Permalänk
Medlem

Telia 1000mbit lanseras

http://www.bolagsfakta.se/pressreleaser/visa/pressrelease/217...

Telia "lanserar" idag sitt 1gbit till fiberlankunder.. en kund som mig..

ringde snällt imorse och frågade om vår utrustning som installerades i vår förening juli 2009 är förberedd för att köra 1gbit..

men så var förmodligen inte fallet sa hon i andra änden. Trodde i min enfald att en så pass ny installation som Juli 2009 var gjord med utrustning förberedd för 1gbit.

skulle bli en kostnad för föreningen att uppgradera utrustningen för att göra dessa hastigheter möjliga sa hon.

och för att detta ska göras så ska man lägga en intresseanmälan. men vad är oddsen för att jag eller ens en till ska vara intresserade för 999kr i månaden?

sen sitter jag som många andra i ett kollektivt avtal. på telia.se kostar 100/100 599kr. i vårat avtal 666kr..

så 999kr lär ju bli 1333 kr eller liknande i vårt kollektiva avtal om denna hastighet blir möjlig.

Någon som vet något mer? eller har några tankar.

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Sötast

Hoho... 1GBIT inte illa!

Men... sen så är det ju Telia! så.. som sagt så lär väl priset hamna långt över tusen kronor per månad.

Vårat fiberlan installerades för mindre än 6 månader sedan så det borde ju ha stöd för gbit tycker man

Just nu ligger våran månadsavgift på 599 kr för 100/100

Permalänk
Medlem

telia har bra nät iaf. prestandan och tillförlitligheten är det inget fel på..

vi har 666kr för 100/100 i vårat avtal. dock ingår 2st IPtv boxar med paket lagom och lite sådana saker. så det är ju faktiskt inte så farligt. sen ingår 10/10 om man inte vill betala något extra. och 198kr för 100/10..

1000mbit vore dock trevligt att testa.. även om jag inte behöver det. så är man prylgalning på mer än ett sätt.. bandbredd är en av sugen. mycket vill ha mer :=)

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

Fyfan va dyrt.... 599:-

Jag betalar 299:- 100/10 ser ingen anledning för att ha 100/100 om man inte sitter på en ftp server.

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Medlem

Det är ju tyvärr bara 1000/100, känns inte särskilt nödvändigt om upload fortf. ligger på 11mb/s.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

haha, 11mb/s jag drar ner 850 kb/s så det hade varit en stor förändring.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
haha, 11mb/s jag drar ner 850 kb/s så det hade varit en stor förändring.

Jag har ungefär samma speed... Vi har fiber installerat och allt, MEN pappa säger att han ska säga upp abbonemanget(?) med telia, som han tyvärr sagt i 4 månader och inget har hänt...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
haha, 11mb/s jag drar ner 850 kb/s så det hade varit en stor förändring.

DU menar 11MB/b /S ? och inte millibit antar jag ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
DU menar 11MB/b /S ? och inte millibit antar jag ?

Sluta dumma dig, du vet vad jag menar.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
Sluta dumma dig, du vet vad jag menar.

Vem har sagt att jag dummar mig ?

Permalänk
Medlem

Tankar, ja det är ju som vanligt upstreamen.
Som enskild privatperson, eller en familj, så har man ju knappt behov av mer än 10 Mbit idag, möjligtvis att man kan ta en 100 Mbittjänst. (Detta för att ge t ex IP-tv och IP-tele lite utrymme samtidigt som nån sitter och kör lite nerladdningar)

(Sen behov och behov, jag räknar ju lagliga tjänster nu. Alla wärschare kommer ju alltid sitta och skrika över att dom "behöver" ladda ner sin wärsch i 100 Mbit+)

Men jag kan inte tänka mig en endaste laglig tillämpning som idag skulle motivera behovet 1000 Mbit downstream.

