Permalänk
Medlem

SPI enable/disable (dir-655)

Tja!!

Sökte på SPI men dom trådarna var rätt gamla.. så hoppas att ingen skriker på mig såhär strax innan julafton ifall jag skapar en ny tråd..

har en DIR-655 som jag gärna ställer in så den blir helt optimerad vad gäller speed.. har 100/100 lina från telia...

SPI.. on or off?? tankar och ideer? detta är utdraget från web-guit.. står ju något om "Whether SPI is enabled or not........".. har jag något litet form av SPI skydd även om det är disabled?

Kan tillägga att jag endast kör nya Mac:ar med Mac OSx 10.6.2.. så inga windows.. om det har någon betydelse... och kör NAT på routern..

Firewall Settings
Enable SPI
SPI ("stateful packet inspection" also known as "dynamic packet filtering") helps to prevent cyberattacks by tracking more state per session. It validates that the traffic passing through that session conforms to the protocol. When the protocol is TCP, SPI checks that packet sequence numbers are within the valid range for the session, discarding those packets that do not have valid sequence numbers.

Whether SPI is enabled or not, the router always tracks TCP connection states and ensures that each TCP packet's flags are valid for the current state.

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att jag inte kör några web-tjänster av något slag på mina datorer.. inga webservrar eller ftp-servrar eller liknande.. som hostas externt utåt.. så inga portfarwards eller DMZ maskin enabled..

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Vive la liberté!

Kör lite TPtest med SPI på och SPI av för att se hur mycket det drar.

Jag har för mig att det inte ska vara någon skillnad då DIR-655 är tillräckligt kraftfull för att klara av kontrollerna även vid högre hastigheter.

Permalänk
Medlem

ok.. hittade detta på ett forum..

Performance differences with the various settings are really negligible with this great router. My suggestion would be NOT to turn on the SPI setting though, because it is overkill and has been found to set a smaller rwin in the router that will slow down connection performance. But again, any difference is probably undetectable in normal use.

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk

Du kommer inte märka någon som helst skillnad. DIR-655 är tillräckligt kraftfull för att hantera det.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"