uppgradering Vista till Win7, undrar?

Permalänk
Medlem

uppgradering Vista till Win7, undrar?

Hej!

Jag ska uppgradera ett antal datorer från vista till win7.
Undrar om uppgraderings CD som vi har beställt från återförsäljaren är bootbar och kan köra en ren installation med den ?

God jul och gott nytt år

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem

Re: uppgradering Vista till Win7, undrar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andres77
Hej!

Jag ska uppgradera ett antal datorer från vista till win7.
Undrar om uppgraderings CD som vi har beställt från återförsäljaren är bootbar och kan köra en ren installation med den ?

God jul och gott nytt år

Nej! den går inte att köra en ren install med. Och ska du uppdatera flera datorer behöver du flera licenser också.

Permalänk
Medlem

Re: Re: uppgradering Vista till Win7, undrar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Nej! den går inte att köra en ren install med. Och ska du uppdatera flera datorer behöver du flera licenser också.

Tack för ditt svar. En följd fråga:
När jag har uppgraderat till 7:an och om jag någon gång fram över skulle behöva en ominstallation, då måste jag installera först det ursprungliga OS och sedan köra uppgraderings CD igen. Eller ?

Jag har en licens till varje dator.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: uppgradering Vista till Win7, undrar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andres77
Tack för ditt svar. En följd fråga:
När jag har uppgraderat till 7:an och om jag någon gång fram över skulle behöva en ominstallation, då måste jag installera först det ursprungliga OS och sedan köra uppgraderings CD igen. Eller ?

Jag har en licens till varje dator.

Rätt.

Permalänk

jag fick ett par uppgradering skivor till min hp (windows 7 skivor)
botade bara datorn med skivan där det stod att att det var nå upgrade media (sket i skivan där det stod insert this first) det gick utmärkt att göra en ren installation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazyklasse
jag fick ett par uppgradering skivor till min hp (windows 7 skivor)
botade bara datorn med skivan där det stod att att det var nå upgrade media (sket i skivan där det stod insert this first) det gick utmärkt att göra en ren installation

Gick det bra med aktiveringen ?

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk

yess anväde bara licens nyckeln som följde med skivorna

Permalänk
Medlem

Re: uppgradering Vista till Win7, undrar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andres77
Hej!

Jag ska uppgradera ett antal datorer från vista till win7.
Undrar om uppgraderings CD som vi har beställt från återförsäljaren är bootbar och kan köra en ren installation med den ?

God jul och gott nytt år

Skulle tippa att det beror på vilken typ av licenser du har & hur du har köpt dem.

Jag har köpt tre Vista/W7-licenser sen i somras & W7-uppgraderings-hypen startade.
Mina är två "Ultimate" & en "Home Premium", alla tre är "Retail". Köpta fråm Misco.se utan vidhängande datorer.
Samtliga "uppgraderings"-skivor har egen nyckel & är bootbara. Vista behövs alltså inte installeras först.
Jag har alltså fått sex licenser till priset av tre om jag har förstått det rätt.
(Däremot går det utmärkt att köra uppgradering från Vista om man vill, men det vill man ju inte.)

Sen för att vara grinig så har det varit DVD & inte CD sen Vista släpptes.

Mvh

Permalänk
Medlem

Re: Re: uppgradering Vista till Win7, undrar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Skulle tippa att det beror på vilken typ av licenser du har & hur du har köpt dem.

Jag har köpt tre Vista/W7-licenser sen i somras & W7-uppgraderings-hypen startade.
Mina är två "Ultimate" & en "Home Premium", alla tre är "Retail". Köpta fråm Misco.se utan vidhängande datorer.
Samtliga "uppgraderings"-skivor har egen nyckel & är bootbara. Vista behövs alltså inte installeras först.
Jag har alltså fått sex licenser till priset av tre om jag har förstått det rätt.
(Däremot går det utmärkt att köra uppgradering från Vista om man vill, men det vill man ju inte.)

Sen för att vara grinig så har det varit DVD & inte CD sen Vista släpptes.

Mvh

Det är släktingar och vänner som köpt nya datorer med Vista premium och beställt win7 uppgraderings DVD som man får gratis fram till sista Januari.
Om man har köpt en ny dator mellan 2009-06-26 <--> 2010-01-31 med minst windows vista premium i, då får man motsvarande windows 7 uppgraderings DVD

Jag vill helst köra ren installation. Jag hittade varjernade info om man kunde göra det eller inte.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: uppgradering Vista till Win7, undrar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andres77
Om man har köpt en ny dator mellan 2009-06-26 <--> 2010-01-31 med minst windows vista premium i, då får man motsvarande windows 7 uppgraderings DVD

Jag vill helst köra ren installation. Jag hittade varjernade info om man kunde göra det eller inte.

Mm .. det var det (tidsperioden du nämner) jag menade med "uppgraderings-hypen".
Samma gäller om man köper bara OS under samma tid, vilket var vad jag beskrev att jag gjort.

Mina licenser är "Retail", alltså OS-köp utan dator. Dina borde vara "OEM",
eftersom licenserna har medföljt diverse datorer vid köp.

Då vet jag inte om dina skivor är bootbara. Retail är det iaf & behöver inte Vista först.

Fråga i http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=... , kanske?
Bärbara burkar har vad jag vet nästan alltid OEM-OS, så någon laptopägare borde veta detta bättre.

Mvh

Permalänk

JA! Du kan göra en ren instatallation.

Min uppgradering (ingick i datorköpet) tillåter både uppgradering från vista eller nyinstallation. Min dator är en HP HDX (laptop).

Körde uppgraderingen utan problem. Fick med 2dvd och en liten manual (på svenska).

Tydligt och klart står att det om man vill går att göra en hel nyinstallation.

(Råkade fylla i beställningen på HP's sida 2 gnr så Bertelsman skickade 2 uppsättningar men tog bara betalt för en... hehe)

Trots att uppgraderingen "ingick" i köpet tog dom ändå en slant för transport mm.

P.S Detaa gäller Windows 7 64 Home Premium till en HP D.S

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|