Däremot upstream.. Skulle vi tala gigabit upstream, sure. Då kan man sätta upp en egen bilddagboken (eller whatever) hemma, köra tio om inte hundratals ventrilo/teamspeak/spelservers osv osv...

Slutsats: xx/1000 skulle jag gladeligen pröjsa en tusing i månaden för, men downstreamen kan dom behålla för sig själva

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Tankar, ja det är ju som vanligt upstreamen.
Som enskild privatperson, eller en familj, så har man ju knappt behov av mer än 10 Mbit idag, möjligtvis att man kan ta en 100 Mbittjänst. (Detta för att ge t ex IP-tv och IP-tele lite utrymme samtidigt som nån sitter och kör lite nerladdningar)

(Sen behov och behov, jag räknar ju lagliga tjänster nu. Alla wärschare kommer ju alltid sitta och skrika över att dom "behöver" ladda ner sin wärsch i 100 Mbit+)

Men jag kan inte tänka mig en endaste laglig tillämpning som idag skulle motivera behovet 1000 Mbit downstream.

Däremot upstream.. Skulle vi tala gigabit upstream, sure. Då kan man sätta upp en egen bilddagboken (eller whatever) hemma, köra tio om inte hundratals ventrilo/teamspeak/spelservers osv osv...

Slutsats: xx/1000 skulle jag gladeligen pröjsa en tusing i månaden för, men downstreamen kan dom behålla för sig själva

Beredd att hålla med faktiskt

Lagliga anledningen är väl om man kör hemsida, ftp(för tja vad det nu kan vara) mp3 webstreaming å annat skit som kan va kul.

Men som sagt, för det räcker 100 bra långt:)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrewie
Fyfan va dyrt.... 599:-

Jag betalar 299:- 100/10 ser ingen anledning för att ha 100/100 om man inte sitter på en ftp server.

Jag betalar 199.- för 100/10/TV/Telefoni

Detta via TELIA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Tankar, ja det är ju som vanligt upstreamen.
Som enskild privatperson, eller en familj, så har man ju knappt behov av mer än 10 Mbit idag, möjligtvis att man kan ta en 100 Mbittjänst. (Detta för att ge t ex IP-tv och IP-tele lite utrymme samtidigt som nån sitter och kör lite nerladdningar)

(Sen behov och behov, jag räknar ju lagliga tjänster nu. Alla wärschare kommer ju alltid sitta och skrika över att dom "behöver" ladda ner sin wärsch i 100 Mbit+)

Men jag kan inte tänka mig en endaste laglig tillämpning som idag skulle motivera behovet 1000 Mbit downstream.

Däremot upstream.. Skulle vi tala gigabit upstream, sure. Då kan man sätta upp en egen bilddagboken (eller whatever) hemma, köra tio om inte hundratals ventrilo/teamspeak/spelservers osv osv...

Slutsats: xx/1000 skulle jag gladeligen pröjsa en tusing i månaden för, men downstreamen kan dom behålla för sig själva

Kan komma på ett antal applicationer för det i en stor familj. Streama 720p från voddler kräver ju en del bandbredd, tänk dig att några i familjen streamar lite HD film så är vi uppe i en hel del downstream. Sen kommer ju den lagliga filöverföringen vänner imellan som drar en del osv. En familj har inga problem att på laglig väg behöva långt över 10 Mbit. Fan, jag ensam drar ju ofta ner lagliga filer via internet (gratisprogram osv) i ca 2.5 MB/s, så bara där kan man ensam lätt gå över 10 Mbit.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Kan komma på ett antal applicationer för det i en stor familj. Streama 720p från voddler kräver ju en del bandbredd, tänk dig att några i familjen streamar lite HD film så är vi uppe i en hel del downstream. Sen kommer ju den lagliga filöverföringen vänner imellan som drar en del osv. En familj har inga problem att på laglig väg behöva långt över 10 Mbit. Fan, jag ensam drar ju ofta ner lagliga filer via internet (gratisprogram osv) i ca 2.5 MB/s, så bara där kan man ensam lätt gå över 10 Mbit.

