Min DVD-brännare gick sönder...

Permalänk
Medlem

Min DVD-brännare gick sönder...

...och nu ligger den i tvåtusen delar på golvet efter en mindre lyckad operation=/

Behöver tips på en ny alltså.

Den ska vara tyst och får kosta max 400kr.

GOD JUL!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den gick sönder och nu är den i 2000 delar efter mindre lyckad operation ? :S...

Tja valfri brännare för 2-300 spänn räcker långt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad

Tja valfri brännare för 2-300 spänn räcker långt.

Det var det felet jag gjorde förra gången, den pajade ju som sagt och var inte direkt tyst.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Tja, vill du ha bästa möjliga kvalité på dina bränningar var det i alla fall Pioneer som var solklar etta förr.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=427&t=2

Ljudnivån vet jag dock inte, det bästa är att bränna i långsammare fart som 12x för att det inte ska låta så mycket.

Edit: Pioneer är nog bäst fortfarande, inte utan anledning Sweburn och andra DVD-affärer säljer dem. Någon svensk grossist verkar de dock inte ha.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Såvitt jag har förstått gör Pioneer och Plextor de bästa DVD-brännarna. Dock har Samsung fungerat bra för mig.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Håll dej borta från Sony Optiarc.
Ville tro att det var kvalitet eftersom Sony är ett så stort företag, men icke.

Den här verkar nice!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=510439

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Jag har två såna här, en i huvuddatorn och en i min HTPC: http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/brannare/in...

Jag har brännt i upp till 16X och då låter den knappt nånting, däremot när jag spelar upp film låter det som den går på maxvarv, inget att ha i en HTPC alltså.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Såvitt jag har förstått gör Pioneer och Plextor de bästa DVD-brännarna. Dock har Samsung fungerat bra för mig.

Mvh Johan

Plextor har tyvärr inte tillverkat egna brännare på flera år. Numera endast ommärkta, överprissatta saker från andra tillverkare.

Det finns i princip inga riktigt bra brännare längre (Pioneer hade iofs någon ok modell för något år sedan, så välj isf Pioneer). Ingen ville betala för det, bl a därför Plextor tvingades sluta.

Jag köpte på mig ett antal nya Plextor av deras sista egna generation, så jag klarar mig tills kistlocket slår igen.

Det flesta skivor är skräp idag också, undantaget vissa varianter av Taiyo Yuden och Verbatim. Skitbrännare och skitskivor är ledordet numera. Tråkigt men tyvärr väldigt sant. Allt för många anser att allt ska vara billigast möjliga och då måste tillverkarna anpassa sig för att överleva. Det går dock inte att trolla med mekaniska saker och kvaliteten blir därefter.
Går en skiva att bränna utan felmeddelande och fungera hjälpligt i 6 mån är de flesta nöjda.

Följ gärna Verbatims ständiga flytt av fabriker för lägsta möjliga kostnad. Finns att läsa om på ett par olika serösa siter för optiska media. Det har gjort att varenda gång de bytt fabrik har kvaliteten varit skit under lång tid för att ibland bli bättre, ibland aldrig. Och detta är Verbatim som ändå tillhör toppskiktet fortfarande. Tänk då på i princip alla andra som bara stämplar sitt namn på en skiva de fått till lägsta pris från någon kinesisk bakgård.

En riktigt bra brännare skulle kosta över tusenlappen minst, men som sagt är ingen villig att betala för kvalitet längre. Skivor kostade mellan 7-10kr UTAN skatt när det verkligen var kvalitet, ibland närmare 20-25kr om vi talar riktigt bra med guld som reflektionsskikt. Tex Taiyo Yudens bästa för 5-6 år sedan var en dröm (under Plextors namn), men kostade 7-8kr även på spindel (igen utan svensk skatt). Över 10kr som jewel case.
Dessa skivor åldras i princip inte alls och ger ofta bättre värden än pressade skivor, även efter många, många år. Jag har testat och testar regelbundet gamla skivor.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kopierade/läste ett 100-tal CD/CD-RW brända för ca 4-5 år sedan, som bara legat och vilat sig sedan dess.

1 st oläsbar
10 st delvis oläsbara i ena DVD'n men läsbara i den andra

Tråkigt att lågprishysterien skall gå ut över kvaliteten.

Diskar har blivit så billiga och med bra backup är behovet att bränna minimalt numera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Plextor har tyvärr inte tillverkat egna brännare på flera år. Numera endast ommärkta, överprissatta saker från andra tillverkare.

Det finns i princip inga riktigt bra brännare längre (Pioneer hade iofs någon ok modell för något år sedan, så välj isf Pioneer). Ingen ville betala för det, bl a därför Plextor tvingades sluta.

Jag köpte på mig ett antal nya Plextor av deras sista egna generation, så jag klarar mig tills kistlocket slår igen.

