Vilken tyst fläkt till CM Hyper 212 plus?

Permalänk

Vilken tyst fläkt till CM Hyper 212 plus?

Jag tänkte byta ut originalfläkten i min CoolerMaster Hyper 212 plus eftersom den brummar som ett litet monster när den varvar upp bara till 1000 rpm. Ja den låter hörbart redan i idle vilket är 788 rpm. Kylan är det dock inget fel på.

Tja monster är kanske att ta i men typ en katt som spinner då.

Vad sägs om Noctua NF-P12? Borde bli rejält tyst va? Jag vet att många här luftar kylaren med den men inte om det blir tyst.

Tack på förhand!

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

om du vill så har jag 2 splitter nya noctua 120 mm fläktar till salu!.
dom är ju klassade som en av dom tystaste på marknaden, har även 2 Zalman fanmate om du vill köpa dom med. då kan du sänka varven på fläktarna och få dom ännu tystare.

PM:a om intresse finns.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Lite komiskt att köpa fläkt för bara drygt 50 spänn mindre än vad hela CPU-kylaren är värd

Inget fel på NF-P12, men jag hade kanske skaffat en Gentle typhoon eller något annat mer prisvärt om man nu är budgetmedveten nog att välja 212plus.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

ja, noctua känns lite överdrivet här, gentle typhoon 800 rpm passar bra, eller 1150 om du klockar

Permalänk
Medlem

jag kör Gentle Typhoon på min CM hyper 212 plus, funkar riktigt bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Lite komiskt att köpa fläkt för bara drygt 50 spänn mindre än vad hela CPU-kylaren är värd

Inget fel på NF-P12, men jag hade kanske skaffat en Gentle typhoon eller något annat mer prisvärt om man nu är budgetmedveten nog att välja 212plus.

Tack för era tips!

Det komiska är väl i så fall att 212 plus är grymt prisvärd, och att Noctua är för dyra. När jag köpte 212an visste jag förstås inte hur den brölar. När CM-fläkten (bör vara den här) maxar 2000 varv så ska den enl. uppgift köra 76,8 CFM. Det låter för jäkligt men räcker för att jag ska kunna köra 750@4,2 GHz stabilt.

Så det jag är ute efter är en tyst fläkt som också har lite kräm om så behövs. Inte ens NF-P12 ska ju ge den luftvolym jag kan få idag. Känns inte som jag behöver välja så lågvarvigt, det styr jag ju genom mjukvara/moderkort ändå?

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk

2x Gentle Typhoon 800rpm tänker jag införskaffa till min Hyper+:are - min originalfläkt fuckade ur direkt och gör konstiga ljud, samt att mitt ASUS-bios inte låter den gå under 1200 varv.

Men Scythe rättar till problemet till en schysst peng

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gonkypete
Det komiska är väl i så fall att 212 plus är grymt prisvärd, och att Noctua är för dyra.

Sant

Jo, med tanke på din beskrivning, så är nog 1150 i underkant... 1450 eller i värsta fall 1850 verkar rimligare. Räkna dock inte med att nån fläkt håller sig speciellt tyst över 1000rpm.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

ja, genlte typhoon har typ mindre luft flöde, den slip stream serie har bättre luft flöde (båda från scythe) men om du läser noga vad killar från vattenkylning skriver så du måste börja tänka på statisk tryck, trots att på papper sitter bra luft flöde, men det brukar bara bara med fri genomgång som chassi fläkt har, men då de behöver pressa luft genom radiator eller kylflänsar på kylare så de är kassa med låga luft tryck
så att använda GT som chassi fläkt mot SS presterar den sämre men om du testar på processor kylare eller radiator så ser du att GT har knappt lägre luft flöde än då den satt i chassi men SS tappar mycket och presterar sämre då den orkar inte pressa luft genom kylflänsar lika effektiv
Därför man rekommenderar denna fläkt till radiatorer och kylare, visst finns andra bra fläktar med hög statisk tryck men de är bara dyrare, gentle typhoon är mycket prisvärd, upp till 150kr hittar du inte bättre fläkt till denna jobbet
Tror du kan sattsa på 1150 eller 1450 då de presterar mycket bra men kan sänka hastigheten mycket, under 1000rpm jag hör de inte (har 3 på thermochill PA trippel radiator)

Permalänk

Tack för era svar! GT blir det alltså när jag ska tysta ner datorn för 100:-

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey