Guide: Hur man städar upp bland kablarna bakom datorn.

Permalänk
Medlem

Bra skit, men jag har en lite fråga ang TP-kablar, vissa säljs ju "buckliga" från fabrik så att säga, hur är det med dessa?

Permalänk

Då Tp kablar jag har köpt har varit lagda i ring och inte som en 8a eller 0 som vissa är förpackade.

Sen kan man undra att när kabeln gjordes så kan det varit varmt när produkten lades i förpackningen och då sidosätts reglen lite Dock är det aldrig bra att böja en kabel fram och tillbaka allt för många gånger..

Tips är att köpa runda förpackningar och gärna med hårdplast har även sett en del knäckar på mindre tp kablar främst för pacthpaneler och man undrar varför de tillåter det. kanske ser värre ut än vad det är och varför envisas de med en liten 'straps' runt en 0.5-2m kabel i en påse/förpackning känns onödigt fast kasnke lättare att packetera för maskinen?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Guide: Hur man städar upp bland kablarna bakom datorn.

Hej FullMoon.

Mycket bra guide med fint och sakligt upplägg.:up:

Bara en liten sak som man kan tänka på i sammanhanget......

Försök att ALLTID skilja på strömkablar och signalkablar. Även om nu inte inverkan mellan ström till signal är så stor på vissa ställen så skadar det inte.

Vänligen, Pendana.;)

Visa signatur

The WOLF is Neither People's Competitor Nor His Enemy. The WOLF is a Fellow Creature With Whom The Earth Must Be Shared.

Permalänk
Medlem

Måste tipsa om såna här som är flera gånger bättre än tex eltejp:

Kladdar inte ner, är mjuka och mycket lätta att återanvända, jag vet att de togs upp på förra sidan men ändå.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pendana
Hej FullMoon.

Mycket bra guide med fint och sakligt upplägg.:up:

Bara en liten sak som man kan tänka på i sammanhanget......

Försök att ALLTID skilja på strömkablar och signalkablar. Även om nu inte inverkan mellan ström till signal är så stor på vissa ställen så skadar det inte.

Vänligen, Pendana.;)

MM fast under 1kV så är rekomendationer för längre förläggningar 5cm ifrån mer behövs inte enligt standader. Dock så tycker jag själv att kan man separera mer så ska man göra det.

Nu har jag visseligen delat mina TPkablar ut från mitt rack och det är bara cam 50cm strömkabel till datorn som ligger jämnsmed övriga kablar till datorn.

Ska ta upp detta och lite annat lite mer när jag har lite tid nu i dagarna när man är ledig igen vid nyår.

Jag har två specialkablar till två datorer och där märkte jag klar skillnad om jag hade jordning runt en kabel eller inte. så blir en liten inflik där med.

Stay tuned!

Har förövrigt fått min vinst nu. även om musmattan luktar HSP kablar (Redig odör) har inte hunnit testa det mer än att packa upp.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

APC Performance SurgeArrest (PF8VNT3-GR) Power Surge Suppressor.

Hej Martin.

Ledsen att jag inte är så aktiv här inne, men jag lovar att jag är en lojal SweClocker sympatisör då jag nästan läser sönder SweClockers hemsida i jakt på nyheter (RSS).

Nu till orsaken angående min lilla notis.....

Förra gången jag var här inne och skrev så glömde jag tipsa dig om en bra säkerhetsartikel som jag själv begagnar mig av (har 2 stycken).

APC Performance SurgeArrest 8 Outlets with Phone, Coax & Network Protection 230V Power Surge Suppressor (PF8VNT3-GR).
http://www.apcc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_...

Prisjakt - APC SurgeArrest Performance 8.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=430746

Det fina med den är inte bara dess förmåga att skydda vid diverse ström fenomen, det ingår också en försäkring som man aktiverar igenom att fylla i sina uppgifter (efter eventuellt inköp) på följande produktregistrerings adress.

APC Produktregistrering.
https://www.apcc.com/support/inter_warranty/index.cfm?langcod...

För den som inte har så stora behov som 8 uttag så finns det andra mindre modeller att tillgå. Men en sak kommer man inte ifrån oavsett vilken man väljer, så är det en billig försäkring som är väl värt pengarna (priset).

Ja det var vad jag hade att säga denna gång.

Med det önskar jag SweClockers och alla dess läsare ETT GOTT NYTT ÅR!

