Permalänk

intel i5 eller amd x4

jag funderar på ett i5 system eller amd x4 3.2 ghz med liknande setup.. ett 58xx, moderkort, 1600 minne osv

vilket skulle ni rekomendera amd är 500 kr billigare än intel..

det skall självklart spelas och klockas=)

då har jag koll på att intel klockar högre än amd.. men spelar det någon större roll??

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

intel!!! inteln är snabbare än amd x4 i 3,4ghz fastän intel är på 2,66ghz... sen klockar de riktigt bra med en vettig kylare(ca 3-3,3ghx med orginal, upp till 4 med ny kylare)

så gå intel

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
intel!!! inteln är snabbare än amd x4 i 3,4ghz fastän intel är på 2,66ghz... sen klockar de riktigt bra med en vettig kylare(ca 3-3,3ghx med orginal, upp till 4 med ny kylare)

så gå intel

aja, blir nog intel, den "saknar" ju även nordbryggan=)

sedan har jag ju vattenkylning.. men den behövs modifieras för att passa, men det skall nog gå=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

jag skulle nog säga att det är lite av en smak sak, då oZein säger som det är att intel är snabbare men sen har amd fördelen med att den står lite lägre i värmeutveckling enligt min mening men endå väldigt effektiv, vet inte om det märks så mycket imellan dom faktiskt som ögat ser. hoppas du får ordning på det iaf, ville bara slänga in en mening

Visa signatur

Chaos isn't the problem, it's the mellow times in between all the madness that keeps me freaking out.

Permalänk

Intel har något som kallas för turbo boost, det gör att även om den har lägre klock så har den inte så mycket lägre den klockar upp en del automatiskt

Du kan aldrig märka skillnad på en i5'a och en phenom II

Permalänk

phenom II x4 lätt, bygg ett helt amd system istället, lär funka skitbra. amd cpu o amd (ati) grafikkort går hand i hand

Visa signatur

Jarmosan!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gollum@Razer
phenom II x4 lätt, bygg ett helt amd system istället, lär funka skitbra. amd cpu o amd (ati) grafikkort går hand i hand

Nog föredrar jag AMD mer men inte fan funkar det bättre med ATi grafikkort bara för att man har en AMD istället för Intel processor.

För det lät nästan exakt så på dig.

Permalänk
Avstängd

Ja, man kan ju tolka det som att amd riggar kan köra CF i 16x, det kan ej i5 riggar. I nuläget spelar det ingen roll, i5 och bra moderkort kostar lika mycket som x4 II 955 med bra moderkort. Spelprestanda är ju så gott som samma.

Permalänk

i5 femman har bäst prestanda och är varmast men du har ju vattenkylning så värmen blir nog inget problem.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lexxier
jag skulle nog säga att det är lite av en smak sak, då oZein säger som det är att intel är snabbare men sen har amd fördelen med att den står lite lägre i värmeutveckling enligt min mening men endå väldigt effektiv, vet inte om det märks så mycket imellan dom faktiskt som ögat ser. hoppas du får ordning på det iaf, ville bara slänga in en mening

helt rätt, du kommer aldrig märka skillnad på 63 eller 64 fps, för det är så prestandaskillnaden är i spelsituationer mellan processorerna, men när det gäller windows användning och program är inteln snabbare än AMD, och det är ju kul att ha något nytt
Ska själv köpa en core i5 750 med ett gigabite ud3, 4gb, 5850, 500gb 7200.12 mm

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
intel!!! inteln är snabbare än amd x4 i 3,4ghz fastän intel är på 2,66ghz...

Jo tjena!

turbo mode klockar upp en sån där enda upp till 3,6ghz STOCK om du inte rört inställningarna.

Dom klockar alltså förbi AMD automatiskt utan att du gjort nåt.

Att då komma och säga att den slår amd på 2,6ghz är fel. Klockar du själv ändras genast förutsättningarna för båda cpuerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gollum@Razer
phenom II x4 lätt, bygg ett helt amd system istället, lär funka skitbra. amd cpu o amd (ati) grafikkort går hand i hand

Detta går jag inte med på.

Har haft problem med mitt HD 4750's drivrutiner till bäng kanske inte är för jag kör amd men det är en stor nackdel för amd från min sida!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiiiw
Detta går jag inte med på.

Har haft problem med mitt HD 4750's drivrutiner till bäng kanske inte är för jag kör amd men det är en stor nackdel för amd från min sida!

När folk har mjukvaru "problem" brukar det till 99% vara skit bakom spakarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
När folk har mjukvaru "problem" brukar det till 99% vara skit bakom spakarna.

Håller med dig men i detta fall så är det inte så utan det är ett vanligt problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
Jo tjena!

turbo mode klockar upp en sån där enda upp till 3,6ghz STOCK om du inte rört inställningarna.

Dom klockar alltså förbi AMD automatiskt utan att du gjort nåt.

Att då komma och säga att den slår amd på 2,6ghz är fel. Klockar du själv ändras genast förutsättningarna för båda cpuerna.

