Permalänk
Medlem

hemdator med matx 5-6k

Hej
Efter fem år så tycker min pappa att det är dags att skaffa en ny dator, bland annat för att den gamla är total kass på alla sätt (verkligen alla sätt)

så, den gamla datorn är en p4'a på 3.2ghz och 1 gb minne så det mesta är en uppgradering. hårddisken e helt fylld med skit så den e minst sagt långsam.

Så, vad jag/ han letar efter är:
en liten dator (matx)
lättare grafik del då datorn mestandels ska användas till office/surf, dock bör den klara lättare spel (läs random spel som kommer med pollux m.m.)
windows 7

budgeten är 5-6k

inet/webhallen är att föredra

jag tror inte jag glömt något nu, men har jag glömt nåt, fråga

Permalänk

Definiera gärna "pollux", jag försökte googla men hittade inget vettigt. Du kanske har ngn länk?

Ett förslag med den bästa integrerade grafiken som finns idag...

Permalänk
Medlem

pollux e nån häst klubb som ibland skickar med nåt spel, vad jag menar är att det inte är krävande alls och funkar på i princip allt

och ssd är lite overkill, efter som att allting kommer att verka som ljushastighet om man jämför med den nuvarande datorn, jag ska kolla igenom det lite mer noggrant.

Permalänk
Medlem

lite av meningen att ha matx kort var att ha en mindre dator, så efter lite byten så kom jag fram till
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=Jaxc&k=773931

sen valde jag ddr3 efter som att det kan komma en uppgradering i framtiden

något som är fatalt fel, eller har jag lyckats komponera ihop nåt bra?

Permalänk

I ett så pass litet chassi skulle jag ha valt minnen med kylfläns, ngt i stil med (http://www.inet.se/artikel/5304263/corsair-4gb-2x2048mb-1333m...) om det får plats på höjden dvs.

Jag hade oxå valt 500 GB Samsung F2 då den har högre datatäthet (och därmed överföringshastigheten) än 640 GB-disken du valt.

Permalänk
Medlem

har samsung F3 samma lagringtäthet? den borde ju det efter som att det är nästa generation...

Permalänk

Jappz, skillnaden mellan F2 och F3 är att F2 snurrar i 5400 rpm och F3 snurrar i 7200 rpm. Caviar Green, som du hade valt, snurrar i 5400 rpm.