Grafikbugg när jag spelar. Ny dator, HD4870

Permalänk
Medlem

Grafikbugg när jag spelar. Ny dator, HD4870

Hej! Jag har nyss byggt ihop en dator, och den fungerar bra och temperaturerna är låga.

Jag har dock problem när jag spelar:

Mass Effect: Det börjar plötsligt visas små färgfläckar. Sedan så börjar färgcirklar samt svarta figurer, ca 4-5mm diameter, poppa fram och försvinna på slumpade platser över skärmen. Det blir i princip värre och värre med tiden.

Dragon Age: Det börjar med att små färgfläckar dyker upp som i Mass Effect. Sedan så dyker svarta figurer, också som i Mass Effect, upp över skärmen. Dock inte färgcirklarna. Inte lika grovt, men ändå intill ospelbart.

Detta kan hända allt från en minut in i spelet till mer än en timme in. Jag Alt-Tabbade när de skedde senast och temperaturen låg på 61 grader. Processorn är också väl kyld, stängde av direkt när det skedde och då låg cpu-tempen på 36 grader.

Uppskattar hjälp!

EDIT: Dessa är de enda spelen jag spelat. Förmodar att samma problem dyker upp i andra spel.

i5 750
HD4870

Permalänk
Medlem

När du tabbar ner så hinner temperaturerna sjunka så pass mycket.
Skaffa ett program som loggar temperaturerna medans du spelar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tackar för svar. Börjar tro att det är permanent skada på grafikkortet. Nu så syns färgprickar även när jag inte spelar.

Permalänk
Medlem

Stängde av datorn tidigare. Nu när jag skulle starta den så lyser en lampa vid andra PCIE-porten (har två, använder en till grafikkortet) rött och jag får ingen bild. Kan knappast vara något annat än grafikkortet va?

Permalänk
Medlem

Du har väl garanti? Då är det ju bara skriva till dom du köpte det av.

Har du däremot ingen garanti så kan du ju testa att baka det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare