Gulftown: Intel Core i7 980X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _sx25_
Skulle vara roligt att ha en. Oklart varför... men som någon sa, helt klart hög vill-ha-faktor

Har inte hängt med i branschen på några år. Kan dock inte undvika att notera att AMD verkar vara fullständigt avhängda i princip i varenda prestandatest/-mätning. Och då inte bara gentemot detta nya monster till processor. Intressant och lite tråkigt att det blivit så. Är den där Phenom II det fläskigaste dom tagit fram till dags dato?

Amd har det ju inte så lätt.. Var ju rätt länge sedan de var bäst.

Under athlon och Pentium 4 tiden var ju athlon extremt mycket bättre och även billigare än pentium 4orna. Trots det gick de flesta slowheads och köpte Intel... SÅ amd har ju typ inga pengar att utveckla nya processorer för. Phenom II bygger ju fortfarande på den gamla athlon-arkitekturen, medans intels I7 är en helt ny arkitektur..

Dock släpper ju amd sin 8-kärniga bulldozer om ett år. Den ska vara av en helt ny arkitektur så får väl hoppas de kommer ikapp då... Just nu ligger ju amd långt efter, dock ger de fortfarande bäst prestanda för pengen till speldatorer osv..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Näe men vänta nu här. i5processorn som används i testet (661) har ju bara två kärnor. Resten av platsen i den prollen tas upp av den integrerade grafiken. Inte jättekonstigt att AMD Phenom II 965 med högre frekvens slår en tvåkärning i5. Som zeagan (skalman) säger så skulle det behövas en i5 750 för att få ut lite bättre siffror att jämföra med och kunna dra de slutsatser som ni gjort.
Eller är jag ute och cyklar nu?

I5 750 presterar ju nästan identiskt med en phenom II x4 i spel och där är ju phenoms fördel att den är 500-1000kr billigare, om man räknar med processor+moderkort. Så ska man bygga en speldator med singel-gpu är det amd som gäller om man är smart.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Verkar som att ert exemplar kommer att dö snart. GL HF Sweclockers.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Blir en sån till sommaren och en H50 som kylning. Jag väntar tills AMD kommer med sina 6-kärniga och hoppas att Intel sänker priset på 980X då. Någon som vill köpa en 975 EE?

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriller007
varför inte ta upp något med temp? samt vad medföljande kylare klarar?

Av rent intresse så kan jag hålla med. Men man köper inte en 10kkr CPU utan att köpa en vettig kylare även om medföljande verkar OK.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
I5 750 presterar ju nästan identiskt med en phenom II x4 i spel och där är ju phenoms fördel att den är 500-1000kr billigare, om man räknar med processor+moderkort. Så ska man bygga en speldator med singel-gpu är det amd som gäller om man är smart.

Ja, men det har inget med mitt inlägg att göra. Anledningen till att jag skrev inlägget var att två pers använde testet som var i nyheten för att jämföra nya phenom med i5 661, vilket i sig är en tokig jämförelse. Däremot är din jämförelse med i5 750 bra, men denna var ju som jag sade inte med i detta test och därför är det dumt att använda Detta test i utvärderingssyfte när vi pratar Phenom vs i5 i spel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
I5 750 presterar ju nästan identiskt med en phenom II x4 i spel och där är ju phenoms fördel att den är 500-1000kr billigare, om man räknar med processor+moderkort. Så ska man bygga en speldator med singel-gpu är det amd som gäller om man är smart.

stämmer ju inte direkt, i5an gav typ 15-30 fps bättre i spel enligt swecs test.

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

Fan, mode-knappen på fläkten sitter ju så jävla illa till alltså, tänk om man slinter eller på annat sätt fipplar så man kör in fingret i fläkten

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicRattlehead
stämmer ju inte direkt, i5an gav typ 15-30 fps bättre i spel enligt swecs test.

nja. I crysis 2, javisst. Men sedan var x4an unfgefär lika mycket snabbare i Batman..Så det hänger lite på vilka spel man lirar.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
nja. I crysis 2, javisst. Men sedan var x4an unfgefär lika mycket snabbare i Batman..Så det hänger lite på vilka spel man lirar.

Dessutom var Sweclockers test gjort bara för att testa processorn. I vanliga fall är det ju grafikkortet som flaskar, så om man inte är beredd att köpa två st. 5970 för att köras i Crossfire, eller liknande, så kommer knappast i5 göra någon skillnad gentemot Phenom x4. Om ens liv inte går ut på att spela krävande flash-spel på spela.se eller liknande

Imponerande processor, helt klart, men jag klarar nog mig med min nuvarande Phenom x4 ett tag till. Min CSN-matade plånbok vill inte ens höra talas om den här

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Amd har det ju inte så lätt.. Var ju rätt länge sedan de var bäst.

Under athlon och Pentium 4 tiden var ju athlon extremt mycket bättre och även billigare än pentium 4orna. Trots det gick de flesta slowheads och köpte Intel... SÅ amd har ju typ inga pengar att utveckla nya processorer för. Phenom II bygger ju fortfarande på den gamla athlon-arkitekturen, medans intels I7 är en helt ny arkitektur..

Dock släpper ju amd sin 8-kärniga bulldozer om ett år. Den ska vara av en helt ny arkitektur så får väl hoppas de kommer ikapp då... Just nu ligger ju amd långt efter, dock ger de fortfarande bäst prestanda för pengen till speldatorer osv..

