Vad ska jag köpa för kemi till film?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag köpa för kemi till film?

Ska köpa mörkrums utrustning och undrar vilken kemi jag ska köpa för att framkalla både film och papper? Spelar det någon roll vilken kemi man har till en speciell film tvärtom?

Mvh Marcus

Permalänk
Medlem

Man får lite olika resultat med olika kemi till olika filmer/papper och olika kemi är olika lämpade för olika film/papper. Jag har inte järnkoll på detdär dock.
Fråga på fotosidan.se eller fråga photax, som nog är de i sverige som har störst utbud på film och kemikalier, så borde du få kunniga och bra svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Man får lite olika resultat med olika kemi till olika filmer/papper och olika kemi är olika lämpade för olika film/papper. Jag har inte järnkoll på detdär dock.
Fråga på fotosidan.se eller fråga photax, som nog är de i sverige som har störst utbud på film och kemikalier, så borde du få kunniga och bra svar.

Okej:)

Permalänk
Medlem

Du behöver minst tre saker; filmframkallare, pappersframkallare och fix. Framkallarna är helt olika för film och papper medan fixet är detsamma. Hos Photax finns allt du behöver och en liten "mörkrum för dummies"-pdf, börja med att läsa igenom den.

För att svara på din andra fråga: så länge du håller dig till vanlig svartvit film duger de allra flesta vanliga framkallare alldeles utmärkt men börja inte krångla med olika soppor det första du gör. Välj en film, t.ex. Kodak Tri-X, och en filmframkallare, t.ex. Kodak D-76. Kör en rejäl laddning film innan du ens börjar fundera på att byta film eller framkallare så att du lär dig hur de reagerar på olika förändringar och vad som passar dig.

När du har kört några tusen rullar kan vi börja prata detaljer; skuggseparation, högdagerframkallning, zonsystem osv, men gör dig själv en tjänst och skippa det i början.

Jag rekommenderar följande från Photax:
Film: Kodak Tri-X 400
Filmfrk: Kodak D-76
Pappersfrk: Kodak Dektol
Fix: t.ex. Tetenal Superfix
Papper: Ilford Multigrade IV

Tri-X i D-76 1+1 10 min vid 20°C blir finfina grejer!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarkov
Du behöver minst tre saker; filmframkallare, pappersframkallare och fix. Framkallarna är helt olika för film och papper medan fixet är detsamma. Hos Photax finns allt du behöver och en liten "mörkrum för dummies"-pdf, börja med att läsa igenom den.

För att svara på din andra fråga: så länge du håller dig till vanlig svartvit film duger de allra flesta vanliga framkallare alldeles utmärkt men börja inte krångla med olika soppor det första du gör. Välj en film, t.ex. Kodak Tri-X, och en filmframkallare, t.ex. Kodak D-76. Kör en rejäl laddning film innan du ens börjar fundera på att byta film eller framkallare så att du lär dig hur de reagerar på olika förändringar och vad som passar dig.

När du har kört några tusen rullar kan vi börja prata detaljer; skuggseparation, högdagerframkallning, zonsystem osv, men gör dig själv en tjänst och skippa det i början.

Jag rekommenderar följande från Photax:
Film: Kodak Tri-X 400
Filmfrk: Kodak D-76
Pappersfrk: Kodak Dektol
Fix: t.ex. Tetenal Superfix
Papper: Ilford Multigrade IV

Tri-X i D-76 1+1 10 min vid 20°C blir finfina grejer!

Nu blev jag rädd att prova!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Nu blev jag rädd att prova!

Köp en flaska D-76 och börja blaska. Du märker snart om det är kul och då fortsätter det av bara farten. Det som är svårt i början är att få jämn framkallning och att få bort bubblor, så har du dokumenterat ett bröllop eller tagit andra viktiga bilder som inte går att ta om ska du överlåta filmframkallningen åt ett bra labb tills du behärskar grunderna.
Idag kan man hitta framkallningsutrustning till väldigt låga priser på Tradera så kolla där innan något nytt inhandlas.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Nu blev jag rädd att prova!

Varför då?

Det är riktigt kul att slabba och inte alls svårt. Läs Photax dummies-häfte och fråga här om det är något du inte begriper (eller på Fotosidan).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Rekordmedlem

Gå med i en fotoklubb som har lab och framförallt folk som kan ge dig råd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.