Jo men jag som alltid ifrågasätter ju tidsperspektivet på det hela.
10 Mbit ger dig ~1 meg/sec -> 86 gig om dygnet.
Så för fildelning och så vidare så räcker ju 10 Mbit utan problem om man inte har så extremt bråttom att det brinner och huset måste utrymmas.
Jag undrar ju vad en medelsvessonfamilj har för tillämpningar i form av att "ladda ner lagliga program och patcher" där 86 gig om dygnet inte skulle räcka.
Även om man kapar det till kvällens timmar, säg att man räknar 1/4 -> 6 timmar, så har du en bit över 20 gig i transfer på 10 Mbit..

Det jag menar är, vad är det som du MÅSTE dra ner i över 2,5 MB/sec?
Samma sak med personlig fildelning, sure jag skickar lite bilder å crap till polare och familj igen, men det är inget som jag inte kan göra mer nån megabit eller två lite då och då.

Min 100/10 lina hemma, så räknar vi enkelt kapaciteten utefter:
~10 meg downstream + 1 meg upstream = 11 meg per sec:

11 meg * 60 sec * 60 min * 24h * 30 dagar i en månad ~=28512 gig
Jag + flickvän ligger på runt 70 gig transfer i månaden
70/28512 = 0,00245 -> 0,25% utilize

Sen sure, man vill att det ska "gå fort när man väl sitter där"... Men jag yrkar ändå på att väldigt mycket går att lösa med t ex schemaläggning och preload, eller att man helt enkelt inte "MÅSTE" ha ner sitt speldemo på 1 minut istället för 10.
Samt att det återigen finns få grejor där 10 Mbit inte räcker utmärkt per person, och då kan redan en 100Mbit lina räcka till en familj på 10 pers där alla sitter och nöter samtidigt...

Sen, du tar upp 720p voddler, men då kontrar jag med att 99% av filmerna på voddler är skit.
Jag skulle gladeligen köra alla mina tv/film-needs från tjänster som voddler idag, men dom tjänsterna finns inte ÄNNU.

Sen vet jag inte vad voddler kör för bitrate, men jag har för mig att 720p i "nya" mpeg-4 som jag vill minnas är vad som ska köras på via "vanlig" tv sägs ligga på runt 4-5 Mbit.
Så absolut, som jag sa, då har man ju eventuellt behov av 10Mbit+.
Säg extremfallet med 5 personer i hushållet -> ~25 mbit om alla ska se på nått varsit, samtidigt...
Men då ÅTERIGEN: Var finns tjänsten IDAG där du kan se 5 kanaler i HD parallellt över nätet?

Så 100 Mbit tillgodoser utan problem en familj på 5 personer med allt vad tv + tele + spelande + ladda ner patchar innebär..

Så återigen så anser jag att 1000/xxx är meningslöst, men att däremot xxx/1000 skulle kunna ha bra mycket nytta...

Nu är jag ju absolut inte emot att utveckla tekniken, men vad jag blir trött på är:
1. Det känns som att hela detta bara är nått jippo från Telia för att få rubriker och "titta vad vi kan"

2. Kan dom inte lägga pengar + energi på att koppla upp alla dom stackare som fortfarande sitter på MODEM? Men nää, då är det penningfrågan i det hela -> "inte lönsamt", utan då vill dom hellre flasha med helt ONÖDIGA rubriker om 1000 Mbit som inte en enda kotte har användning för.

3. Lägg tiden återigen på att utveckla lite tjänster istället.
(Jag väntar fortfarande på en "voddler", fast med fristående box, "alla" tv-serier + filmer i arkivet, nya saker samtidigt som release + flatrate )

4. Vad jag vill se, istället för MEGABITRACET, är SLA till hemanvändare. Jag vill se bredbandsabb hem till svenssons, där man kan avatala sig till uptime + responstider + peering osv, istället för alla dessa jävla megabit.
Mkt hellre en 10/10 lina där jag får lite garantier om att saker och ting fungerar, än nån jevla 1000/100 lina som jag har precis 0 användning för...