Det är väl Sandy Bridge som ska vara en helt ny arkitektur, Nehalem är väl en förbättring av Core-arkitekturen med inslag från NetBurst (tex. HT)
Rätta mig om jag har fel (:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirVipera
Det är väl Sandy Bridge som ska vara en helt ny arkitektur, Nehalem är väl en förbättring av Core-arkitekturen med inslag från NetBurst (tex. HT)
Rätta mig om jag har fel (:

Nehalem var ju också en ny arkitektur http://en.wikipedia.org/wiki/Nehalem_(microarchitecture)

Permalänk
Medlem

Opraktiskt att behöva öppna lådan för att ändra hastigheten på fläkten.

Ett reglage som kan monteras baktill på chassit hade varit smidigt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Nehalem var ju också en ny arkitektur http://en.wikipedia.org/wiki/Nehalem_(microarchitecture)

Jo det var en ny arkitektur, men var det HELT ny? alltså byggde intel om arkitekturen helt från början?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirVipera
Jo det var en ny arkitektur, men var det HELT ny? alltså byggde intel om arkitekturen helt från början?

Nej, och det är inte Sandy Bridge heller. Det är också en vidareutveckling på nuvarande.

Ingen ny arkitektur är HELT ny, dom använder alltid inslag och tekniker från tidigare arkitekturer, men ibland så är det en stor förändring.
Som Pentium 4 var.

Sandy Bridge är inte ett så stort steg, men Haswell som är nästa stora grej kommer vara det.
Men Sandy Bridge kan eventuellt leva i 3 generationer med tick-tock om det blir svårt att krympa tillverkningstekniken vid 22nm och/eller larrabee inte är redo än. (mina spekulationer)

Permalänk
Avstängd

Aaah, så I7-920n i 4ghz hänger med än...

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
skulle inte sitta fel med den ock två 5970
http://www.youtube.com/watch?v=0nrcK0COx4I

Fy fan!

Borde vara ban på såna inlägg, man blir så sjukt avis xD

Nån gång ska man fan bygga en sån monsterrigg även om det tar tills jag är 80+

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Fan, mode-knappen på fläkten sitter ju så jävla illa till alltså, tänk om man slinter eller på annat sätt fipplar så man kör in fingret i fläkten

Folk som lägger 10k på en CPU vet nog i regel vad de gör

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Folk som lägger 10k på en CPU vet nog i regel vad de gör

Jag skulle snarare säga tvärtom...

Permalänk
Medlem

6 kärnor eller inte i spel?
Kan vara fel ute, men låt säga att du spelar ett spel, kör en spelserver på samma dator och t.ex. Teamspeak, finns säkert en massa annat lullull man kan köra samtidigt. Skulle man inte ha nytta av 6 kärnor då?
Jag önskar mig mer än 1 kärna just nu

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X Moderkort: Asus P8P67 Evo Processor: Intel Core i7 2600K@4.2GHz
RAM: 16GB DDR3 1600MHz Nätaggregat: Corsair AX850 Grafikkort: Asus GTX580 DCII
Lagring: OCZ Vertex 3 120Gb, 3x WD Green 2TB SATA3 Operativ: Windows 7 Ultimate (äkta)
Kylning: Corsair H80 Övrigt: Scythe Kaze Master Pro, BenQ XL2410T, BenQ GL2440H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikla521
6 kärnor eller inte i spel?
Kan vara fel ute, men låt säga att du spelar ett spel, kör en spelserver på samma dator och t.ex. Teamspeak, finns säkert en massa annat lullull man kan köra samtidigt. Skulle man inte ha nytta av 6 kärnor då?
Jag önskar mig mer än 1 kärna just nu

Absolut.
Sen klarar den utan problem av alla spel som finns idag och framtidens spel utnyttjar fler kärnor bättre och bättre.

Så den är jättebra för spel.
Men det finns alternativ som är mer prisvärda.

Permalänk
Inaktiv

Ska man bara spela så invänta AMD's Phenom II X6 istället, om prisuppgifterna stämmer är den ju löjligt prisvärd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Ska man bara spela så invänta AMD's Phenom II X6 istället, om prisuppgifterna stämmer är den ju löjligt prisvärd.

Återstår att se Själv e man rätt Intel-störd. Men du, lite offtopic, har du kollat din PM-låda det sista?

Permalänk

Jag vet att jag kommer komma på någon urdum anledning för att köpa det här monstret även fast jag vet att jag inte kommer ha någon som helst användning för den, galenskapen vet inga gränser

Det var lite tråkigt att dom inte hade med i7 920 i testet, är den redan så utdaterad..... en anledning att köpa en 6 kärning ? mauhahaha !!!

Permalänk
Medlem

men är egentligen priset motsvarande prestanda bra? Tycker att 10k är väldigt väldigt dyrt..

Visa signatur

ASUS M4N72-E 750A || AMD Phenom II x2 3.1 GHz clockad: 3.5 GHz || 2st Corsair Dominator 2Gb 1024MHz || ASUS EN9800GT 1Gb || Cougar 550W || Samsung Spinpoint 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuRe1on2:

men är egentligen priset motsvarande prestanda bra? Tycker att 10k är väldigt väldigt dyrt..

Det är det som är grejen med Intels Extreme Edition-serie; dyrt men bäst.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32