Datorn tar sovmorgon efter klockning - hjälp mig?

Permalänk

Datorn tar sovmorgon efter klockning - hjälp mig?

Sedan jag överklockade min processor (Intel E8500) till 3,6 GHz (3,17 original), så har min dator börjat ta "sovmorgon" - dvs den drar igång fläktarna när man trycker på knappen, sedan slocknar hela datorn i 3 sekunder, och sedan startar den igen.

Kör alltså med en E8500, på ett ASUS P5Q PRO.
Noctua NH-U12P kylare, OCZ Vertex (om det nu spelar roll)
Kingston Hyper X 2xgb@typ 800 mHz

Annat smått och gott, också, bla två hårddiskar, ljudkort och optisk enhet.
Men vet någon om man kan bli av med denna lathet hos datorn?

Så att den inte avbryter bootningen, utan bara startar som vanligt?
Har inte ändrat vcore, processorn håller sig på 40 grader idle, 50-60 grader i load.

Nej, jag har inte uppdaterat BIOS... Och jag kan inte göra det nu heller, då jag inte är hemma.

Om ni vill ha mer info är det bara att fråga på!

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Välkommen till klubben!
Min dator är också lat och tar en sovmorgon på en sekund efter att ha kört alla fläktar på max i två sekunder först. Detta händer dock bara efter varje gång jag bryter strömmen till nätagget. Innan jag updaterade BIOS startade inte cpufläkten varje gång vilket var mindre roligt (speciellt om man för för sig att stresstesta datorn).

Jag sitter på ett Gigabyte 965P-DS3.

Blir kul att följa denna tråd då den kanske löser mitt problem också.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dosshell
Detta händer dock bara efter varje gång jag bryter strömmen till nätagget.

Tja, jag bryter i och för sig också strömmen - men det är för att mitt högtalarsystem brusar lite, även om man stänger av det, vilket är jobbigt när man ska sova.
Och dubbla skärmar drar väl också lite - en alternativ lösning vore väl om man stängde av allt utom datorn med en switch, så att datorn alltid var startklar.
Men det är ju ingen riktig lösning:(

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Medlem

Så är det helt enkelt inget du kan göra något åt.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Min beter sig på samma sätt om jag bryter strömmen, inget jag bekymras över.
P5Q DL

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Vila i frid

Skyll på Intel, det är en chipset-relaterad "feature" som enbart behövs vid kallstarter.

Permalänk
Avstängd

Samma med mitt Gigabyte EP45T-EXTREME, bryter jag strömmen och startar den så varvar den upp, stänger av sig och startar sedan!

Permalänk
Medlem

jag har samma sak, dock som resten säger bara vid kallstarter.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Har märkt att om man höjer cpu volten lite så kan problemet försvinna.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Avstängd

Samma gör mitt mob men bara vid kallstarter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dosshell
Välkommen till klubben!
Min dator är också lat och tar en sovmorgon på en sekund efter att ha kört alla fläktar på max i två sekunder först. Detta händer dock bara efter varje gång jag bryter strömmen till nätagget. Innan jag updaterade BIOS startade inte cpufläkten varje gång vilket var mindre roligt (speciellt om man för för sig att stresstesta datorn).

Jag sitter på ett Gigabyte 965P-DS3.

Blir kul att följa denna tråd då den kanske löser mitt problem också.

hade precis samma problem me mitt Gigabyte 965p-ds3. men har det bara när datorn kör på autosetting på. och jag kör överklockat. hör av dig om du vill ha mina biosinställningar kanske hjälper dig att klura ut va du ska göra för att slippa dessa problem.

Visa signatur

§1. Aldrig jag som börjar att har fel eller gjort något fel. §2 Skulle det mot förmodan vara så se §1

Permalänk
Medlem

Hmm, slår jag av strömmen så gör min likadant. P5K-E, P35 mao...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Har att göra med moderkortet. Alla P5Q beter sig så (säkert andra modeller också (P45-relaterat kanske?)). Osäker på om det finns något sätt att bli av med.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Har att göra med moderkortet. Alla P5Q beter sig så (säkert andra modeller också (P45-relaterat kanske?)). Osäker på om det finns något sätt att bli av med.

Synd =/

Jag får väl sätta in datorn direkt i väggen då, I guess

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."