Spel- & Filmtittardator 20k (Inklusive skärm, OS & Tangentbord)

Permalänk
Medlem

Spel- & Filmtittardator 20k (Inklusive skärm, OS & Tangentbord)

Tjena, en polare har tänkt skaffa sig en ny dator, så han frågade mig om råd, men vi skulle behöva lite åsikter på paketet hitills, så att allting säkert funkar och så. Datorn är som rubriken påstår tänkt till främst spel och att titta på film, därav Blu-Ray läsaren och ljudkortet (som är tänkt att driva ett 5.1 system). Det kan komma att ske en lätt överklockning av processorn med tiden, men det är antagligen om så pass lång tid att stockkylaren kan bytas då om det skulle behövas.

Dessutom så var han tydlig med att han vill att moderkortet ska stödja USB 3.0 och SATA 6Gbit/s inför möjliga framtida uppgraderingar, om det nu finns någon annan bräda därute som passar bättre till denna setup (inom rätt prisram).

Detta är vad vi har kommit fram till än så länge:

Som ni märker ligger priset lite över 20k, så det absoluta taket är 21k om någon av hårdvaran borde bytas ut/inte håller måttet.

Känner att jag behöver förklara mig lite ang. grafikkortet, är medveten om att t.ex. ett HD5870 antagligen hade varit ett bättre val här, har försökt att övertala honom, men min kompis vill väldigt gärna ha just ett nvidia kort, men han har inte tålamod nog att vänta på GF100 (a.k.a Fermi), förutsatt att det är något att ha, dessutom så tror han inte att han kommer ha råd med Fermi direkt vid release så planen är att köpa ett Fermi-kort vid ett senare tillfälle och uppgradera. Jag tror dessutom att han klarar sig bra med att vänta ett tag, det har ju inte hunnit komma särskilt många DX11 titlar ännu.

Tanken med de två hårdiskarna är att de ska användas i RAID-0 och användas till både OS och lagring (då så lär jag mig något nytt också )
Anledningen till det är att han vill ha 2TB i en enhet, så jag föreslog att istället för att köpa en 2TB disk så raidar man 2st 1TB diskar och får bättre prestanda, undrar dock om det kan uppstå något problem, alternativt om det finns en bättre/smartare setup för samma pris?

Och sen till nätagget, tror ni att det räcker till GF100 sedan med nuvarande komponenter, eller borde man kanske satsa på 750W för säkerhets skull? Det finns inga planer på SLI/X-Fire i framtiden såvitt jag vet.

Till sist, hur stor är egentligen skillnaden på en vanlig BenQ 24" G2420HDB jämfört med LED versionen G2420HDBL som finns med i paketet nu? Med tanke på att med den "vanliga" skärmen finns det 400:- att spara in om skillnaden i dynamisk kontrast inte väger upp (har inte så bra koll på skärmar eller LED-teknologin som det kanske märks). Drog dock en snabb googlesökning och det verkar som om skillnaden är prisvärd med tanke på att den även kommer att användas till film, vad tycker ni?

Finns det något annat att anmärka eller kommentera på så skriv det mer än gärna, och tack till alla er som orkade läsa all text.

EDIT:
Kom på att filmdator kan misstolkas, så ändrade rubrik och lite text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johen
Tjena, en polare har tänkt skaffa sig en ny dator, så han frågade mig om råd, men vi skulle behöva lite åsikter på paketet hitills, så att allting säkert funkar och så. Datorn är som rubriken påstår tänkt till främst spel och att titta på film, därav Blu-Ray läsaren och ljudkortet (som är tänkt att driva ett 5.1 system). Det kan komma att ske en lätt överklockning av processorn med tiden, men det är antagligen om så pass lång tid att stockkylaren kan bytas då om det skulle behövas.

Dessutom så var han tydlig med att han vill att moderkortet ska stödja USB 3.0 och SATA 6Gbit/s inför möjliga framtida uppgraderingar, om det nu finns någon annan bräda därute som passar bättre till denna setup (inom rätt prisram).

Detta är vad vi har kommit fram till än så länge:
http://img692.imageshack.us/img692/1686/niclasdator.png
Som ni märker ligger priset lite över 20k, så det absoluta taket är 21k om någon av hårdvaran borde bytas ut/inte håller måttet.

