Slipa repiga skivor med hjälp av tandkräm

Permalänk
Medlem

Slipa repiga skivor med hjälp av tandkräm

Enkel guide för dig som sitter med en repig skiva som inte går att använda.

Svårighetsgrad: Lätt, vem som helst kan göra det.
Arbetstid: Från 10min upp till 1h.
Används bara saker som vem som helst har i sitt hushåll? Ja

OBS!!! Har du repat skivan riktigt ordentligt så kan du få hålla på ett tag

Det du behöver:[list="1"][*]Repig skiva
[*]Tandkräm som innehåller slipmedel, kolla upp det på tillverkarens hemsida. Jag använde Colgate Karies Kontroll.
[*]Vatten
[*]Tygbit
[/list=1]

Innan du börjar kan det vara bra att veta vad det egentligen är som händer.
En stor del av skivan är ett plastlager, själva datan ligger på den lilla hinnan som är överst på skivan. Lasern läser skivan igenom plasten och om plasten är repad så vet ni nog vad som händer.
Genom att slipa ner plasten och få bort grova repor så kan man få en oläsbar skiva att bli läsbar.
Tandkräm innehåller slipmedel, och kan därför användas till att slipa t.ex. skivor, tänder m.m.

Låt oss börja!

1. Börja med att verkligen kolla så att skivan inte fungerar. Har du redan gjort detta, hoppa till steg 2.

För mig såg skivan ut såhär innan jag började:

2. Sätt lite tandkräm på skivan och jobba inifrån och ut runt hela skivan, kanske en 15-20 varv.

3. Skölj bort tandkrämen och testa om den fungerar.

4. Fungerar den? Om inte, börja om på steg 2.

I mitt fall så fungerade den inte, men det kan ta några gånger innan det går. Har gjort det några gånger förut med lyckade resultat!

Extrabilder:

Skivan efter några varv med tandkräm.
Tandkräm, tyg och skivan.
Handkrabba.

Slutgiltig version

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Vad exakt händer som gör att skivan mirakulöst börjar fungera igen?

Permalänk

Det här måste testas på mina repiga gamla Playstationspel!

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

Jag skulle tro att Trådskaparens tandkräm innehåller någon form av slipningsmedel(kanske någon whitening-tandkräm?).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Vad exakt händer som gör att skivan mirakulöst börjar fungera igen?

Genom att slipa ner lite av plasten bryter sig inte lasern olämpligt i alla repor. Eftersom det ändå är en bit ner till själva lagret med information kan man gott slipa av lite.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Vad exakt händer som gör att skivan mirakulöst börjar fungera igen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Genom att slipa ner lite av plasten bryter sig inte lasern olämpligt i alla repor. Eftersom det ändå är en bit ner till själva lagret med information kan man gott slipa av lite.

Ska skriva in det i guiden också!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Hahaha piteå tidningen.

Försökte själv fixa en skiva tror det var diablo 2, men det funkade inte med min billiga skit tandkräm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Hahaha piteå tidningen.

Alltid!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Tror det inte används "slipmedel" i tandkrämer i sverige. Att bryta ner emalj för att uppnå vitare tändare är bra dummt Trevlig guide på ett trick som funkar!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Många tandkrämer innehåller krita, dvs slipmedel, det är kanske en bra idé med tandkräm, man har ju det oftast hemma =).

Jag har till och med använt Autosol (mycket repig skiva), sedan rubbing för att sedan gå över med lackrengöring (cleaner) några gånger, sista bearbetningen med vanligt bilvax med slipmedel. De som fortfarande har trilskas har fått en omgång bilvax (utan slipmedel).

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"