Modifiera en CRT skärm för större upplösning?

Permalänk

Modifiera en CRT skärm för större upplösning?

Hej,

Då min LCD skärm gick sönder för några veckor sedan och den var utom räckhåll för lagning, är jag tvungen att använda en äldre CRT skärm istället. Den är lite trimmad så den är j*vligt skarp

Den klarar 1024x768 som max upplösning, men kan man ändra detta? För jag vet att den klarar rätt mycket mer till. Jag har nämligen en ännu mindre CRT skärm (som inte har någon begränsning för hur stor upplösning?!) som är tillverkad för 800x600, och jag använder 1280x1024 på denna.

Kan man koppla bort/kortsluta några pinnar i VGA-kontakten och "lura" datorn att skärmen stödjer en högre upplösning?
Pinout:
http://pinouts.ru/Video/VGA15_pinout.shtml

Kan man göra något finurligt med ID pinnarna kanske?

Min skärm är en NEC MultiSync XV17 om någon undrar.

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt spec så ska den skärmen klara 1280x1024 så troligen har du den inställd på för hög bilduppdateringsfrekvens. Ju lägre frekvens desto högre upplösning kan man köra, men under 60Hz är inte skönt för varken ögon eller huvud.
Att din mindre CRT inte har nån begränsning är inte helt sant. Den kan dock ha bättre styrelektronik så att den klarar onormalt hög upplösning för sin storlek, men begränsning finns. Beräknas med hjälp av horisontalfrekvensen vilken anger antalet linjer/sekund skärmen kan rita. Till exempel för din NEC är detta värde 65 kHz vilket delat med 60 för bildfrekvens ger ett maxvärde på ~1083. Då bildskärmsrutiner i allmänhet kräver att upplösningsvärdena ska vara jämnt delbara med 8 får man att max vertikal uppl. är 1080 linjer.
Ang. lura datorn så har jag för mig att programmet ultramon ger en del finesser åt det hållet. Är dock mer än 10 år sen jag lekte med det så jag är inte säker på vad det klarar idag. http://www.realtimesoft.com/ultramon/

* Passade även på att flytta tråden till en för ämnet mer passande forumdel. *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Den mindre har en viss beränsning ja, den ballar ur totalt vid 1360x1024 då bilden virder sig runt sig själv. Vid högre upplösningar så synkar den inte och ett grått flimmer uppstår på skärmen, men som sagt tar den höga upplösningar.

Jo ja testa att sänka NEC skärmens uppdqateringsfrekvens till dess lägsta (60hz), men utan resultat. Jag kan fortfarande bara använda 1024x768. =/ Men jag skall testa ultramon och se om jag lyckas. För jag har inte pengar till en ny skärm just nu. =P

Permalänk

Testade Ultramon, men det var inte riktigt vad jag hade tänkt mig, men det var mycket användbart ändå till andra saker. =D

Men kan man göra något hårdvarumässigt med skärmen? Eller några andra förslag?

Permalänk
Rekordmedlem

Självklart kan du bygga om hårdvaran, men det blir billigare att skaffa en ny monitor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cbmpet3032
Testade Ultramon, men det var inte riktigt vad jag hade tänkt mig, men det var mycket användbart ändå till andra saker. =D

Men kan man göra något hårdvarumässigt med skärmen? Eller några andra förslag?

Nej du kan inte göra något hårdvarumässigt med skärmen.
Köp en annan begagnad eller hitta i grovsoprum/få en.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Äsh då. Får väl nöja mig med upplösningen tills dess att en ny LCD köpes.

Permalänk

Vad händer om jag kopplar bort ID-pinnarna?
pin 4
pin 11
pin 12
pin 15

När datorn inte får nån information om skärmen, kan man höja upplösningen tills skärmen inte pallar mer isåfall? Ja menar, den lilla skärmen kan man ha otroligt stora upplösningar på, men den klarar inte alla. Jag tror att alla dessa upplösningar finns att välja på tack vare att de fyra ID pinnarna kanske inte är inkopplade från den lilla skärmen? För att datorn kallar den lilla skärmen för nått i stil med "plug & play skärm", och kallar den större skärmen (den jag vill "modifiera") för dess modelnummer, NEC MultiSync XV17. Så skulle det fungera att koppla bort de fyra ID-pinnarna från den stora skärmen så att jag på detta vis kan välja en större upplösning. För som sagt var, så vet jag att denna skärm klarar större upplösningar då dess bildrör är konstruerat på ett sådant sätt.

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att komma åt .inf filen som bildskärmen använder, och kanske redigera den, eller styra om så att skärmen använder vanliga "plug'n'play skärm" istället?

... eller tvinga windows att visa alla grafiska lägen som inte stöds, och prova använda en av dem? (brukar finnas en kryssruta för det)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.