Känner att jag behöver förklara mig lite ang. grafikkortet, är medveten om att t.ex. ett HD5870 antagligen hade varit ett bättre val här, har försökt att övertala honom, men min kompis vill väldigt gärna ha just ett nvidia kort, men han har inte tålamod nog att vänta på GF100 (a.k.a Fermi), förutsatt att det är något att ha, dessutom så tror han inte att han kommer ha råd med Fermi direkt vid release så planen är att köpa ett Fermi-kort vid ett senare tillfälle och uppgradera. Jag tror dessutom att han klarar sig bra med att vänta ett tag, det har ju inte hunnit komma särskilt många DX11 titlar ännu.

Tanken med de två hårdiskarna är att de ska användas i RAID-0 och användas till både OS och lagring (då så lär jag mig något nytt också )
Anledningen till det är att han vill ha 2TB i en enhet, så jag föreslog att istället för att köpa en 2TB disk så raidar man 2st 1TB diskar och får bättre prestanda, undrar dock om det kan uppstå något problem, alternativt om det finns en bättre/smartare setup för samma pris?

Och sen till nätagget, tror ni att det räcker till GF100 sedan med nuvarande komponenter, eller borde man kanske satsa på 750W för säkerhets skull? Det finns inga planer på SLI/X-Fire i framtiden såvitt jag vet.

Till sist, hur stor är egentligen skillnaden på en vanlig BenQ 24" G2420HDB jämfört med LED versionen G2420HDBL som finns med i paketet nu? Med tanke på att med den "vanliga" skärmen finns det 400:- att spara in om skillnaden i dynamisk kontrast inte väger upp (har inte så bra koll på skärmar eller LED-teknologin som det kanske märks). Drog dock en snabb googlesökning och det verkar som om skillnaden är prisvärd med tanke på att den även kommer att användas till film, vad tycker ni?

Finns det något annat att anmärka eller kommentera på så skriv det mer än gärna, och tack till alla er som orkade läsa all text.

EDIT:
Kom på att filmdator kan misstolkas, så ändrade rubrik och lite text.

om han ändå skall byta graffekortet inom inte en alltför lång framtid är det väl onödigt att köpa ett sånt dyrt kort. om han absolut måste ha nvidia så kan han satsa på 275 istället, man kan maxa de flesta spel i 1920x1080 med det.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Tycker nog stark att du ska byta grafikkort till ATi , eller vänta iaf till Nvidia släpper sin nya serie inom kort omdet är så att ud inte gillar ATI.

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

För mig ialla fall så känns detta paket verkligen verkligen oprisvärt.

Vet faktiskt inte ens vart man ska börja. Som du själv påpeka ett gtx 285??? ( nu när det dessutom närmar sig att de ska släppa nya) och om han så hemskt gärna vill ha ett nvidia kort och inte har ett han kan använda tills nvidia släpper sina nya varför inte köpa ett begagnat?

Ett tagenbord som kostar lika mycket som skärmen??
Är det inte mer värt att lägga pengarna på en mycket bättre skärm istället?

Sen så kommer väl också fler att ta upp detta med att han inte heller tagit en ssd antagligen så då kan jag lika gärna säga det nu då.

Nu vet jag inte riktigt har inte kollat spec osv men klarar inte det moderkortet att driva ett 5.1 system redan?

Vet heller inte riktigt hur det är med win7 men det ska väl gå att kunna få det billigare om man studerar?

Permalänk
Medlem

Har snackat med han om detta just precis, han tycker att det är värt 1k extra för att vara helt säker på att maxa alla spel så långt det går fram tills att han byter, och han tror att det kan ta ett tag innan han byter, som tidigast i september tydligen, eftersom att han fyller år då, men det kan ta ännu längre tid då han kanske måste önska sig lite pengar för att betala av en del av datorn eftersom att han lånar en liten del av pengarna till köpet av sina päron. Han är väldigt otålig med datorn och kan inte ens vänta i två veckor i hopp om ensen möjlig recension eller fler förhandstittar om nvidias nya.
Ber om ursäkt om det blev lite otydligt när han väl tänkte byta, men var som sagt inte helt säker sj vid skrivande stund.

Sen så är det inte jag som har valt skärm, tangentbord, ljudkort o.s.v, det är vad han själv vill ha, och han vill ha det bästa inom de områdena. Och ang. ljudkortet så är det en stor skillnad med surroundljud om man jämför moderkortets integrerade och ett externt ljudkort, därför föll valet ett bra externt kort istället.

Att SSD uteblir är att det spräcker budgeten, han ville nödväntigtvis ha väldigt mycket hårdiskutrymme.

Och Windows 7 Home Premium för studenter finns inte att köpa, det närmaste är Professional för ungefär samma pris, och det är bara en uppgraderingslicens.

EDIT:
Dedikerat ljudkort ska det vara, inte externt. Fel av mig.

Permalänk

Varför inte ett nätverkskort som fixar "N" standard?

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Medlem

Verkligen värt med ett tagentbord på nästan 1900?!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taxifidde
Varför inte ett nätverkskort som fixar "N" standard?

Det kostar mer, och snabbare behövs inte, internetanslutningen uppnår ändå inte de hastigheterna varken på LAN eller via nätet.
Det finns dock planer på att byta ut det till ett med N standard om ca 1-2 år då planer finns på fibernät i hans område.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Verkligen värt med ett tagentbord på nästan 1900?!

Tydligen, tycker själv att det borde duga med första bästa ergonomiska, men han är en slav för coola funktioner så LCD-displayen och lysande knappar tilltalar antar jag

Permalänk
Medlem

Så alltså har han tänkt att köpa ett svindyrt och oprisvärt grafikkort och sen byta om ca ett halvår istället för att handla ett radeon eller vänta på nvidias nya. Antog att någon annan betalar när han plockar såna onödiga saker osv.
Han vet väl att dessa kort finns begagnade för ca 2k redan nu?

Jo tänkte att det inte var du som valt skärm osv så därför jag tog upp det.
Jag menar vem köper ett tagentbord för 2k och sen en skärm för 2k också? vad är meningen med att köpa ett svindyrt tagentbord och sen en sket skärm?

Sen vet jag att blir bättre ljud med ett ljudkort men jag tror han skulle känna mer skillnad om han la de pengarna på något annat som exempel en ssd.

Jaha kanske är så det är då har inte kollat vad det är för erbjudande osv windows har visste bara att dom har något för studenter.

Vad är det du igentligen vill ha ut ifrån denna tråd?
För oavsätt vad för råd vi ger såsom det finns bättre paket mer prisvärda saker osv allt detta så kommer det ju inte spela någon roll för han kommer ändå köpa det han valt där eller hur?

Permalänk

Ljudkort är hyffsat onödigt, så skippade det.

Bytte ut tangentbordet mot ett lysande, men billigare, och som jag vet är av riktigt bra kvalite.

SSD, enough said.

Bytte ut invalidgrafikkortet till 2x5850.

Nätverkskort med N-standarden.

SATA 6,0 Gbit/s
USB 3.0

EDIT: Plural korrigering

Visa signatur

Jga kna itne satva!

Permalänk
Medlem

En tjugotusenkronorsdator utan en i7-processor känns ju konstigt. Framförallt i crossfire.

Permalänk

Inte om du vill ha Blu-Ray spelare, Windows 7, skärm, trådlöst nätverkskort.

Och grym spelprestanda

Visst, byta ut 5850 CF till i7 + 5870, men i spel är i7 snarare negativ och 2st 5850 tar ju 5870 lätt i de spel som klarar det

De flesta använder inte datorn till Maya, programmering and shit

Visa signatur

Jga kna itne satva!

Permalänk
Medlem

jag är den som ska köpa datorn och kan tänka mig ett g15 istället för g19 och ati korten, hur bra är ati korten ? (inte säkert att jag byter till fermi). vilken annan skärm kan ni rekommendera får inte vara för dyr

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

wow, först och främst tack alla som har pekat ut alla brister och det dumma resonemanget, han har nu ändrat sig tack vare det, visste att det skulle gå åt fanders med grafikkortet och tangentbordet från första början, men ska fortfarande snacka med honom om ljudkortet, duger inte surrounden i det interna så kanske det kan räcka med någonting likt ett Asus Xonar DS för 500:-, eftersom att jag själv har ett så kan han ju se vad han tycker om det

EDIT:
Diskussioner pågår om bl.a. moderkort, hårdiskutrymme, skärm och lite annat just nu, han är fortfarande mycket bestämd ang. det dyra ljudkortet =/, jag återkommer senare, bästa idén kanske skulle vara att skapa en ny tråd senare när vi har filat lite mer på det här? Tur att ni skällde ut mig så han fattade att det här verkligen var åt h*lvete med delarna. Återkommer som sagt inom kort, nu så blir det lättare att hjälpa honom att bygga en bra dator med gott samvete iaf.