5. Ytterligare en tjänst som jag går och väntar förgäves på, är en där dom kombinerar mobiltelefoni med WLAN/iptele.
Nått i stil med att min lur auto switchar till WLAN när jag kommer hem/till jobbet, och kör på IP-tele då, med samma nummer, helt seamless...

Helt enkelt, kan dom inte lägga sin tid, pengar och energi på lite vettiga saker för slutkunden istället för nått jevla penisförlängarrace?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
5. Ytterligare en tjänst som jag går och väntar förgäves på, är en där dom kombinerar mobiltelefoni med WLAN/iptele.
Nått i stil med att min lur auto switchar till WLAN när jag kommer hem/till jobbet, och kör på IP-tele då, med samma nummer, helt seamless...

Nyfiken på detsamma faktiskt, det finns ju en teknik som heter UMA/GAN som verkar syfta till att göra övergången smidig men man undrar ju vilket stöd det har. Det finns ju en del telefoner som stödjer det, men undrar hur många operatörer som gör detsamma?

Permalänk
Snusfri
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Det är ju tyvärr bara 1000/100, känns inte särskilt nödvändigt om upload fortf. ligger på 11mb/s.

Vart står det att det bara är 100 ut?
Har själv telia fiber via stadsnätet i Bollnäs och är riktigt nöjd.

Nätet här ska tydligen vara förberett för denna hastighet redan.

Vi hade en smart hyresvärd som inte snålade vid bygget och har bla fiber ända in i lägenheten med en converter i väggen, annars är det ju väldigt vanligt med fiber till källaren och köra på befintliga kopparledningar resten.

Har iaf såklart anmält intresse och hoppas att detta blir verklighet här snart.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Jo men jag som alltid ifrågasätter ju tidsperspektivet på det hela.
10 Mbit ger dig ~1 meg/sec -> 86 gig om dygnet.
Så för fildelning och så vidare så räcker ju 10 Mbit utan problem om man inte har så extremt bråttom att det brinner och huset måste utrymmas.
Jag undrar ju vad en medelsvessonfamilj har för tillämpningar i form av att "ladda ner lagliga program och patcher" där 86 gig om dygnet inte skulle räcka.
Även om man kapar det till kvällens timmar, säg att man räknar 1/4 -> 6 timmar, så har du en bit över 20 gig i transfer på 10 Mbit..

Det jag menar är, vad är det som du MÅSTE dra ner i över 2,5 MB/sec?
Samma sak med personlig fildelning, sure jag skickar lite bilder å crap till polare och familj igen, men det är inget som jag inte kan göra mer nån megabit eller två lite då och då.

Min 100/10 lina hemma, så räknar vi enkelt kapaciteten utefter:
~10 meg downstream + 1 meg upstream = 11 meg per sec:

11 meg * 60 sec * 60 min * 24h * 30 dagar i en månad ~=28512 gig
Jag + flickvän ligger på runt 70 gig transfer i månaden
70/28512 = 0,00245 -> 0,25% utilize

Sen sure, man vill att det ska "gå fort när man väl sitter där"... Men jag yrkar ändå på att väldigt mycket går att lösa med t ex schemaläggning och preload, eller att man helt enkelt inte "MÅSTE" ha ner sitt speldemo på 1 minut istället för 10.
Samt att det återigen finns få grejor där 10 Mbit inte räcker utmärkt per person, och då kan redan en 100Mbit lina räcka till en familj på 10 pers där alla sitter och nöter samtidigt...

Sen, du tar upp 720p voddler, men då kontrar jag med att 99% av filmerna på voddler är skit.
Jag skulle gladeligen köra alla mina tv/film-needs från tjänster som voddler idag, men dom tjänsterna finns inte ÄNNU.

