2000kr, Cpu+Moderkort eller Grafikkort?

Permalänk
Medlem

2000kr, Cpu+Moderkort eller Grafikkort?

Tjena!

Lönen kommer i nästa vecka och har lite funderingar på att lägga 2000kr på min gamle burk från sent 1500-tal,

Som det ser ut nu har den följande komponenter:
Pentium D805 @ 2.93Ghz
Asus P5LD2-VM
Ati 1900Gt
4gb ddr2 800Mhz
Corsair 650W
3st hårddiskar 200+320+500

Min fråga är då vilket som ger mig mest för dessa ungefär 2000kr som jag kan tänka mig lägga på min dator. Det jag använder min dator till är spel och film.
Flaskhals eller inte bryr jag mig inte om, då jag högst troligt kommer köpa det jag inte köper nu nästa år.
Jag är inte ute efter det värsta som finns men prisvärt får det gärna vara.

Grafikkort känns väll nästan som det som i dagsläget ger mig mest prestanda?
Och om jag inte missat något så är det väll isåfall frågan om man ska ta
4890 eller 5770 vilket av dessa är tystats, utan att vara för varma?

----------------------------------------------------------

Moderkort + CPU är något frestande då detta är det äldsta komponenterna jag har i min dator, mina funderingar kring detta är följande:

Intel Celeron E3300 2.5GHz , valet av denna är dels för att pengarna inte räcker mycket längre om jag vill har moderkortet jag har valt, och för att jag vill överklocka och se vad denna klarar, måste nog kunna komma upp i 3.2Ghz utan större problem?

Asus MaximusII Gene, mATX, Socket 775, detta för att jag vill har ett nytt chassi och då en något mindre låda, samtidigt som jag vill kunna köra dubbla grafikkort om jag vill så att säga

Detta är mina funderingar och jag hoppas få synpunkter och/eller förslag, kanske kan få ihop ett trevligt AMD system istället?
Kravet för moderkort är att det ska ha 2st pci-express utgångar

Tack på förhand
God Jul och Gott nytt år på er!!

Visa signatur
Permalänk

Jag skulle nog köpa ny CPU är ju roligaste, men Socket 775 är inte specielt framtidssäkert, det lär snart försvinna när Core i3 kommer.
Sen är ju AMD x2 550BE grymt rolig att klocka med plus om du har lite tur kanske du kan låsa upp dem andra två kärnorna, sen 550an ligger i klass med E8400. Sen Crossfire moderkort är ju inte fel det heller.