Permalänk
Geeks
SweClockers

Efterlys en guide!

Är det något du alltid undrat över men aldrig riktigt fått kläm på? Passa på att efterlysa en guide och ge tävlingsdeltagarna nya uppslag i denna tråd!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja se en guide över IT-konsumentrelaterade företag som har bra och god support respektive dålig support. Kan kanske vara svårt för en enda person att lista och ha erfarenhet av alla de företag som finns men kanske en gemensam som vi medlemmar samlar ihop?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Låter bra att knåpa ihop en gemensam tråd om olika företag och deras support, då bra eller dålig support kan avgöra om man hos just den butiken eller om man väljer en annan osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kom inte på nåt bättre ställe att ställa denna frågan: Är det tillåtet att välja samma ämne som någon annan?

Jag tar bort inlägget när jag fått svar, för att inte skräpa ner i forumet.

EDIT: Tack för svaret!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Kom inte på nåt bättre ställe att ställa denna frågan: Är det tillåtet att välja samma ämne som någon annan?

Jag tar bort inlägget när jag fått svar, för att inte skräpa ner i forumet.

Visst är det tillåtet. Det gör ju dessutom mer tävling av det hela. Tänker då främst på AMD-priset. Och du behöver inte ta bort ditt inlägg då andra säkert undrar samma sak.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en guide som jag, vem som helst (även helt dator okunniga personer) ska kunna använda. Att kunna sitta med problemet för att tänka.."jag går in på sc o kollar igen hur man skulle göra"

Guiden skall främst rikta sej mot nätverket och det klassiska problemet med att antingen hitta datorer när man är på lan och kunna komma åt en specifik dator.

Guiden ska underlätta mellan olika typer av operativ system, från xp tiden till windows7.

Problemet som ALLTID uppkommer när jag o mina polare ska iväg på lan (de flesta använder sej av windows 7) är att man hittar alla, men man kommer inte "in" i deras dator. Man kan såklart slänga över grejjer i users/public foldern, men ska det behövas?

Som jag nämnde tidigare, så gäller det inte bara windows7, utan guiden ska tex underlätta vid nätverk mellan 2 datorer med olika operativ system, xp - w7 tex.

Permalänk
Medlem

en ESD guide där man bevisar att komponenter förstörs om man inte använder esd skyddsutrustning

Tex händer det något med minnen om man lägger dom i sängen.
och sen vara lite som mythbusters att ta det lilla extra steget XD tex gnida minnet mot polyester eller bomull och se om det blir värre

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

jag skulle vilja se en utförlig guide på byte av moderkort, allt från själva bytet, esd och hela bunten till drivrutiner, om man ska köra med gammal hårddisk och gammla drivrutiner till andra moderkortet ligger kvar osv, programm som kan va användbara osv osv, En riktigt utförlig guide när man ska byta moderkort alltså.

MvH Marcus

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se en guide om att styla Windows 7. Visserligen finns det en "styla ditt skrivbord"-guide, men själva guiden har inte uppdaterats på länge.

Då syftar jag på byta tema, byta ikoner i taskbaren (som jag personligen har problem med), använda rocketdock (stackdocklets mm) och samurize mm. Finns säkert fler saker men det är det jag kommer på nu.

Alltså, en väldigt utförlig guide om hur man stylar sitt skrivbord främst för Windows 7 men även XP och Vista

Permalänk
Medlem

Utmärkt jag var på väg att skriva en önskning i tävlingstråden förut

Efter att ha sett ett flertal trådar om hur Opensolaris är ett utmärkt operativsystem för en filserver, så skulle jag gärna vilja se en guide på operativsystemet.

önskat innehåll:
* sätta upp och hantera/övervaka en raidz
* skapa användarkonton
* passande sätt att föra över filer? (antar att samba eller vsftpd finns?)

Permalänk
Medlem

Guide till truecrypt skulle vara roligt och användbart.

Visa signatur

// ursäkta stavfelen
WTF ?

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja ha en guide om hur man moddar om win7 så de inte kräver så mycket av systemet. alltså så pass att det startar fort och använder endast nödvändigaste minne mm, men endå fungerar bra, ser bra ut och är stabilt.

alla onödiga processer som går kan man ju inte stänga av för alltid i Vista?

mig som okunnig på de fronterna skulle iaf vilja veta hur man "optimerar" så man kan köra spel/många program utan att något man aldrig använder ligger i bakgrunden och drar onödigt innan man köper operativsystemet.

sitter på xp idag för de som kanske vill veta av någon anledning.

tack och bock för mig

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem

Någon som känner sig manad att skriva någon guide om hur man knäcker WEP?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frrla
jag skulle vilja ha en guide om hur man moddar om win7 så de inte kräver så mycket av systemet. alltså så pass att det startar fort och använder endast nödvändigaste minne mm, men endå fungerar bra, ser bra ut och är stabilt.

alla onödiga processer som går kan man ju inte stänga av för alltid i Vista?

mig som okunnig på de fronterna skulle iaf vilja veta hur man "optimerar" så man kan köra spel/många program utan att något man aldrig använder ligger i bakgrunden och drar onödigt innan man köper operativsystemet.

sitter på xp idag för de som kanske vill veta av någon anledning.

tack och bock för mig

Kör>>msconfig>>startup. Ta inte bort antivirus programmet så är det lugnt.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Någon som känner sig manad att skriva någon guide om hur man knäcker WEP?

Det skulle jag kunna göra.
Det finns alldeles säkert någon annan som vet någon metod som är lättare än aircrack med backtrack 3, vilken är den enda metod jag kan.

Har du någon bra anledning av att veta detta förutom att bryta sig in på grannens trådlösa nätverk, som jag hoppas att du förstår är olagligt?

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Kör>>msconfig>>startup. Ta inte bort antivirus programmet så är det lugnt.

jaha? de har återinfört de i win 7? har för mig att i vista fanns inte allt med där som i mitt xp och äldre OP:s

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem

Kabeldragning och kablar. Namn, funktion, Jordning mm. vore intressant att läsa om.

Visa signatur

Lian-Li Lancool PC-k62, ASRock p55 Extreme, Intel i5-2500k @ 3.30GHz, GeForce GTX 560 Ti, 4GB Corsair XMS3 1600mhz DDR3, Corsair VX 550w

Permalänk
Medlem

Jag har börjat fundera på att köpa en smartphone men är helt ovetande om allt därtill. Erfarenheterna jag har av telefoner är i princip på nokia 3210-stadiet.
Nån hygglig själ kanske kan göra en guide om vad man bör tänka på inför ett köp av en smartphone

Permalänk
Hedersmedlem

En guide om hur man börjar med en serverinstall av FreeBSD, grunderna så att säga.

Permalänk
Medlem

En guide för funktionen Wake on Lan, och hur man gör om man vill väcka en dator bakom en router. En guide för att göra en VPN-anslutning.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

wardriving är ett lite kul ämne, antenn bygges guide någon?

Permalänk
Medlem

Inte riktigt en request gällande en guide jag vill se utan mer ett sådant riktat till mod: Guiderna som ligger uppe i delforumet i detta nu är väldigt matnyttiga, och fler matnyttiga sådana lär det blir med tanke på att tävlingen inte har avslutats riktigt än. Jag hoppas att ni väljer att arkivera delforumet på något sätt så att man fortfarande har tillgång till det även efter det att tävlingen är avslutad. Vore synd om guiderna försvann i cyberrymden.

Permalänk
Medlem

Hur man sätter upp en mail-server (imap/pop3) under windows (ej exchange) hade vart intressant. Hittade nån gratisvariant när jag provade men lyckads inte confa den med mx-records och allt va som nu behövs.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Ni verkar kunna det som ni frågar om tillsammans.guider hit och dit.
samkör era problem och ni får svaren på det mesta
Mvh
Stålan

Permalänk
Medlem

"Matguide" som besvarar frågan "Vad ska jag äta idag?" och tar upp billig mat, snabb mat, osv.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av usb
Inte riktigt en request gällande en guide jag vill se utan mer ett sådant riktat till mod: Guiderna som ligger uppe i delforumet i detta nu är väldigt matnyttiga, och fler matnyttiga sådana lär det blir med tanke på att tävlingen inte har avslutats riktigt än. Jag hoppas att ni väljer att arkivera delforumet på något sätt så att man fortfarande har tillgång till det även efter det att tävlingen är avslutad. Vore synd om guiderna försvann i cyberrymden.

