Är det 3 lagers GORE-TEX som e bäst fortfarande?

Permalänk
Medlem

Är det 3 lagers GORE-TEX som e bäst fortfarande?

Tja, funderar på att köpa en Gore-Tex jacka. Vill ha ny jacka som har en BRA vatten beständighet, har tröttnat på att min everest jacka blir helt dyngsur när det regnar. Jag kommer att använda jackan till vardags och när jag åker snowboard. Läste på ett annat forum att Marmot var i princip det bästa man kunde(svaret var från 2003). Stämmer detta eller är andra märken som gäller nu för tiden? Man skulle även ha 3 lagers Gore-Tex också.

Tacksam för svar:)

Permalänk
Medlem

Spelar nog ingen större roll vilken jacka du väljer, bara den har ett bra membran.
Sist jag kollade, 1-2 år sen var GORE-TEX bäst. I alla fall enligt ett test gjort i Plus.

Marmot är nog fina grejer, men passar kanske inte alla..
Andra bra märken som du kan kolla in är Arc'teryx, Norröna, Tierra, Haglöfs, Mammut, Peak, The North Face m.fl.
Testa i affären säger jag, och ta det du tycker är snyggast och bekvämast

Jag har en Whiteout Kosmonaut (Norrönas märke) med GORE-TEX membran och är riktigt nöjd med den!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Spelar nog ingen större roll vilken jacka du väljer, bara den har ett bra membran.
Sist jag kollade, 1-2 år sen var GORE-TEX bäst. I alla fall enligt ett test gjort i Plus.

Marmot är nog fina grejer, men passar kanske inte alla..
Andra bra märken som du kan kolla in är Arc'teryx, Norröna, Tierra, Haglöfs, Mammut, Peak, The North Face m.fl.
Testa i affären säger jag, och ta det du tycker är snyggast och bekvämast

Jag har en Whiteout Kosmonaut (Norrönas märke) med GORE-TEX membran och är riktigt nöjd med den!

Okej! Vad finns det för affärer i göteborg som har dessa märken?

Permalänk
Medlem

Skistore, Ski Lodge, Naturkompaniet, Adams Sport, Udhens Sport är de jag kommer på för tillfället. Intersport har nog Haglöfs också.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Skistore, Ski Lodge, Naturkompaniet, Adams Sport, Udhens Sport är de jag kommer på för tillfället. Intersport har nog Haglöfs också.

Okej, ska åka o kolla på det snart då! tack!

Permalänk

Bästa ännu är nog eskimåernas prylar Goretex enligt mig är överskattat, men 3lager är alltid bra, skönt att alltid bara kunna byta understa lagret när man blir svettig och det blir att stå till.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Bästa ännu är nog eskimåernas prylar Goretex enligt mig är överskattat, men 3lager är alltid bra, skönt att alltid bara kunna byta understa lagret när man blir svettig och det blir att stå till.

Okej, vad anser du man ska ha isf?

Permalänk

det jag säger är att gore-tex snackar mycket men håller inte. men jag säger inte att man ska ha det

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

I Göteborg skall du även kolla i Femmans Sport, bra utbud och bra personal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
det jag säger är att gore-tex snackar mycket men håller inte. men jag säger inte att man ska ha det

Vad är det som inte håller? frågar nu av ren nyfikenhet. Vet inte hur insatt du är men enligt inlägget så ska 3 lagers vara bäst då alla lagren är ihop limmade som gör att man skyddar gore-tex membranet från friktion som gör att det håller bättre. De stod även att patentet gick ut år 2000 och att kommer upp potentiella bra kopior på gore-tex nu, detta var ju som sagt från 2003. Har märken som helly/hansen m.m. kommit fram med egna gore-tex material som är minst lika bra eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
I Göteborg skall du även kolla i Femmans Sport, bra utbud och bra personal.

Okej, ska åka o kolla på det så fort jag får tid det.

Permalänk
Medlem

Gore-tex är bra. Skaffa en skaljacka i goretex du får plats med ett lager fleece (hur tusan stavas det?) under så kan du använda den till allt möjligt. Köpte själv en jacka av märket Arcteryx som jag har både som regnjacka, till vardags och till skidåkning. Valde märket för att en kompis hade en likadan och tyckte den var bra, mer efterforskning om själva märket gjorde jag inte. Är än så länge mycket nöjd med den. Den kostade dock en hel del, och håller den inte så länge som jag hoppats är det förstås en dålig affär.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem

Hahnenkamm är fan fina grejer med, det bästa enligt mig, använder deras Shade Reflexion Jacket för skidåkningen och är helt underbar. Gav nog 3995 för min.

http://hahnenkamm.eu/product_info.php?cPath=20&products_id=10...

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"