Permalänk
Medlem

Kommentarer! Ny AMD dator

Efter många år som Intel ägare har jag beslutat mig för att ge AMD en ny chans, har plockat ihop följande paket:

Amd paket

Jag kommer tillsvidare att köra med ett 8800Gtx som grafikkort, men planen var att uppgradera till ett 5870 eller liknande, väntar tills femri lanserats med att ta ställning till vilket grafikkort som blir aktuellt.
Kommer att överklocka, men är fortfarande amatör i det området.

Budgeten exl grafikkort är ca 8k max 9k

Kommer mestadels att användas till online spel (Lotro,Darkfall,Mortal online mfl. Samt det vanliga skolarbetet, filmtittandet m.m

Det kommer under alla omständigheter att bli ett AMD baserat system!

Vore kul att få några synpunkter på paketet innan jag beställer.

//Mvh

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Tjinare.

Ang modekortet skulle jag nog vänta till April, då släpper AMD sin senaste styrkrets 890FX - vilket är entusiast versionen.
Annars kommer 890GX ut vilken dag som helst
Dessa kommer ge ett bättre och framtidssäkrare kort.

Eftersom du köpt Fractal's chassi, antar jag att du vill ha ett lite tystare chassi, och då kan jag rekomendera Samsungs F3 1TB diskar. Dom är tyst och fortfarande riktigt snabba. Har en WD black och en Samsung F3. Tycker F3an är betydligt mycket tystare

Over all tycker jag det ser bra ut.
Ska också bygga en AMD burk nu i slutet av mars tänkte jag, eller mitten på april. Beror på hur mycket lull-lull FX kortet kommer med

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Medlem

Tack, för det snabba svaret, tystnad är en prioritet men inte ett krav, efter en snabb jämförelse mellan 790FX och 890GX (som finns att beställa nu) så är den enda signifikanta skillnaden jag ser det integrerade grafik-kortet på 890GX!? Tror inte att jag kommer att ha stor användning av det! Men om 890FX lanseras i April så tror jag att jag väntar, hatar att köpa nya saker precis innan nylanseringar. Om inte annat så brukar priserna på äldre produkter gå ned i samband med dessa!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

du ser, hade ingen aning om att det fanns ute än, hörde bara att det skulle ske nu i veckan

I ryktesvägar så kommer FX hantera 48 PCI-E banor, dvs 3 grafikkort i 16x (fullhastighet).
Sen antar jag att mer lull-lull som USB 3.0 och Sata III kommer fast i fler antal portar, bättre kylning och att man får ut mer av komponenterna i guess?

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness

Permalänk
Medlem

Tänkte precis som Nysaan nämnde att du kanske vill ha USB3 och SATA3. Om du väntar länge mellan uppgraderingarna så kan det va värt att skaffa ett moderkort med det oxå.

Permalänk
Medlem

USB3 och SATA3 känns ju värt att vänta på, samt om man kan vänta sig bättre stöd för framtida AMD processorer? (6 kärnor?) Att sedan kunna köra CF i full hastighet är ju nice men inte en prioritering. Har inte så bra erfarenheter av att köra flera grafikkort, men det är ju klart att det var länge sen jag körde CF eller SLI och tekniken går ju framåt. På den tiden när jag testade det upplevde jag det som ett gissel med mycket jobb för lite vinst!

Hursomhelst tack för svaren, har ingen större brådska så jag tror att jag väntar till April och ser vad 890FX har att erbjuda.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Det gör du rätt i

Såg att Crucial har lanserat en SATA III SSD disk, så blir nog värt väntan!
Med en hastighet på 355/215 (läs/skriv max), så jag kommer vänta, garanterat !!

Blir även ett till 5850 sen

Visa signatur

Never say sorry. It's a sign of weakness