Sen vet jag inte vad voddler kör för bitrate, men jag har för mig att 720p i "nya" mpeg-4 som jag vill minnas är vad som ska köras på via "vanlig" tv sägs ligga på runt 4-5 Mbit.
Så absolut, som jag sa, då har man ju eventuellt behov av 10Mbit+.
Säg extremfallet med 5 personer i hushållet -> ~25 mbit om alla ska se på nått varsit, samtidigt...
Men då ÅTERIGEN: Var finns tjänsten IDAG där du kan se 5 kanaler i HD parallellt över nätet?

Så 100 Mbit tillgodoser utan problem en familj på 5 personer med allt vad tv + tele + spelande + ladda ner patchar innebär..

Så återigen så anser jag att 1000/xxx är meningslöst, men att däremot xxx/1000 skulle kunna ha bra mycket nytta...

Det är ju inget argument att man kan föra över det under längre tid? Självklart är det vettigare att dra ner saker snabbare.

Och bara för du inte gillar Voddler betyder det ju inte att alla i hela världen inte gör det :p.

Som sagt är det inte alls säkert att 10 Mbit räcker till en familj, inte heller behöver 100 Mbit räcka till en familj om alla gör bandbreddstunga saker samtidigt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpicBoobs
Vart står det att det bara är 100 ut?
Har själv telia fiber via stadsnätet i Bollnäs och är riktigt nöjd.

Nätet här ska tydligen vara förberett för denna hastighet redan.

Vi hade en smart hyresvärd som inte snålade vid bygget och har bla fiber ända in i lägenheten med en converter i väggen, annars är det ju väldigt vanligt med fiber till källaren och köra på befintliga kopparledningar resten.

Har iaf såklart anmält intresse och hoppas att detta blir verklighet här snart.

"Nyhet! 1000 Mbit/s, 999 kr/mån.*
500-1000/100 Mbit/s, vår snabbaste bredbandshastighet via fiberlan för hemmet!"

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Köp inte skiten. Det är "bara" 100 Mbit upload. Symmetriskt bredband ska det va !!

Permalänk
Medlem

Vore roligare med 1gbit upp och ner.

Men snart har jag i alla fall 100/100mbit till villan

Permalänk

Lät dyrt. 100/100Mbit brukar väl annars alltid kosta runt 300kr med stadens nät inräknat i priset?
T.ex. http://www.bredbandsbolaget.se/privat/bredband/bredband100lan...
160kr för 100/100Mbit. Sen tillkommer stadens nät, så blir nog runt 300 ändå.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba

2. Kan dom inte lägga pengar + energi på att koppla upp alla dom stackare som fortfarande sitter på MODEM? Men nää, då är det penningfrågan i det hela -> "inte lönsamt", utan då vill dom hellre flasha med helt ONÖDIGA rubriker om 1000 Mbit som inte en enda kotte har användning för.

Det är ju just det dom gör! Nya nät läggs ut nu där alla varit beroende av Adsl tidigare. Och Självklart när man lägger nytt som har en högre kapacitet så vill man ju gå ut med det. Skulle man inte göra det är man ju bara dum.

Tycker det är bra att dom fortfarande är en av extremt få som bygger ut fiber fortfarande. Och man har ju alltid en fri vilja, man behöver inte ta 1000 Mbit om man inte vill eller Telia för den delen.

Jag ser detta som en ypperlig lösning när det är flerfamiljhus som kan dela på hela bandbredden är blir det inte många kronor/hushåll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Lät dyrt. 100/100Mbit brukar väl annars alltid kosta runt 300kr med stadens nät inräknat i priset?
T.ex. http://www.bredbandsbolaget.se/privat/bredband/bredband100lan...
160kr för 100/100Mbit. Sen tillkommer stadens nät, så blir nog runt 300 ändå.