Det flesta skivor är skräp idag också, undantaget vissa varianter av Taiyo Yuden och Verbatim. Skitbrännare och skitskivor är ledordet numera. Tråkigt men tyvärr väldigt sant. Allt för många anser att allt ska vara billigast möjliga och då måste tillverkarna anpassa sig för att överleva. Det går dock inte att trolla med mekaniska saker och kvaliteten blir därefter.
Går en skiva att bränna utan felmeddelande och fungera hjälpligt i 6 mån är de flesta nöjda.

Följ gärna Verbatims ständiga flytt av fabriker för lägsta möjliga kostnad. Finns att läsa om på ett par olika serösa siter för optiska media. Det har gjort att varenda gång de bytt fabrik har kvaliteten varit skit under lång tid för att ibland bli bättre, ibland aldrig. Och detta är Verbatim som ändå tillhör toppskiktet fortfarande. Tänk då på i princip alla andra som bara stämplar sitt namn på en skiva de fått till lägsta pris från någon kinesisk bakgård.

En riktigt bra brännare skulle kosta över tusenlappen minst, men som sagt är ingen villig att betala för kvalitet längre. Skivor kostade mellan 7-10kr UTAN skatt när det verkligen var kvalitet, ibland närmare 20-25kr om vi talar riktigt bra med guld som reflektionsskikt. Tex Taiyo Yudens bästa för 5-6 år sedan var en dröm (under Plextors namn), men kostade 7-8kr även på spindel (igen utan svensk skatt). Över 10kr som jewel case.
Dessa skivor åldras i princip inte alls och ger ofta bättre värden än pressade skivor, även efter många, många år. Jag har testat och testar regelbundet gamla skivor.

Intressant att läsa!
Jag har en Samsung SH-S223Q och den tycker jag har fungerat bra ihop med Verbatim CD-R Extra Protection. Memorex CD-R fungerade också bra, men Fujifilms DVD-R krånglade väldigt mycket.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Plextor har tyvärr inte tillverkat egna brännare på flera år. Numera endast ommärkta, överprissatta saker från andra tillverkare.

Det finns i princip inga riktigt bra brännare längre (Pioneer hade iofs någon ok modell för något år sedan, så välj isf Pioneer). Ingen ville betala för det, bl a därför Plextor tvingades sluta.

Jag köpte på mig ett antal nya Plextor av deras sista egna generation, så jag klarar mig tills kistlocket slår igen.

Det flesta skivor är skräp idag också, undantaget vissa varianter av Taiyo Yuden och Verbatim. Skitbrännare och skitskivor är ledordet numera. Tråkigt men tyvärr väldigt sant. Allt för många anser att allt ska vara billigast möjliga och då måste tillverkarna anpassa sig för att överleva. Det går dock inte att trolla med mekaniska saker och kvaliteten blir därefter.
Går en skiva att bränna utan felmeddelande och fungera hjälpligt i 6 mån är de flesta nöjda.

Följ gärna Verbatims ständiga flytt av fabriker för lägsta möjliga kostnad. Finns att läsa om på ett par olika serösa siter för optiska media. Det har gjort att varenda gång de bytt fabrik har kvaliteten varit skit under lång tid för att ibland bli bättre, ibland aldrig. Och detta är Verbatim som ändå tillhör toppskiktet fortfarande. Tänk då på i princip alla andra som bara stämplar sitt namn på en skiva de fått till lägsta pris från någon kinesisk bakgård.

En riktigt bra brännare skulle kosta över tusenlappen minst, men som sagt är ingen villig att betala för kvalitet längre. Skivor kostade mellan 7-10kr UTAN skatt när det verkligen var kvalitet, ibland närmare 20-25kr om vi talar riktigt bra med guld som reflektionsskikt. Tex Taiyo Yudens bästa för 5-6 år sedan var en dröm (under Plextors namn), men kostade 7-8kr även på spindel (igen utan svensk skatt). Över 10kr som jewel case.
Dessa skivor åldras i princip inte alls och ger ofta bättre värden än pressade skivor, även efter många, många år. Jag har testat och testar regelbundet gamla skivor.

Du har så rätt i allt du säger
Såg förresten att JVC numera tillverkar och säljer Taiyo Yudens skivor i europa, eller var det i en viss del av europa?

Hittade dem billigt på nierle.com för 2.60:-/skiva. Det är riktigt billigt! Var ett tag sen jag köpte skivor men jag har ett gäng såna påväg hem nu. Ska bli skoj att göra ett pi/po test på dem.

Ang vilken brännare man ska välja idag så är mitt spontana svar att man inte ska välja någon alls av de som finns utan se sig om efter en bättre begagnad px-755a eller px-760

Men pioneer ska väl vara bra annars enligt vad jag hört, men de går inte att ändra booktype på vilket jag tycker suger..

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Håll dej borta från Sony Optiarc.
Ville tro att det var kvalitet eftersom Sony är ett så stort företag, men icke.

Den här verkar nice!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=510439

Den du länkade till sitter i min dator och låter som en Jetmotor. Försökte med en ny FW men icke. Om det är en tyst du är ute efter så är det inte Pioneer.
Jag efterlyser också av ovanstående orsaker en TYST Dvd brännare.
Tips någon???

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!