TRUE 120 extreme - Vibrationsdämpande gummi

Permalänk
Avstängd

TRUE 120 extreme - Vibrationsdämpande gummi

Hej,

Har lyckats slarva bort dom vibrationdämpande gummisakerna typ stickor, som man har för att dämpa fläktens vibrationer.
Som jag förstått det är det meningen att man ska ha dom emellan fläkten och kylaren?

Tror ni dom går att få tag på?
Om inte, hur viktiga är dom? Finns det något motsvarande att köpa att ha imellan?

Tacksam för svar!

Mvh r3mpuh

Permalänk
Medlem

Tror inte man märker någon större skillnad. Men det beror nog på vilken fläkt du har och på vilket varvtal. Om du kör en fläkt i 2000 rpm så är nog skillnaden större. Fast då är ju frågan snarare ifall det går att höra vibrationerna då en fläkt blåser i 2000 rpm. Enklaste är ju att sätta dit fläkten och testa. Jag tror inte du kommer höra någon skillnad med eller utan plastremsorna. Det är nog en skillnad men den är nog miminal.

Permalänk
Medlem

ja, det finns såna att köpa separat och såna silikon kuddar till hela fläkten och typ psu om du vill, det hjälper inte mycket med låga varv, som polomononen skriver det beror mycket på fläkt typen (visa lager ger mer vibrationer) men det hjälper också mycket i dåliga chassi då de resonerar osv, så det är chassin + fläkt som tillsammans gör om det ska behövas gummi eller inte ;D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tatus_se
ja, det finns såna att köpa separat och såna silikon kuddar till hela fläkten och typ psu om du vill, det hjälper inte mycket med låga varv, som polomononen skriver det beror mycket på fläkt typen (visa lager ger mer vibrationer) men det hjälper också mycket i dåliga chassi då de resonerar osv, så det är chassin + fläkt som tillsammans gör om det ska behövas gummi eller inte ;D

Skulle du kunna vara så snäll att länka till det? Helst på Inet men http://www.webbshoppen.se/ går ochså bra.

Mvh Kim

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hmm jag trodde du menade de avlånga remsorna som används mellan fläkten och True-kylaren. Om jag var du så skulle jag testa att köra utan. Sedan om du vill få ner volymen så tycker jag du ska lyssna efter vad som låter mest. Jag tvivlar på att det kommer vara den fläktens vibrationer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polomononen
Hmm jag trodde du menade de avlånga remsorna som används mellan fläkten och True-kylaren. Om jag var du så skulle jag testa att köra utan. Sedan om du vill få ner volymen så tycker jag du ska lyssna efter vad som låter mest. Jag tvivlar på att det kommer vara den fläktens vibrationer.

'

joo men det var det jag menade.

Fläkten som kommer användas är en slipstream runt 800rpm, kanske inte behövs några då? Skall sitta i ett Fractal design r2 om det spelar nån roll.

Permalänk
Medlem

r3mpuh ska du inte ha billiga fläktar på 1200rpm+ då du behöver inte bry dig om vibrationer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tatus_se
r3mpuh ska du inte ha billiga fläktar på 1200rpm+ då du behöver inte bry dig om vibrationer

Har skänkt bort kylaren till storebror tillsammans med HD5850.
Kommer köpa han en http://www.inet.se/artikel/6308704/noctua-nf-s12b-uln - till TRUE'n.

Han kör redan med 1200rpm Slipstream på 5v som chassi fläktar.
Dock sitter dom felmonterade så det är som intag bak och utsug fram rofl.
Får åka dit och få han att montera om dom. x]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Har skänkt bort kylaren till storebror tillsammans med HD5850.
Kommer köpa han en http://www.inet.se/artikel/6308704/noctua-nf-s12b-uln - till TRUE'n.

Han kör redan med 1200rpm Slipstream på 5v som chassi fläktar.
Dock sitter dom felmonterade så det är som intag bak och utsug fram rofl.
Får åka dit och få han att montera om dom. x]

Köp en NF-P12 istället den är mer för att blåsa på flänsar då den blåser med högre tryck. Den du länkade är mer lämpad som lådfläkt, flyttar mycket luft men inte med lika högt tryck

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite
Köp en NF-P12 istället den är mer för att blåsa på flänsar då den blåser med högre tryck. Den du länkade är mer lämpad som lådfläkt, flyttar mycket luft men inte med lika högt tryck

Beställer imorgon, okej ingen noctua alls i sånna fall.
Har 3 st nf p12 liggandes hemma, avskyr dom, xd

Det bästa vore om Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850rpm, fanns i lager.
Dom är helt makalöst bra med ett 7v motstånd.

Istället blir det en Scythe Gentle Typhoon 120mm 800rpm, på 12v.
Den låter 0,3db högre och blåser 4cfm sämre på 12v än 1850rpm varianten@7v. =/