~95-100% CPU usage

Permalänk
Medlem

~95-100% CPU usage

Goddag, har nyligen formaterat min dator och efter två dagars användande har jag börjat få riktigt hög CPU användnings och jag har inte installera något speciellt.

Inget program som ligger och drar, och problemet kvarstår även fast man rebootar.:confused:

Mvh Ludd3

Permalänk
Medlem

Om du väljer sidan "processer" istället, så kan du se vilken process det är som tar all CPU-kraft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Om du väljer sidan "processer" istället, så kan du se vilken process det är som tar all CPU-kraft.

Har som sagt kollat processer och inget som drar över 100mb där, även när jag tar bort massa processer så kvarstår problemet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Har som sagt kollat processer och inget som drar över 100mb där, även när jag tar bort massa processer så kvarstår problemet

Vad menar du med inget som drar över 100Mb??
Det var ju CPU som var 100% belastad, inte minnet

klicka på processer fliken, klicka på Visa processer från alla användare och se vad om något drar väldigt mycket CPU, om du inte ser nån process som gör det, behöver du ladda ner ProcessExplorer från microsoft för att undersöka närmare

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Vad menar du med inget som drar över 100Mb??
Det var ju CPU som var 100% belastad, inte minnet

klicka på processer fliken, klicka på Visa processer från alla användare och se vad om något drar väldigt mycket CPU, om du inte ser nån process som gör det, behöver du ladda ner ProcessExplorer från microsoft för att undersöka närmare

Oj missupfattade detta lite, men firefox är iaf den process som drar mest och det är CPU: 06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Oj missupfattade detta lite, men firefox är iaf den process som drar mest och det är CPU: 06

Du måste nästan sett fel, 6% är ju inte så farligt.
Klicka på CPU-spalten så du får sorterat på det, "Systemets vänteprocess" skall komma överst och ligga på nästan 100% om allt är i sin ordning.
Förutsatt att du inte har igång något annat som drar massa processorkraft d.v.s.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andernilss
Du måste nästan sett fel, 6% är ju inte så farligt.
Klicka på CPU-spalten så du får sorterat på det, "Systemets vänteprocess" skall komma överst och ligga på nästan 100% om allt är i sin ordning.
Förutsatt att du inte har igång något annat som drar massa processorkraft d.v.s.

Nej, firefox är det enda som drar mer än 6%, har ingen aning om vad det kan vara som ligger och strular.

Permalänk

Visar du processer för alla användare? Kryssruta längst ner...

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

Om du öppnar Tillbehör>Kommandotolken (högerklicka "Kör som administratör").
skriver tasklist /v > c:\t.txt
Öppnar t.txt (som ligger under c: i roten) i anteckningar.
Vilket "Avbildningsnamn" har då mest "Processortid"?
Jag är 99% säker på att du får med alla processer på det sättet, men reserverar mig med 1%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Visar du processer för alla användare? Kryssruta längst ner...

Yes, alla användare ikryssad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av andernilss
Om du öppnar Tillbehör>Kommandotolken (högerklicka "Kör som administratör").
skriver tasklist /v > c:\t.txt
Öppnar t.txt (som ligger under c: i roten) i anteckningar.
Vilket "Avbildningsnamn" har då mest "Processortid"?
Jag är 99% säker på att du får med alla processer på det sättet, men reserverar mig med 1%

Fortfarande inget av detta som drar 20%

Permalänk
Medlem

i din process lista har du en dllhost.exe (tror jag den heter)? för jag har haft problem med att den ligger och drar 99% av min cpu på min gamla dator, utan någon anledning o.O pröva stäng av den om du har den i listan

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elghinnarisa
i din process lista har du en dllhost.exe (tror jag den heter)? för jag har haft problem med att den ligger och drar 99% av min cpu på min gamla dator, utan någon anledning o.O pröva stäng av den om du har den i listan

Har ej dllhost.exe igång tydligen

Permalänk
Medlem

Kanske är virus eller dylikt som ligger och spökar? Testa söka igenom datorn med olika antivirus program.

