Permalänk

Säljar humor

Jag svarade på en annons här på Swec angående ett XFX 5870

Han ville sälja sin beggade 5870 för 4200, ca 700 över lägsta butikspris, med argumentet,

"Det finns inga i butik".
lloolllll?

Dom i butik för ca 3000 skr + frakt. Men, inte i sverige. Tyckte bara att det kändes smidigare att ses på stan än att importera.

Vill jag bli rånad så kan jag gå ner på stan inatt och vifta med en bunt pengar ))

Permalänk
Medlem

Marknadsekonomi går ut på utbud/efterfrågan.
Om någon är villig att betala 4200:- så är det ju underbart att någon vill sälja för det.
Var är felet?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Marknadsekonomi, bedrägeri, listig ...
Jag tyckte bara att det var humor.

Påstår inte att han är ond heller.
Men vet inte vad att säga om den
stackare som köper till det priset

Permalänk
Medlem

Vissa folk har pengar å e desperata? Han vinner ju på de alla fall.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

Enkelt, han vill få ut så mycket pengar som möjligt bara.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd

Själv hoppas jag verkligen att ingen köper kortet.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Sådana idioter förtjänar inte få det sålt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
Själv hoppas jag verkligen att ingen köper kortet.

Fundera igenom varför du hoppas på det. För visst spelar det inte dig någon roll? Det kanske är en win-win-situation för de parter som faktiskt är inblandade..

Är det inte DH i helgen?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Fundera igenom varför du hoppas på det. För visst spelar det inte dig någon roll? Det kanske är en win-win-situation för de parter som faktiskt är inblandade..

Är det inte DH i helgen?

Drygt att sälja ett kort mycket över inköpspris bara för att det inte finns i lager, riktigt drygt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Drygt att sälja ett kort mycket över inköpspris bara för att det inte finns i lager, riktigt drygt.

Det är väl bara helt rätt och riktigt? Köper jag en bil för 200kkr och säljer den om femtio år när den är veteran tänker jag ta bra mycket mer än inköpspris om det är möjligt, inflation medräknat. Även om jag säljer om ett år tänker jag försöka få ut så mycket som möjligt, oavsett inköpspris. Säljaren vinner på det, köparen är villig att lägga ut det. Det är ju så det fungerar. Marknadsekonomi alltså. Perfekt affärsidé, förutsatt att det finns köpare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Drygt att sälja ett kort mycket över inköpspris bara för att det inte finns i lager, riktigt drygt.

Nej det är drygt om man säljer det till omyndiga personer.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Nej det är drygt om man säljer det till omyndiga personer.

Åldersdiskriminering? Eller vad vill du få fram?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Åldersdiskriminering? Eller vad vill du få fram?

Jag kan inte annat göra än att tolka det som att du är född 95. =P
NEJ inte åldersdiskriminering.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Det är väl bara helt rätt och riktigt? Köper jag en bil för 200kkr och säljer den om femtio år när den är veteran tänker jag ta bra mycket mer än inköpspris om det är möjligt, inflation medräknat. Även om jag säljer om ett år tänker jag försöka få ut så mycket som möjligt, oavsett inköpspris. Säljaren vinner på det, köparen är villig att lägga ut det. Det är ju så det fungerar. Marknadsekonomi alltså. Perfekt affärsidé, förutsatt att det finns köpare.

Jämförelsen är inte relevant. Dels handlar det om bilar och dels så pratar du om något som har ett unikt samlarvärde. Vill du köpa mitt ATI 9700 för ... 8000? )))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
Jämförelsen är inte relevant. Dels handlar det om bilar och dels så pratar du om något som har ett unikt samlarvärde. Vill du köpa mitt ATI 9700 för ... 8000? )))

Inte samlarvärde, litet utbud.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Jag kan inte annat göra än att tolka det som att du är född 95. =P
NEJ inte åldersdiskriminering.

Och vad har att han är född 95 med saken att göra? Försök inte spela allan här nu bara för att du gått i pension och inte har nåt bättre för dig att göra...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Jag kan inte annat göra än att tolka det som att du är född 95. =P
NEJ inte åldersdiskriminering.

Jag vet att jag är född 95. Får höra det flera gånger varje dag på skolan och får höra det ännu mer (20-30 gånger per dag) på internet.
Jag är född 22 Janari 1995 om ni undrar, har för mig att det var på morgonen. Var 52cm lång och vägde ungefär 3.7kg.
Något mer ni behöver/vill veta? Kanske ska be att någon moderator ska lägga upp en sticky om det här så att det slipper bli ett sådant jävla tjat varenda dag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Han ville ha ett pris över lägsta pris på prisjakt...

