Permalänk
Medlem

i7 860 överhettas, vad göra?

Jag kör då en i7 860 i stock volt, hastighet m.m och med stock kylare.
Detta sitter på ett asus p7p55d moderkort. Och går upptill ~90 grader i load, har testat att ta av, sätta på ny kylpasta och sätta på kylaren ordentligt, har ordentlig med fläktar och får samma resultat utan sidpaneler...
Någon som har tips/lösning eller samma problem???

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk

Ny kylare?

Permalänk
Medlem

Stäng av HT/Turbo?

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Ny kylare?

Skall la änna inte behövas en ny kylare när jag inte ska oc:a, den ska ju klara av att kyla den i stock tycker man ju.
Och kan en ny kylare verkligen göra SÅ stor skillnad, om den som jag har inte är sönder på något sätt iofs...

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forze
Stäng av HT/Turbo?

Skall testa det och se om det hjälper, om jag hittar var man gör det

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Medlem

Men ja, en ny kylare hade gjort susen direkt, det är otroligt stor skillnad mellan stock, och en highend cooler, t.ex. corsair h50, noctua u12p etc.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Avstängd

Under volta?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

reklamera ?

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk
Medlem

Uppdaterat BIOS till moderkortet?

Har du känt på kylaren så att den blir varm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Uppdaterat BIOS till moderkortet?

Har du kännt på kylaren så att den blir varm?

Har nyaste bios. och ja den blir varm :S

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Medlem

snurrar fläkten?

Permalänk
Medlem

är det du själv som lagt på kylpasta eller? skrapa av den annars och lägg på ett tunt lager

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putana
snurrar fläkten?

Hade inte den snurrat hade inte datorn varit igång många sekunder.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pokelia
är det du själv som lagt på kylpasta eller? skrapa av den annars och lägg på ett tunt lager

Ja det är det, har för tillfället ett väldigt tunt lager redan :S

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Medlem

Du måste ha missat att trycka i en av push-pinsen ordentligt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forze
Hade inte den snurrat hade inte datorn varit igång många sekunder.

Jodå, om fläkten inte snurrar så stiger den sakta men säkert upp till ca 90 grader och börjar throttla.

Permalänk
Medlem

köp ny kylare. jag kör med i7860 och noctua kylare min ligger på 28 grader:D

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk

Alla ni som rekommenderar honom att köpa en ny kylare, stänga av HT etc: stock kylaren SKA kunna hålla processorn i säkra temperaturer när man kör den i originalhastighet, så det är nånting som är fel med hans dator..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Alla ni som rekommenderar honom att köpa en ny kylare, stänga av HT etc: stock kylaren SKA kunna hålla processorn i säkra temperaturer när man kör den i originalhastighet, så det är nånting som är fel med hans dator..

Misstänker oxå det, stängde av turbo och nu går den "bara" upp i 85 grader :S

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Medlem

Måndagsexemplar/någon glömde sin lunch under IHSen... Men jag skulle rekomendera att du kör fläkten på 100% hela tiden o ser var som händer. Om den fortfarande överhettas, försök installera om, se till att den trycker mot processorn. Annars är det nog reklamation.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

skulle säga montera om fläkten...

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psydrop
skulle säga montera om fläkten...

Fläkten har moterats om ett antal gånger och alla "pins" går i ordentligt :S

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Medlem

Dålig cirkulation i chassit, bara för att man har många fläktar behöver inte chassit vara svalt. 1 fläkt som skickar luften i fel riktning i chassit kan förstöra kylningen helt.

MVH Peter

Permalänk
Medlem

Resetta CMOS och ställ vcore manuellt istället för auto om du inte redan gjort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BTLulle
Dålig cirkulation i chassit, bara för att man har många fläktar behöver inte chassit vara svalt. 1 fläkt som skickar luften i fel riktning i chassit kan förstöra kylningen helt.

MVH Peter

Okej ändrar till bra cirkulation ist för många fläktar dådå, tempen i chassit ligger på runt 25 grader

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Medlem

Oj oj oj vad ni snackar om att byta kylare, volta ner prollen etc. Frågan jag ställer mig är, vad är det för chassi du har? Hur varmt är det i ditt rum? Vad har du för setup med fläktarna i chassit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IDX
Oj oj oj vad ni snackar om att byta kylare, volta ner prollen etc. Frågan jag ställer mig är, vad är det för chassi du har? Hur varmt är det i ditt rum? Vad har du för setup med fläktarna i chassit?

Har ett NZXT m59, en 120mm intag där framme, 120mm intag på sidan, 2x140mm uttag på toppen och en 120mm uttag på baksidan...
Tempen i rummet ligger på 23 grader atm

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Medlem

Hmm ja då verkar det aningen konstigt faktiskt. Kan vara så jäkligt att du råkat ut för ett måndags ex. Antingen så kör du en clear CMOS, testar att köra original på bios. Skulle tempen fortfarande vara för hög så testa att montera om cpu kylaren. Om det failar med så hmm ja köp ny kylare eller gör en RMA på både kylaren och prollen. Hoppas dock det löser sig utan att du behöver göra en RMA.

ps. kolla med nån polare om han/hon har en kylare liggandes som funkar med din socket, så du kan utesluta om det är problemet.

Permalänk
Medlem

Skulle ju kolla vad CPU får för volt, så det inte där det spökar, auto läge ger ibland onödigt hög volt och orsakar rejält mycket varmare CPU än vad som är nyttigt, bios uppdatering kan hjälpa också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Kanske processorn är ett riktigt måndagsex och processorns egna heatspreader (metallgrejen på processorns ovansida) kanske är knasig så att oavsett hur bra kontakt CPU kylaren har med processorns heatspreader så har inte kärnan kontakt med heatspreadern.. eller så är heatspreadern ojämn som en rysk tjälskadad väg.