BTW: Najjs att du bor i Åkersberga

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnti
Kanske är virus eller dylikt som ligger och spökar? Testa söka igenom datorn med olika antivirus program.

BTW: Najjs att du bor i Åkersberga

Jag har precis formaterat och även scannat efter virus på andra diskarna och hittar inget, verkligt skumt.

..Yes många från Åkersberga på Swec av någon anledning

Permalänk

Alltså, låter ju skumt att något skulle ta 100% av cpu men inte synas i listan? Du känner inte för att slänga upp ett print screen?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Alltså, låter ju skumt att något skulle ta 100% av cpu men inte synas i listan? Du känner inte för att slänga upp ett print screen?

Jo väldigt skumt tycker jag

http://pici.se/pictures/ERCjVcbRF.png

Som ni ser är CPU-användningen på 100% som vanligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Jo väldigt skumt tycker jag

http://pici.se/pictures/ERCjVcbRF.png

Som ni ser är CPU-användningen på 100% som vanligt

Öhhh har du inte lärt dig att addera i skolan eller? Plusa ihop alla värden du ser på listan, börja uppifrån och ner...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Hmm! Messenger käkar upp 48% ! Stäng av det och testa.

Kolla även upp vad de 2 svchost som ligger och ödslar processorkraft tillhör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Jo väldigt skumt tycker jag

http://pici.se/pictures/ERCjVcbRF.png

Som ni ser är CPU-användningen på 100% som vanligt

Nu kan jag ju ha missuppfattat allt, men en snabb summering av de processer du har igång ger uppåt 100%...

edit: ajaj, för seg

Permalänk
Medlem

http://pici.se/pictures/small/zPmGvUTVW.png

Tog bort massa halft onödiga program i autostarten och startade om.. jag kunde tydligen inte stänga av WLM via aktivitetshandlaren.. men men

Nu ligger svchost och drar massa prestanda..

Förstår fortfarande inte varför detta kom helt random? jag har alltid snittat på kanske 20% CPU användning när alla program är igång

Permalänk
Medlem

Googla på svchost.exe och läs lite om vad processen gör.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
http://pici.se/pictures/small/zPmGvUTVW.png

Tog bort massa halft onödiga program i autostarten och startade om.. jag kunde tydligen inte stänga av WLM via aktivitetshandlaren.. men men

Nu ligger svchost och drar massa prestanda..

Förstår fortfarande inte varför detta kom helt random? jag har alltid snittat på kanske 20% CPU användning när alla program är igång

Därför ska du kolla med Process Explorer som jag länkade till högre upp...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jilted82
Därför ska du kolla med Process Explorer som jag länkade till högre upp...

Oj såg inte ditt inlägg, du måste ha postat när jag höll och skrev eller något..

Vad exakt vad programmet nödvändigt för mer än att döda processer?
När jag googlar efter fix till detta hittar jag bara resultat som handlar om XP inte W7..

Permalänk

Process Explorer visar mer ingående vilken process som använder CPU'ns kapacitet. Hårdvarufel t.ex. kan ge hög CPU-användning (i form av massvis med hårdvaru avbrott), och dessa avbrott kan Process Explorer visa.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Oj såg inte ditt inlägg, du måste ha postat när jag höll och skrev eller något..

Vad exakt vad programmet nödvändigt för mer än att döda processer?
När jag googlar efter fix till detta hittar jag bara resultat som handlar om XP inte W7..

Du kan se vilken process som alokerar massa resurser på svchost.exe

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Löst problemet nu, det var en ljuddrivrutin som tog upp massa processorkraft

Permalänk

Du kan även kolla i services.msc, där ser du alla tjänster som är igång de drar på svchost.exe

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Du kan även kolla i services.msc, där ser du alla tjänster som är igång de drar på svchost.exe

Tackar, fanns ett par onödiga tjänster man kunde avsluta