Permalänk
Medlem

Finns ju ett antal skärmar (själv har jag ju skitsvårt att hitta mig själv en skärm) att välja bland som du kanske redan märkt men först och främst så är det ju bra att veta vad du letar efter i en skärm ska den ha full-hd, några speciella utgångar, användnings områden, pris, storlek osv osv.

Några exempel på bättre skärmar är väl de som har bättre paneler än tn.
Dell har ju en 22 tum som kostar ca 2500kr som ska vara riktigt bra dock så klarar den bara 1680x1050 sen har dom ju en 24 tum som klarar 1920x1200 men som kostar 5000kr.

Finns också en NEC för ca 3500kr som klarar full hd och är på 23 tum tror jag.

Angående ljudkortet så varför inte först köpa datorn utan ljudkort och see hur ljudet blir? Kanske visar sig att han klarar sig utan ett ljudkort och då har han plötsligt sparat 1500kr och om det händer att det verkligen är så dåligt ljud så är det ju bara att köpa till ett i efterhand svårar än så är det inte

Angående hur bra amd korten är så är det ju bara till att googla eller också söka här.

Permalänk
Medlem

vilken skärm e den från nec`?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flyawaynille
vilken skärm e den från nec`?

Förstår inte riktigt din fråga där men ja den är från nec och heter något i still med (tror jag) nec multisync ea231 ska ha en ips panel om jag inte minns fel och har en upplösning på 1920x1080 rätt prisvärd kan ju googla dig fram och see hur bra den e osv om den låter intressant står väl säkert massa om den här också.

Permalänk
Medlem

Okej, nu har vi suttit och spånat, blev mycket lättare nu när han bestämt sig för HD5850 istället för den gamla GTX285:an. Budgeten är höjd till 23k.

Att få bort ljudkortet är tyvärr helt omöjligt verkar det som, han är stenfast vid den punkten, vill inte ens överväga att testa utan. Så nu får det blir så, vill inte tvinga honom att avstå men har avrådit honom så gott jag kan.

Hursomhelst, paketet är grundat på det av Spindelmannen, fast bytte ut nätagget mot ett 750W så att man kan vara säkrare på att det håller för överklock och eventuella framtida uppgraderingar. Och det fick bli G15 då han vill ha displayen på den.

Kommentarer?
Kanske är helt onödigt att använda sig att ett 650W men är ju bra att vara framtidssäker =/

Och sen så är det väl ingen mening med att använda Asus P755D-E PRO istället för det i paketet, funktionerna och portarna räcker till och är så gott densamma men har bara ingen erfarenhet av Gigabytes moderkort...

Tack för all hjälp hitills i alla fall, hade varit väldigt svårt att få det lyckat annars om han inte hade blivit övertalar, jag är tydligen inte en tillräckligt övertygande person verkar det som

EDIT:
Chassit är valt för utseendets skull av han som ska ha datorn, och ljudnivån är inget problem enligt honom.

Permalänk

650W räcker och blir över

Justerade paketet efter era önskemål. Observera att Xonar är ett mycket bättre ljudkort.

EDIT: Tänkte ha med Corsairs H50 CPU kylare, men gick då över budget. Jag skulle rekommendera att hosta upp de två extra hundralapparna för den

Visa signatur

Jga kna itne satva!

Permalänk
Medlem

Hur står sig Asus kortet jämfört med Gigabytes moderkort då?
Har som sagt ingenting att jämföra med då aldrig har testat någon av Gigabytes grejer

Tack för att du svarade snabbt, han ska helt plötsligt beställa datorn redan ikväll så är glad att jag hann få feedback

Permalänk

Ingen större skillnad mellan dem, lite små finesser bara.
Men däremot är Gigabytes billigare, så kör på det

Visa signatur

Jga kna itne satva!

Permalänk
Medlem

Phew, då var det beställt och klart, stort tack till alla för hjälpen. Det hade kunnat gå riktigt illa om jag inte hade fått den backup jag behövde för att övertala honom.