Priserna brukar inte vara deras starkaste sida, kan dock få riktigt fina priser ifall detta går via något stadsnät.

Själv betalar jag 79:- totalt för en 100/100 lina (dock inte telia) och jag är grymt nöjd och kommer inte att byta.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Lät dyrt. 100/100Mbit brukar väl annars alltid kosta runt 300kr med stadens nät inräknat i priset?
T.ex. http://www.bredbandsbolaget.se/privat/bredband/bredband100lan...
160kr för 100/100Mbit. Sen tillkommer stadens nät, så blir nog runt 300 ändå.

Den där tjänsten är 100/10.

Permalänk
Medlem

Galet dyrt för en tjänst som inte ens är så mycket att hänga i granen.
Plus att alla föreningar och fastighetsägare måste hosta upp för att uppgradera sina fastighetsnät, vilket inte heller lär bli billigt.

Och 999kr/mån!? Jag får hosta upp 495 för 100/100, och det är ändå dyrast i nätet. Varför skulle någon hosta upp mer än det dubbla i bara avgift för tjänsten för någonting som telia plockar tjänar in på någon månad.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Celine
Nyfiken på detsamma faktiskt, det finns ju en teknik som heter UMA/GAN som verkar syfta till att göra övergången smidig men man undrar ju vilket stöd det har. Det finns ju en del telefoner som stödjer det, men undrar hur många operatörer som gör detsamma?

detta är också intressant: http://en.wikipedia.org/wiki/Femtocell

Permalänk
Medlem

Alla som vill ha svar ifrån BBB

Hej , alla som vill ha svar från BBB om varför dem inte har lanserat Högre hastigheter än 100/10Mbit var snälla och gå till
http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=5954

Permalänk
Snusfri

Har det framkommit någon mer information om detta?
Är intresserad av när det dyker upp i mitt stadsnät.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Tankar, ja det är ju som vanligt upstreamen.
Som enskild privatperson, eller en familj, så har man ju knappt behov av mer än 10 Mbit idag, möjligtvis att man kan ta en 100 Mbittjänst. (Detta för att ge t ex IP-tv och IP-tele lite utrymme samtidigt som nån sitter och kör lite nerladdningar)

(Sen behov och behov, jag räknar ju lagliga tjänster nu. Alla wärschare kommer ju alltid sitta och skrika över att dom "behöver" ladda ner sin wärsch i 100 Mbit+)

Men jag kan inte tänka mig en endaste laglig tillämpning som idag skulle motivera behovet 1000 Mbit downstream.

Däremot upstream.. Skulle vi tala gigabit upstream, sure. Då kan man sätta upp en egen bilddagboken (eller whatever) hemma, köra tio om inte hundratals ventrilo/teamspeak/spelservers osv osv...

Slutsats: xx/1000 skulle jag gladeligen pröjsa en tusing i månaden för, men downstreamen kan dom behålla för sig själva

I Telias nät så går iptv och iptele på separata vlan så är inte begränsade av en 10/10 tjänst. Däremot om du kör 100/100 så kan det begränsas eftersom länken ut ur lägenheten är också 100/100.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Har det framkommit någon mer information om detta?
Är intresserad av när det dyker upp i mitt stadsnät.

vi fick vårt fiberlan installerat och igångsatt i juni/juli 2009.. men detta var tydligen "inte" förberett för 1000mbit.. wtf (om man får säga så ) sitter det inte utrustning som installerades mindre än ett år seden som klarar av 1gbit portar upp till våra ca 100lägeheter.

sen sa hon tjejen på fiberlan supporten att den inte är "lanserad".. utan att det BARA är en intresseanmälan. och att dom inte ens vet hur många dom själva anser måste anmäla sig intresserade för att dom ska uppgradera utrustningen på en "site". så egentligen är ju produkten inte lanserad alls om ni frågar mig. utan bara en koll för att se intresset. inget konkret lanserat.

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."