kolsyran i ölet till att transportera ut alkoholen från vinet i blodet så man känner sig berusad fortare.

Snarare sockret i så fall, om det nu finns socker i vin eller öl. Förstår inte hur luft skulle kunna transportera spriten till kroppen.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lappa
Snarare sockret i så fall, om det nu finns socker i vin eller öl. Förstår inte hur luft skulle kunna transportera spriten till kroppen.

Vin är gjort på druvor som innehåller sockerarterna glukos och fruktos. Dock beror det på vinet om dessa finns kvar. Om vinet får jäsa längre så försvinner sockret.

Om det påverkar hur full man blir vet jag inte. Men det är klart att blodsocker-nivån kan ha något med saken att göra.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Vin är starkare och därmed får du antagligen i dig alkoholen under kortare tid.
Jag har aldrig märkt att jag skulle bli fullare på kombinationen vin+öl.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Vin har ju större konc alkohol så det går ut i blodet snabbare. dessutom misstänker jag att socker har nåt med hur snabbt alkohol går ut i blodet att göra...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Tycker personligen varken fyllor eller bakfyllor påverkas av om det är öl eller vin eller nått annat jag druckit.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Vin öht. Usch.

Sen rubriken, operatorn !=
Bara jag eller? (Not equal)

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

öl e fan värre än rödvin

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
2: Till skillnad ifrån vad många tror så sjunker resistansen emot alkohol för varje gång du dricker. Att man kan känna sig tåligare är för att man blir "van" vid att vara full. Skulle kunna vara så att det går en viss tid mellan gångerna du dricker och hinner därmed bli av med/få in vanan.

Jag tvivlar inte på att detta stämmer men har du nån källa?

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
öl e fan värre än rödvin

Så talar en riktigt man ^^... hehe

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Vin öht. Usch.

Sen rubriken, operatorn !=
Bara jag eller? (Not equal)

You are correct, sir!

Hmm konstigt, det kanske är en sån där livsmedelsmyt man har blivit indoktrinerad

Nästa gång det blandas alkohol kan jag tänka på saken och på så vis försöka ta bort en placebo-effekt.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Skrivet av davidrone:

Antagligen hjälper kolsyran i ölet till att transportera ut alkoholen från vinet i blodet så man känner sig berusad fortare.

Skrivet av Lappa:

Snarare sockret i så fall, om det nu finns socker i vin eller öl. Förstår inte hur luft skulle kunna transportera spriten till kroppen.

Lite sent kanske men... Det är faktist kolsyran i ölen som sätter fart på det hela! Kolsyran skapar tryck i magen som "tvingar" magen att bryta ner det du i den snabbare.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!