Tycker det är en mkt bra idé! Alla (bra) guider som skickas in tycker jag ni bör få tillstånd att lägga upp på sidan refererat till användaren som skrev den. Guiderna kan vara användbara för flera användare framöver.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett en guide till överklockning med flytande kväve. Saker man bör tänka på, moderkorts-mods, etc. Jag kan inte så mycket om det än men hade gärna lärt mig mer.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
Jag hade gärna sett en guide till överklockning med flytande kväve. Saker man bör tänka på, moderkorts-mods, etc. Jag kan inte så mycket om det än men hade gärna lärt mig mer.

Det finns en guide till isolering, sedan är det inte så mycket att tänka på. Börja med att hälla i ln2 tills tempen är runt -80C. Starta datorn, kör något enkelt testprogram som SuperPI 32mb, datorn ska vara överklockad till en stabil frekvens nu. Undertiden som testprogrammet körs häller du sakta ner mer ln2 (förslagsvis använder du en termos som mellanlagring), nu ska du bara sakta ta ner temperaturen tills det kraschar. När det gör det memorerar du temperaturen som coldbug temp, den kanske ligger på -160C. Nu ska du testa coldboot dvs vid vilken temp datorn åter vill starta. För att påskynda processen kan du använda en värmepistol eller liknande, när datorn startar vid kanske -140C så har du bra koll på hur systemet beter sig.

Sedan är det bara att börja klocka, som vanligt fast med mycket mer vcore osv.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Det finns en guide till isolering, sedan är det inte så mycket att tänka på. Börja med att hälla i ln2 tills tempen är runt -80C. Starta datorn, kör något enkelt testprogram som SuperPI 32mb, datorn ska vara överklockad till en stabil frekvens nu. Undertiden som testprogrammet körs häller du sakta ner mer ln2 (förslagsvis använder du en termos som mellanlagring), nu ska du bara sakta ta ner temperaturen tills det kraschar. När det gör det memorerar du temperaturen som coldbug temp, den kanske ligger på -160C. Nu ska du testa coldboot dvs vid vilken temp datorn åter vill starta. För att påskynda processen kan du använda en värmepistol eller liknande, när datorn startar vid kanske -140C så har du bra koll på hur systemet beter sig.

Sedan är det bara att börja klocka, som vanligt fast med mycket mer vcore osv.

Tack! Fast man kan väl göra det enkelt för sig och skaffa en CPU utan coldbug (antar jag)

Men hur är det med moderkort och så, behöver man modda dem för att de ska klara såpass hög spänning? (Har läst lite grann om vcore/vdroop-mods, etc.) Eller klarar de uppåt 2V ändå? (Beror väl såklart på modell, men jag menar de modeller som jag har sett användas vid överklockning på t.ex. HWBot - t.ex. Asus Commando och P5E3 Premium för s775). Det hade varit bra med guider till.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunait
Tack! Fast man kan väl göra det enkelt för sig och skaffa en CPU utan coldbug (antar jag)

Men hur är det med moderkort och så, behöver man modda dem för att de ska klara såpass hög spänning? (Har läst lite grann om vcore/vdroop-mods, etc.) Eller klarar de uppåt 2V ändå? (Beror väl såklart på modell, men jag menar de modeller som jag har sett användas vid överklockning på t.ex. HWBot - t.ex. Asus Commando och P5E3 Premium för s775). Det hade varit bra med guider till.

Jo fast det är inte så vanligt med cpuer utan coldbug.

Angående moderkortet så handlar det bara om att köpa ett bra moderkort så ska det vara lugnt, om du sedan vill modda det är det bara att googla så hittar du säker något kul.

Mitt Maximus II Formula kunde leverera 2V - vcore, 1,8V - PLL och 1,7V - Vtt utan problem.
Nu lever det dock inte längre efter ett missöde med flytandekväve.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06