Ny Dator ~9000kr, Passar komponenterna?

Permalänk
Medlem

Ny Dator ~9000kr, Passar komponenterna?

Ska då bygga en dator och noob som jag är så undrar jag som många andra här om de komponenter jag valt passar

(hoppas bilden funkar)

Edit: Ps datorn som ni kanske kan gissa ska användas till att spela spel

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Medlem

Stopp, stopp, stopp! Jag tror du är fel ute med minnet.

Kolla upp detta noga innan du köper, för förmodligen ska du köpa minnen parvis och inte tre och tre till denna processor.

Permalänk
Medlem

Skall kolla upp detta, men förstår inte vad processorn har med saken att göra det är la änna moderkortet som bestämmer om man kan ha 2x minne eller 3x minne? eller ...
Frågade komplett om mina komponenter skulle passa men hade då 2 x 2gb minnen av samma sort, och de sa dom skulle funka fint så vrfr skulle det inte funka med 3 x minne om moderkortet stöder det?

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk

Du kommer inte kunna använda det tredje minnet eftersom att din processorchipset endast stödjer dual channel. Jag orkar inte förklara mer ingående, du ska helt enkelt ha två stycken minnesmoduler. Jag är 100% säker. Jag återkommer med någon typ av källa.

Edit 1: Chassi?

Edit 2: "Memory
Dual channel memory architecture" från gigabytes hemsida.
Det framgår tydligt att du ska ha dual channel.

Edit 3: "DDR3 triple-channel architecture is used in the Intel Core i7 family of processors (9xx), which are used on the Socket LGA1366 platform (X58). AMD Socket AM3 processors do not use the DDR3 triple-channel architecture, but use DDR3 dual-channel memory kits instead."

http://en.wikipedia.org/wiki/Triple-channel_architecture

Övertygad?

Visa signatur

FX-8320 @ 3,5 ghz ¦ Sapphire 6850 ¦ 8 gb Corsair Dominator ¦ WD Caviar Black 640 gb ¦ Corsair HX650 ¦ Fractal Design Define R2
Övrigt: MS Sidewinder Keyboard ¦ Razer Deathadder ¦ Samsung Syncmaster 2494HM 24" ¦ Fractal Audio Axe-Fx II ¦ Adam a5x ¦ AKG K-701 ¦ Native Instruments Audio Kontrol 1 ¦ Sony Vaio Pro 13 i7 4500U

Permalänk
Avstängd

byt till 2X2GB minnen så är allt fina fisken xD

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Eller så tittar du här,det är ju moderkortet som du har i din lista från Komplett,scrolla nedåt så ser du exakt vilka minnen och antal som passar ditt kort.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=460863

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem

Hehe fail av mig
Är nu helt övertygad TACK SÅ MKT för hjälpen ;D
Kör på 2x 2gb då

Vad gäller chassit kör jag ett NZXT m59 från misco
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemID=664417&Sear...

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk

M59 är jättefult ju!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
M59 är jättefult ju!

Haha, men det är en smaksak och jag tycker det är snyggt
Och det är ju jag som ska kolla på det varje dag så....;)

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Hedersmedlem

Du missade en tydlig rubrik.

Kika gärna i länken nedan och fundera ut en rubrik innehållande pris.
Skicka PM med nya rubriken samt en länk till tråden så redigerar jag åt dig.

http://www.sweclockers.com/forum/sh...threadid=902508

*Tillfälligt Låst

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Redigerad och upplåst!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av limeman2
Du kommer inte kunna använda det tredje minnet eftersom att din processorchipset endast stödjer dual channel.

Du har helt rätt i att man helst ska använda minnen parvis på AM3-moderkort, men du har fel i att han inte kommer kunna använda det tredje minnet. Dual-channel betyder att processorn kan läsa från två minnen samtidigt, och i teorin få dubbel prestanda (men i praktiken är det oftast inte någon större skillnad). Det går dock bra att stoppa i tre minnen och köra utan dual-channel, men man får då sämre prestanda.

mosl92: Angående resten av komponenterna så ser det ju helt ok ut, men något du kan fundera på är att byta ut moderkortet mot ett GA-MA790X-UD3P istället. Det kostar bara ~200kr mer, och har stöd för CrossFire ifall du skulle vilja stoppa i ett till grafikkort senare. Det har också mer anslutningar och bättre chipsets. Det finns dessutom i lager, till skillnad mot det du valt som inte kommer in förrän i februari enligt komplett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost

mosl92: Angående resten av komponenterna så ser det ju helt ok ut, men något du kan fundera på är att byta ut moderkortet mot ett GA-MA790X-UD3P istället. Det kostar bara ~200kr mer, och har stöd för CrossFire ifall du skulle vilja stoppa i ett till grafikkort senare. Det har också mer anslutningar och bättre chipsets. Det finns dessutom i lager, till skillnad mot det du valt som inte kommer in förrän i februari enligt komplett. [/B]

Tack tack
Men det moderkortet har ju bara ddr2 stöd :S, är inte jätte insatt på skillnaden mellan ddr2 och ddr3 men verkar det inte bättre att ha ddr3 än ddr2?

Edit:
1 PCI Express 2.0 x16
1 PCI Express 2.0 x16 ( x8-läge )
Står det på kortet, om man då kör CF kör den det ena kortet på x16 o det andra på x8 då?

Hittade dessa två med ddr3:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=513311&view=detailed#Pro...
som kör X16, X8 i CF

Och

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=513307&view=detailed#Pro...
Som kör x16, x16 i CF

Hur mkt sämre är X8?

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Medlem

Du kommer inte att märka nån skillnad överhuvudtaget mellan x8/x16, det handlar om 1-2 fps.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Du har helt rätt i att man helst ska använda minnen parvis på AM3-moderkort, men du har fel i att han inte kommer kunna använda det tredje minnet. Dual-channel betyder att processorn kan läsa från två minnen samtidigt, och i teorin få dubbel prestanda (men i praktiken är det oftast inte någon större skillnad). Det går dock bra att stoppa i tre minnen och köra utan dual-channel, men man får då sämre prestanda.

mosl92: Angående resten av komponenterna så ser det ju helt ok ut, men något du kan fundera på är att byta ut moderkortet mot ett GA-MA790X-UD3P istället. Det kostar bara ~200kr mer, och har stöd för CrossFire ifall du skulle vilja stoppa i ett till grafikkort senare. Det har också mer anslutningar och bättre chipsets. Det finns dessutom i lager, till skillnad mot det du valt som inte kommer in förrän i februari enligt komplett.

Så sant, så sant... Jag orkade inte skriva mer utförligt. Om han väljer att köra single-channel så funkar ju 3 minnen utmärkt. Men då förlorar man prestanda! Så det är ju en prioriteringsfråga... Vill man ha mycket minne eller snabbt minne?

Visa signatur

FX-8320 @ 3,5 ghz ¦ Sapphire 6850 ¦ 8 gb Corsair Dominator ¦ WD Caviar Black 640 gb ¦ Corsair HX650 ¦ Fractal Design Define R2
Övrigt: MS Sidewinder Keyboard ¦ Razer Deathadder ¦ Samsung Syncmaster 2494HM 24" ¦ Fractal Audio Axe-Fx II ¦ Adam a5x ¦ AKG K-701 ¦ Native Instruments Audio Kontrol 1 ¦ Sony Vaio Pro 13 i7 4500U

Permalänk
Medlem

Såhär kommer det nog att bli om det nu blivit rätt tillslut

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |