Permalänk
Medlem

Dröm-chassi

(Edit: Klimpens idé. Skriv ner/skissa dina kriterier på hur ert drömchassi (mATX) skulle vara!)

Satt i dag och tänkte på hur jag vill ha mitt optimala chassi.
Tog en bild från ett Fractal Design Define R2 och Photoshopade mina önskemål.

Jag tror inte att den genomsnitts-användaren behöver plats för 8st hårddiskar i chassit. Jag själv sitter på en 1tb hårddisk.
Och hållarna för hårddiskarna sitter oftast vid luftintaget och bryter av cirkulationen helt.

Jag äger dessutom ingen DVD-läsare, och finner inget behov i det.
All (nästan) programvara går nu att få tag på via leverantörernas hemsida. Även OS och spel går att få tag på lagligt via nätet.

Så plats för 1-2 hårddiska och bra kylning, tillsammans med en liten och diskret låda, är mina önskemål.

Bilden nedan vore det optimala för mig.
- Bra möjlighet till kabeldragning
- Bra luftcirkulation (3st 120mm i fronten)
- Slippa plastiga dörrar. (solid aluminium-platta)
- Billig konstruktion att tillverka = Billig till slutkund
- Skulle kunna konstrueras så att den både kan stå stående och liggande
- Få plats med stora kylare/grafikkort/nätaggregat

Notera att storleken på komponenterna inte är förminskade, förutom moderkortet, som är utbytt till ett mATX. Annars är det samma proportioner på de båda uppsättningarna.
(Edit2: Lade in en hårddisk i chassit)

Skulle behöva någon som tillverkade den bara

Permalänk
Medlem

vart ska hårddisken vara då? Såg inte den på den PS:de bilden.

Permalänk
Medlem

Näe jag orkade inte lägga in en hårddisk i chassit, och det hade tagit lite tid för att få det snyggt och realistiskt.

Men tanken är att hårddisken ska vara längst ner till höger.
Fäst i en enkel konstruktion vid golvet.

Permalänk
Medlem

Okej, vill bara försöka förstå hur du tänkt :). Men är det inte lite fusk att minska storleken på mobo i PS? Får ju din modell att se mindre och bättre ut. Men det hade aldrig fått plats.

Utgår man från R2 så kan du nog bara vinna utrymme i sidled. Om du inte planerar på att flytta PSU:n. Rolig ide dock. Får se om jag orkar slänga ihop någon egen variant i morgon. Fast jag är fruktansvärt nöjd med R2 som den är. Gillar möjligheten med alla HD-platser. Använder 5 st själv.

EDIT: Ser nu att du skrivit mATX. Missade det. Är lite för trött för att läsa ordentligt.

Permalänk
Medlem

Hur menar du då? Jag har inte minskat något för att få det att se mindre ut.
Chassit har jag valt att anpassa till mATX-kort, därav gjorde jag om moderkortet till mATX-storlek.

Så moderkortet har normal storlek och skulle få plats i det chassit.

mATX = möjlighet till lägre chassin

Permalänk
Medlem

Jag gillar iden skarpt alltså, riktigt cleant chassi

En perfekt lan dator, eller om man vill ha ett cleant dator bord

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

När vi ändå har en sån bra tråd här, kan inte alla säga/visa hur våra drömchassin skulle vara?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Bra tanke Klimpen!
Låt fantasin sprudla. Ge oss era ideer om hur ert optimala chassi skulle se ut!

Permalänk
Medlem

Jo men det är väl påväg nu mer och mer att skippa 5,25"-platser..
Men det tar föör lååång tiiid.

Chassitillverkare verkar fega. Och när de gör udda grejjer så är det oftast helt bäng.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

http://www.techpowerup.com/reviews/LianLi/Tyr_PC-X500/images/...

Finns ju nästan, smakar det så kostar det dock då det här går på 3papp och då är det minsta modellen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
http://www.techpowerup.com/reviews/LianLi/Tyr_PC-X500/images/...

Finns ju nästan, smakar det så kostar det dock då det här går på 3papp och då är det minsta modellen.

Den var inte dum, riktigt ball!
Däremot så är den runt 15cm högre än förslaget ovan.
Hade varit skönt att slippa hyllanordningarna helt för hårddisk och 5.25tums-platser.

Permalänk
Medlem

Tar och laddar upp en bild så här på kvällskvisten.
För att visa hur liten man kan göra en dator, så lägger jag upp en jämförelse med det omtyckta chassit Corsair Obsidian 800D på höger sida, och Define R2 på vänster sida

Storlekarna stämmer.

Permalänk
Medlem

Jag har haft mycket likvärdiga funderingar kring mitt "drömchassi". Jag vill dock inte kalla det drömchassi, då detta varierar utifrån användningsområdet. Hursomhelst så måste jag tycka att detta är bra tänkt!