Min i5a fungerade inte alls out of the box. Var tvungen att stänga av all automatisk upp- och nerklockning för att den skulle bli stabil.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
Jo tjena!

turbo mode klockar upp en sån där enda upp till 3,6ghz STOCK om du inte rört inställningarna.

Dom klockar alltså förbi AMD automatiskt utan att du gjort nåt.

Att då komma och säga att den slår amd på 2,6ghz är fel. Klockar du själv ändras genast förutsättningarna för båda cpuerna.

den klockas till 3,2ghz, men det blir bara på en kärna, inte på alla 4 som tex phenom II alltid är klockad till, fast högre...
så muu

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
den klockas till 3,2ghz, men det blir bara på en kärna, inte på alla 4 som tex phenom II alltid är klockad till, fast högre...
så muu

Förlåt, det var 870in som boosta 3,6ghz.

Hur många kärnor tror du används i dagens spel som dom testa
r core I5 mot phenom x4?

Permalänk
Medlem

spelprestanda har väl i5 en stor fördel, i5 750 har ju i dom flesta spel bättre prestanda än i7 920

Permalänk

Angående prestanda på respektive processor så beror det helt på vilken typ av test man kör. Processorerna är duktigare än andra på olika saker även om skillnaden är liten.

Det går och välja vissa program som fungerar bättre på en processor och sedan säga "denna är mycket bättre än den". Medan en annan valt andra program som fungerar bättre på den andra och säger "nähä, denna är bättre än den"

Permalänk
Medlem

http://www.legionhardware.com/document.php?id=857

testet för er.

jag borde nog ha den i signaturen

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
Förlåt, det var 870in som boosta 3,6ghz.

Hur många kärnor tror du används i dagens spel som dom testa
r core I5 mot phenom x4?

mer än 2iallafall, annars skulle vi sitta kvar på en pentium 4 som lätt klockas till 4+ ghz!!

Och inse, intel core i5 750 är en bättre processor än amd phenom II 965. men i lägre prisklasser är amd the way to go, men tyvärr inte i högre.

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Sa sammanfattningsvis, ska man kopa AMD phenom II 965 eller i5an?

Visa signatur

Gaming Rigg
| Intel Core 2 Quad Q9550 @ 2,8 GHz | 4GB DDR2 Corsair DHX XMS2 | Asus P5Q Deluxe P45, Socket 775 | Corsair HX 620W 80+ | XFX Radeon HD4850 512MB | 1280GB WD SATA II | Noctua NH-U12P |

Permalänk
Medlem

core i5!

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Aven fast prisklassen ar so skillnad?

Visa signatur

Gaming Rigg
| Intel Core 2 Quad Q9550 @ 2,8 GHz | 4GB DDR2 Corsair DHX XMS2 | Asus P5Q Deluxe P45, Socket 775 | Corsair HX 620W 80+ | XFX Radeon HD4850 512MB | 1280GB WD SATA II | Noctua NH-U12P |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
Och inse, intel core i5 750 är en bättre processor än amd phenom II 965. men i lägre prisklasser är amd the way to go, men tyvärr inte i högre.

Beror på, du kan faktiskt få en Phenom X3 på 2,6 GHz och slå en i7'a med en del marginal om du väljer program som optimerats för AMD men struntat i Intel

Tar du väldigt många program och testar så ligger i5 strax efter Phenom II 965 generellt. Den ligger ganska lika med Phenom II 955.

Men använder du optimerade program för Intel som exempelvis photoshop så vinner i5 över Phenom's

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
mer än 2iallafall, annars skulle vi sitta kvar på en pentium 4 som lätt klockas till 4+ ghz!!

Och inse, intel core i5 750 är en bättre processor än amd phenom II 965. men i lägre prisklasser är amd the way to go, men tyvärr inte i högre.

Tveksam. Stock är det ingen snack om saken. I5an är snabbare av div anledningar.

Skulle dock vilja se OC test också, men sånna finns inte.

Då med NB klockad också hos AMD. det gjorde MYCKET.

Skulle vara intressant att bencha mot en i5 själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorintresserad

Tar du väldigt många program och testar så ligger i5 strax efter Phenom II 965 generellt. Den ligger ganska lika med Phenom II 955.

Dumt att fara med osanningar. Folk som inte kollar på tester kanske läser ditt inlägg.
Om det du skriver är sant så skulle jag vilja se tester på som stödjer det du skrev. Senast jag kollade så stämde det inte, men det kan ha ändras sedan jag senast noggrant kollade efter

edit: nu förstår jag vad jag inte tidigare förstod. jag tänkte att hastigheten på de olika cpu;arna var på klockade/ned klockade till samma nivå. Jag tänkte i helt fel banor

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd

Asså spelar roll om det är amd eller inte. En klockad i5 och en klockad x4 II 955 är gryma i vilket fall som helst. Finns massa olika tester, i vissa är amd bättre, i vissa är intel bättre, så är det bara. Man som användare märker knappast den skillnaden. Ska det vara skillnad i snabbhet oavsett system ska det vara SSD disk såklart.