Kan detta FSP 500w nätagg driva ett HD5850?

Permalänk
Avstängd

Kan detta FSP 500w nätagg driva ett HD5850?

Hej!

Kan detta FSP 500w nätagg driva ett HD5850 med en quadcore?
Bild på specs
Specs

Tacksam för svar!

MvH Kim

Permalänk
Medlem

*suck*
sån erfaren medlem å
1: Glömmer info! Exakt allt som du har i din data
2: Varför snåla på PSU? 500W KAN räcka till, såvida du inte har krumpat in massa annat jox, men lämnar NOLL utrymmer för O.C

Citat:

Maximum Board Power (TDP) 151W
Idle Board Power 27W

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
*suck*
sån erfaren medlem å
1: Glömmer info! Exakt allt som du har i din data
2: Varför snåla på PSU? 500W KAN räcka till, såvida du inte har krumpat in massa annat jox, men lämnar NOLL utrymmer för O.C

Haha, tack för responsen!

Anledningen till att jag frågade är att en viss medlem i Köpråds tråden gick över till privat PM angående vilka delar han eller hon skulle inhandla. Jag rekommenderade han eller hon, ett paket med ett Corsair 450w nätagg och ett HD5770 bland annat. Han eller hon tog sedan kontakt med mig igen med informationen, att budget var höjd och att han eller hon hade fått ett 500w FSP nätaggregat av sin kompis till sitt bygge. Han eller hon ville även ha ett OS med i paketet och efterfrågade bland annat om ett starkare grafikkort nu kunde tilläggas.

Jag känner att jag har tillräcklig koll på vad datorkomponenter drar i ström för att rekommendera han eller hon ett paket med HD5850, men för att vara på den säkra sidan så frågade jag här i nätaggregats delen av forumet ifall någon har bättre koll på om 500 FSP modellen skulle klara av att driva en sådan "Setup".'
Det är så det ligger till.

Personen i fråga har nu en budget på 7,5k inklusive OS, exklusive nätaggregat och hårddisk.
Detta är paketet jag nyligen rekommenderade honom:

"r3mpuhs Uppgraderingspaket@7,5k

Moderkort: Asrock N68-S - 402 kr

Processor: AMD Phenom2 X4 925 2,8Ghz, AM3 - 1 440 kr

Ram: Corsair 4GB 2GB (2x2048MB) 667MHz - 844 kr

Grafikkort: PowerColor Radeon HD5850 1GB - 2 590 kr

Elkabel: Adapter 2x4 pins 12V till 6 pins PCIe - 31 kr

Chassi: Fractal Design Define R2, Titanium - 790 kr

Processorkylare: Scythe Mugen 2 rev B - 442 kr

Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM - 1 029 kr

Gratis Frakt: Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - 0 kr

Gratis Godis: Lägg denna i din varukorg så bjuder vi på en påse godis! - 0 kr

Totalt: 7 564 kr. (varav frakt 0 kr.)"

För övrigt har han eller hon redan, 450gb hårddisk att montera i sin nya dator.

Har du eller någon annan någon synpunkt på ifall nätaggregatet är för klent eller ej får ni mer är gärna posta era tankar.

MvH r3mpuh

Permalänk
Medlem

Den PSU kommer att klara specc, men tiden´s tand kommer å sätta sina spår i den så ge inte mer än 1år´s livstid på den PSU
För O.C så kan ni glömma å ska de vara massa bling bling så är å glömma.
(Kan funka, men ska ni vara på säkra sidan så får ni eftermontera sån "smörja")

Som sagt: OC NEJ - Livstid 1år, rekommendation nej, funkar ja

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloopy
Den PSU kommer att klara specc, men tiden´s tand kommer å sätta sina spår i den så ge inte mer än 1år´s livstid på den PSU
För O.C så kan ni glömma å ska de vara massa bling bling så är å glömma.
(Kan funka, men ska ni vara på säkra sidan så får ni eftermontera sån "smörja")

Som sagt: OC NEJ - Livstid 1år, rekommendation nej, funkar ja

Kom igen, ett års livstid för ett 500Ws PSU av relativ bra kvalitet för en burk om drar knappa 250W vid normal spelande, och maxar kanske 300W om han tokbelastar systemet? Nätagget ska räcka om det håller vad det lovar och han lägger lasten rätt.

Nu vet jag dock inte totala styrkan vid 12V på nätagget då det inte står total belastning på +12V1 & +12V2 tillbsammans, men gissar på ~30 Ampere vilket borde räcka med marginal. Tror nätagget kommer leva längre än ett år då det går inom sina specar på alla sätt och vis, det finns lite OC-marginal för processorn på agget likaså även.

Gällande TS paket: Kollat på moderkortet äter processorn du valt utan bekymmer, samt övervägt snäppet snabbare minne? Skulle nog övervägt ett moderkort med annat chipset, men det är bara jag.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Re: Kan detta FSP 500w nätagg driva ett HD5850?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Hej!

Kan detta FSP 500w nätagg driva ett HD5850 med en quadcore?
Bild på specs
Specs

Tacksam för svar!

MvH Kim

Hej,

+3,3V och +5V får inte överstiga 142W, vilket innebär att det finns 500-142 = 358W kvar för +12V, cirka.

~350W/12V = ~29A.

Så länge systemet inte överstiger 29A på +12V-spänningen så ska detta aggregatet klara av att driva systemet.

För att göra det enkelt för dig så är svaret; ja det nätaggregatet är fullt tillräckligt, MEN det handlar inte bara om tillräcklig strömstyrka när man har och göra med så kraftfulla komponenter som dagens CPU:er och grafikkort. Beroende på vilken kvalité det är på individuella komponenter inuti nätaggregatet så kan nätaggregatet, enkelt uttryckt, leverera olika god kvalité på strömmen.

Vad jag menar med kvalité på strömmen är hur pass stabilt och nära den spänningen som det påstås generera som nätaggregatet verkligen är.

Slutsatsen är att det nätaggregatet kommer kunna driva systemet, troligtvis helt utan problem, men beroende på hur aggresiv överklockning man vill ägna sig åt så kan man alltså stöta på problem, alternativt så kan komponenterna i datorn, gradvis, ta stryk av att nätaggregatet levererar ström av mindre bra kvalité.

Vill du ha förslag på aggregat som bevisat är av extremt bra kvalité så säg till.

Hoppas jag förklarade nu och inte förvirrade.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att agget kan lämna 29A på 12volts linan precis som Dinoman skrev, så det kommer att fungera utan problem i flera år... Men i mina ögon är det inte ett 500w utan ett 400w.

FSP bygger bra agg & har gjort så i minst 8-9år.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren!

Btw, han eller hon valde att höja sin budget med 100kr och byta ram till http://www.inet.se/artikel/5304234/corsair-4gb-2x2048mb-xms2

Mvh