Presentera denna lösning som ett produktförslag i Fractal Designs egen tråd vettja!

Tillägg: Jag lägger gärna på lite på djupmåttet till förmån för en front som skärmar/dämpar ljudet bättre. Något i stil med den som nu finns på R2:an.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk

Jag gillar idén väldigt mycket, skulle dock vilja ha en slim-line DVD någonstans i lådan samt fästpunkter för en 2.5" disk där 3.5" sitter idag

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_One
Jag gillar idén väldigt mycket, skulle dock vilja ha en slim-line DVD någonstans i lådan samt fästpunkter för en 2.5" disk där 3.5" sitter idag

+1 på den! Det lilla extra utrymmet som en slim-line kräver tror jag absolut är värt det.

Vad har trådskaparen tänkt sig för bredd på härligheten? Om man använder ett icke modulärt nättagg så lär det bli en hel del kablar över att få undan.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk

Mitt drömchassi ska vara STORT, riktigt stort, så det finns utrymme i överflöd åt alla håll, och sen ska det finnas 3-4 st fläktar i fronten, 2-3 fläktar bak, 2st 200mm fläktar i toppen alternativt typ 3st 120mm fläktar.
Och så ska det vara tillverkat i flygplans-aluminium så det är lätt men samtidigt starkt.

Permalänk
Moderator
Moderator

Tja, kreativt tänkande angående chassi har jag haft tidigare...

Think big...? Skrivbordschassi.

http://www.sweclockers.com/album/?id=2050

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Man kommer inte kunna köra något långt grafikkort i den burken. Jag kör själv med ett chassi som är nästan som du beskriver fast lite längre. Annars skulle mitt 5870 aldrig få plats. Men jag håller med om att det är en bra design. mATX är the way to go.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Mitt drömchassi som jag ritade häromåret såg ut som det där förslaget.

Med undantaget att nätagget var placerat upptill, så att grafikkortet kom nära "botten". Och då chassit var tänkt att vara liggande kunde man enkelt ordna bra kylning för grafikkortet.

Dessutom var min teori att använda lufttunnel på bägge sidor om tower-kylaren mot front och baksida för att cpu-kylningen skulle bli isolerad från resten.. Men jag upptäckte att lufttunnlar gav turbulens så det var nog bättre i teorin.

---------------------

Ditt förslag är nog ändå ganska optimalt på de flesta sätt.

---------------------

Men snart kanske det är dags för en ny storleksstandard för nätagg.. De kanske skulle gå att krympa på någon ledd.

---------------------

Har du tittat något på silverstone SG 03 och 04? De har visserligen nätagget placerat över cpun samt en 5,25"

(Handtaget går att ta bort)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Kan visa hur mitt nuvarande chassi ser ut

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=3a1201092427A5746
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=781201092532A9784

Chieftec Dragon Bigtower med 2x140mm i fronten, 1x140mm på cpu, 2x120mm på gfx, 2x80mm utblås nertill, 1x100mm utblås upptill.

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se ett par usb-portar och ljud in/ut i fronten.
Ser ju ut som det skulle gå in två diskar så varför inte göra plats till det,
en SSD och en lagringsdisk tex.

Permalänk
Medlem

riktigt snyggt! fast kanske ett lite längre chassi så man kan få in lite längre kort, tänk 5970.
och om man har ett kortare kort så kan man ju trycka in en 360rad i fronten, och om du har orginal top kvar med 2x140 fläktar, så kanske man kan trycka in en 280rad? Fast då får man nog höja det lite.
Men för ett första koncept, Me like!

Permalänk
Medlem

Det hade ju gått att optimera en del. Sätta PSUn framför processorsocketen, sen köra en H50 till CPU, flytta ner fläktarna lite för att få plats med en Slim-line DVD däruppe. sen har du även plats till 3-6st HDDs i botten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnosk

Presentera denna lösning som ett produktförslag i Fractal Designs egen tråd vettja!

[/B]

Jepp, det var där jag fick idén, så där la jag ut förslaget först.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnosk

Tillägg: Jag lägger gärna på lite på djupmåttet till förmån för en front som skärmar/dämpar ljudet bättre. Något i stil med den som nu finns på R2:an.

[/B]

Det finns en skärm på min lösning också. Och jag tror att den dämpar ljudet lika bra som den på R2'an. Den har bara ett tunt plastlager och lite vadering.
Om min lösning har tunt plåt/aluminium-lager + nåogt dämpande material så tror jag den fyller lika bra funktion.

Permalänk
Medlem

Snyggt komprimerat j.micke
Rakt och enkelt utan tillkrånglande, men ändå rätt kompakt!