Jag har sett folk som T.ex vill sälja sina CPUer över nypris bara för att dom klockar bra...

finns det folk som är villig att betala så är det ju hans besvär sen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Och vad har att han är född 95 med saken att göra? Försök inte spela allan här nu bara för att du gått i pension och inte har nåt bättre för dig att göra...

Det var just det som var min poäng. Det var 95an själv som tog upp ålder.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Nej det är drygt om man säljer det till omyndiga personer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Det var just det som var min poäng. Det var 95an själv som tog upp ålder.

Är du också född 95 eller vad?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Men sluta bitcha om ålder, det saknar relevans.

Och sluta bitcha på folks annonser.

Om en vara är ny och helt slut på svenska marknaden är det imo nästan självklart att personen kan sätta vilket pris denne vill då efterfrågan kommer avgöra ifall han får den såld.

Enkelt.
Behöver förresten inte ens vara slut på svenska marknaden, killen får sätta vilket pris han vill, eller finns det någon regel här på forumet som förbjuder en sådan sak?

Personligen hoppas jag att han får kortet sålt till det pris han satt ut, varför skulle jag vilja att hans affär går i stöpet?

Barnsliga fasoner att skapa sådana här trådar med noll diskussionsvärde.

Permalänk
Medlem

Som tidigare säljare i butik så har jag erfarenheter av omyndiga kunder.
Det finns inga solklara regler för försäljning till dessa, utan man får köra på känsla. Dock så finns det regler som säger att omyndiga har ökad returrätt. Detta kan man tex utnyttja genom att skicka sina ungar att handla åt en.
Men ibland är det inte helt självklart att människor är omyndiga förrän förmynaren kommer dagen efter och berättar att kunden har ett mentalt handikapp.. I de allra flesta fall så märks detta på kunden.. Men ibland så är det helt enkelt äldre personer som förtjänar att bli behandlade som vanliga vuxna tills dess att motsatsen bevisas..
Det är mycket godtyckande inom detta.

Och att sälja till ockerpris utan att först vara helt överrens om att det faktiskt rör sig om ett högre pris än normalt skäligt, är drygt.. Men alla människor som är myndiga, bör behandlas som att de förstår själva.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Dock så får inte personer under (16?) år ansvara för sina egna pengar, de får inte köpa vad de vill, det bestämmer föräldrarna.

Hursomhelst inget lagbrott har begåtts dock anser jag att det är ett överpris men vi lever i en marknadsekonomi så vad jag tycker är inte speciellt relevant.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Dock så får inte personer under (16?) år ansvara för sina egna pengar, de får inte köpa vad de vill, det bestämmer föräldrarna.

Hursomhelst inget lagbrott har begåtts dock anser jag att det är ett överpris men vi lever i en marknadsekonomi så vad jag tycker är inte speciellt relevant.

Men om du jobbar på ica kan du ju inte heller hindra en 15åring från att köpa en flaska vatten bara för att han/hon inte har förälder med sig.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Om det inte finns någon likvärdig / bättre produkt att köpa på marknaden till ett pris som motsvarar / understiger det han begär så är det ju fortfarande inte en dålig affär?
Det kan ju vara någon som beställt ett men garanterat inte kommer få hem det innan DH. Då kan man tänka sig att han är villig att betala lite extra för att få ihop datorn asap.

Ang Ala_95: Jag tycker du har kommit upp dig i världen, du stavar ganska bra trots din ringa ålder och skriver för det mesta vettiga saker. Det gläder mig och skänker en del hopp om framtiden och sweclockers kommande användare. När du var ny medlem var det facepalm på vart och varannat inlägg från din sida men på sista tiden har du övergått till att bli en ganska vettig medlem som faktiskt bidrar med nånting här på forumet.

Permalänk
Medlem

Ett enkelt och smart sätt att tjäna pengar skulle jag nog säga bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Ett enkelt och smart sätt att tjäna pengar skulle jag nog säga bara.

Hehe, inför nästa DH så är det bara att tömma alla lagren på det populäraste grafikkortet. Kräver bara lite kapital..

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Tycker det är smart av säljaren.

Kortet går knappt att få tag på. Många vill ha det och orkar inte vänta. Killen kommer få kortet sålt.

Permalänk

vill han sälja kortet för den summan, låt honom
ingen tvingar dig att köpa kortet.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Köpte själv 2 wii när det släpptes.

Sålde det ena för 5000:- (vs inköpspris typ 2700) bara en vecka före julafton, alla butiker hade slut på dem.

Sånt är ju win-win, köparen är ju tydligen beredd att betala, men han har ju fortfarande det fria valet att vänta på lagerstatus och normala priser.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.