Vänligen, Pendana

Visa signatur

The WOLF is Neither People's Competitor Nor His Enemy. The WOLF is a Fellow Creature With Whom The Earth Must Be Shared.

Permalänk

Tjenare!

Kul att höra
Det är en intressant produkt men jag skulle inte tro att de håller vid en evt direktträff av Åska eller felaktigheter i El-distributionen.

De flesta Elprylar klarar underspänning relativt bra och om inte jag minns fel så får vårat 230V nät hålla 117-137V (Har för mig det är dessa tal vi inte få passera)
Dock är de mesta rejält kinkiga vid överspänning och evt pikar eller vid fel frekvens i nätet. Även under och övertoner i elnätet är inte att leka med. frågan är hur pass bra den märker av sådant?

Vi har ett gäng instrument på jobbet där folk klagat på att de tycker både elmätaren snurrat fort och att de har dåligt med kräm i kablarna och massa problem.

Vanligtvis är det bara väldigt små dropp på 2-3v under någon hundradel och oftast är det någon pump som sätter igång och enligt de lagar och förordningar vi har i Sverige så är det fullt lagligt och vi litar rätt mycket på våra instrument då de kalibreras och testas en gång om året av tillvekaren(eller om det var någon oberoände part).

Faktiskt väldigt sällan det är vårat fel utan snarare en dåligt åtdragen nolla i Abonnentens elanläggning.

Iaf nu kom jag av mig rejält

Jag kör allting över Ups och om åskan mot för modan skulle slå ner så hoppas jag att Ups'en åker först och på sin höjd nätagget i datorn.
Jag har mängder med kablar inkopplade till min dator och jag tror inte ens det finns skydd till alla de kontaktstyckena.

Jag säger inte att den är helt värdelös men för mindre skydd så är den bra spec om man vet med sig om att man har problem med spänningen i sitt hushåll (som förövrigt till 80% är dålig åtdragen nolla någonstans).

Men för att summera det lite så har man dåligt med kräm i sin elanläggning kontakta Din nätleverantör / elektriker som går över evt dåliga kontakter mm.

Be även att få en mätning så att det inte finns evt under/övertoner och spänningspikar i Elnätet. (De flesta tar inget betalt för dessa tjänster)

Separera alltid signalkablar så långt ifrån varande det bara går i den mån det är möjligt.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hej Martin.

Tack och lov så har jag aldrig varit utsatt för en direktträff så jag kan inte svara dig på den frågan. Däremot så tycker jag att det är bättre att man gör så gott man kan utefter dom kunskaper man tagit till sig för att säkra ens leverne.

Hur det sedan håller i realiteten är något som bara erfarna i ämnet kan svara på.

Med tanke på att du verkar vara insatt i ämnet så lär du kunna svara på mer om ström än vad jag kan, även om jag nu hade stort intresse för det elektriska som barn med att stoppa in en spik i kontakten vid 4 års ålder. Jag kan nästa hävda att det var jag som uppfann brake dance och electric boogie i och med den fadäsen.

Skämt åsido, Jag har bytt ut alla kontakter i lägenheten till jordade uttag samt att dom varit här och mätt upp både EL och kabelsignalen för Internet och det var helt OK.

I dagarna ska dom installera optisk kabel i fastigheten vilket gör att jag kommer få mer fart på bitarna 100/100Mbit/s. Därefter hoppas jag bli klar med min nya dator som jag fortfarande jobbar på. Därefter ska jag lägga upp kabeldragningen en extra gång för att allt ska vara så bar som möjligt.

Men för att nu återgå till ämnet som sagt vad så förlitar jag mig på det jag har satt upp, vilket är dubbla APC Performance SurgeArrest 8 Outlets samt en mindre APC. Dessutom kommer jag att koppla upp min nya och mest strömkrävande dator på den fas som har sin egen säkring vilket redan ordnades i samband med installationen av dom jordade kontakterna.

Jag anser inte att jag ska behöva göra mer i ett modernt hus som är byggt på 90 talet, men om olyckan skulle vara framme med en direktträff så spelar det nog ingen roll vad för skydd man har frånsett om man nu inte är en fanatiker med STOR plånbok det vill säga.

Vänligen, Pendana.

Visa signatur

The WOLF is Neither People's Competitor Nor His Enemy. The WOLF is a Fellow Creature With Whom The Earth Must Be Shared.