Personligen hade jag nog kunna tänkt mig bygga på 4cm på höjden för en 5.25 plats, eller åtminstone en slimdrive där uppe som någon föreslog...

Och så borde man ju (som nämnts) utnyttja utrymmet nere till höger med en liten HD-bur som stödjer två 3.5 hårddiskar, men den ska förstås även klara SSD och 2.5 tums notebookdiskar
... plus kanske en öppning för extern 3.5 öppning där för den som vill köra fläktkontroller eller liknande?

Kan hålla med litegrann om att lådan är lite för kort för att få in längre grafikkort, men det är ju alltid en kompromiss.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnosk
+1 på den! Det lilla extra utrymmet som en slim-line kräver tror jag absolut är värt det.

Vad har trådskaparen tänkt sig för bredd på härligheten? Om man använder ett icke modulärt nättagg så lär det bli en hel del kablar över att få undan.

Ja en slimline längs någon av väggarna skulle ju vara möjligt utan att behöva göra chassit nämnvärt större. Dock är som sagt dvd-läsare helt onödigt för mig, men det finns väl en del som önskar det.

Chassit hade jag tänkt mig i samma bredd som orginalet Define R2, med samma uppbyggnad för att dra kablar. Vilket gör att även om man inte har modulärt nätagg, så kan man gömma många kablar bakom moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lan
Tja, kreativt tänkande angående chassi har jag haft tidigare...

Think big...? Skrivbordschassi.

http://www.sweclockers.com/album/?id=2050

Haha, ja ska jag vara ärlig så ser väl mitt riktiga drömchassi ut något som ditt. Men delar man en etta med ytterligare en person, så är det nog inte ens att fundera på... eller?

"Jooo du Elin, jag tänkte, ditt smink tar upp ganska stor plats i badrummet, så då tänkte jag om min dator kan få ta upp lite mer utrymme i sovrummet"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Man kommer inte kunna köra något långt grafikkort i den burken. Jag kör själv med ett chassi som är nästan som du beskriver fast lite längre. Annars skulle mitt 5870 aldrig få plats. Men jag håller med om att det är en bra design. mATX är the way to go.

Ja du har nog rätt. Jag sitter själv med ett 5870, och tanken med ett sånt här chassi är att det ska vara högpresterande.
Så ett 5870 ska få plats.

Jag mätte lite hastigt när jag gjorde skissen, och trodde det skulle få plats (Mitt 5870 är lika långt som moderkortet),
men man bör nog lägga till runt 2 centimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Det hade ju gått att optimera en del. Sätta PSUn framför processorsocketen, sen köra en H50 till CPU, flytta ner fläktarna lite för att få plats med en Slim-line DVD däruppe. sen har du även plats till 3-6st HDDs i botten.

Jag tycker att man kommer till en viss gräns när man gör ett så kompakt chassi som möjligt. Man vill inte få det svårarbetat.
Om man placerat nätagg som du säger, så blir man begränsad med ett få antal kylare och luftcirkulationen i chassit förstörs lite.
Men helt klart använder man utrymmet mer effektivt på ditt sätt!

Anledningen till att jag så gärna vill slippa 5.25tums platser och många hårddisk-ställningar, är för att jag hatar onödiga saker.
Konstruktionen går att göra mer robust om man inte behöver göra onödiga brott i chassit för en enhet som ska kunna sticka ut.

Keep it simple

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j.micke
Jepp, det var där jag fick idén, så där la jag ut förslaget först.

Sorry, det missade jag!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av j.micke
Det finns en skärm på min lösning också. Och jag tror att den dämpar ljudet lika bra som den på R2'an. Den har bara ett tunt plastlager och lite vadering.
Om min lösning har tunt plåt/aluminium-lager + nåogt dämpande material så tror jag den fyller lika bra funktion.

R2:an släpper onekligen igenom mycket ljud genom luftintagen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Och så borde man ju (som nämnts) utnyttja utrymmet nere till höger med en liten HD-bur som stödjer två 3.5 hårddiskar, men den ska förstås även klara SSD och 2.5 tums notebookdiskar
... plus kanske en öppning för extern 3.5 öppning där för den som vill köra fläktkontroller eller liknande?

Kan hålla med litegrann om att lådan är lite för kort för att få in längre grafikkort, men det är ju alltid en kompromiss.

Håller med på samtliga punkter. 2 x interna 3,5" för hårddiskar borde man kunna klämma in, vilket också skulle kunna ge 4 x 2,5" diskar (alternativt 1 x 3,5" + 2 x 2,5").

En slim optisk enhet och en extern 3,5" skulle vara bra. Kanske lättast att klämma in dessa vertikalt någonstans... Jag tycker dock att det är viktigt att hålla allt så kompakt som möjligt.

PS. Jag tror att Elin skulle gilla Mickes förslag!

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.