D-link DGL-4300 som switch + trådlös

Permalänk
Medlem

D-link DGL-4300 som switch + trådlös

God morgon. Vi har under något/några år använt en D-link DGL-4300 som router och det har fungerat hur bra som helst. För några veckor sedan fick jag lusten att sätta upp en egen router istället. Med mycket hjälp fick jag till slut igång routern med hjälp av iptables, och det fungerar hur bra som helst.
Eftersom jag fortfarande vill utnyttja DGL-4300:an som switch så stängde jag av DHCP-funktionen i den, och slopade WAN-porten. Det fungerar också hur bra som helst.

Problemet som jag nu möts av är att jag vill kunna utnyttja den trådlösa delen i DGL:en. Men det fungerar inte som jag vill. Den bärbara hittar nätverket och det går att ansluta, men den kära DHCP-servern (som står på burken med iptables) vill inte ge ut några inställningar i huvudtaget. Det säger alltså stopp när man försöker ansluta till det trådlösa. Jag fick tipset om att avaktivera DHCP-servern på iptables-burken och istället använda DHCP-servern i DGL:en, men problemet där är ju att DGL:en ger ut sin egna IP-adress som gateway, och då blir det ju fel.

Så, är det någon som har koll på hur man kan lösa detta på ett smidigt sätt? Vad kallas det, blir det en accesspunkt? Jag tycker att det ska gå utan att göra någonting, med det tycker inte DGL:en.
Tack på förhand, alla typer av svar uppskattas varmt

/daniel

Permalänk
Medlem

Det kanske går att knappa in manuella adresser för IP, DNS, Gateway mfl. i den bärbara med DHCP avstängd i DGL:en.

Själv så har jag kört ett antal trådlösa routrar som accesspunkt på det sätt du just testat, dvs en annan router sköter DHCP och den trådlösa (med avstängd DHCP) har fått agera switch/trådlös accesspunkt.

Jag har iof ställt in adressen på LAN-sidan till samma subnät som "rätta" routern, om routern har 192.168.0.1 och DHCP har området 192.168.0.2 -192.168.0.20 så har jag satt trådlösa till 192.168.0.21 (netgear) & 192.168.0.50 (Zyxel), dvs den adress som man administrerar routern med.

Kombinationen som jag körde var en gammal Netgear RP614 som agerade router och en Netgear WGR614 samt Zyxel P-320W som accesspunkter, jag kunde logga in på RP614 och kolla vilka trådlösa enheter som var anslutna på accesspunkterna, reservera IP och så vidare.

Kolla om det är samma subnät på "routrarna", typ 192.168.0.x

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Det kanske går att knappa in manuella adresser för IP, DNS, Gateway mfl. i den bärbara med DHCP avstängd i DGL:en.

Själv så har jag kört ett antal trådlösa routrar som accesspunkt på det sätt du just testat, dvs en annan router sköter DHCP och den trådlösa (med avstängd DHCP) har fått agera switch/trådlös accesspunkt.

Jag har iof ställt in adressen på LAN-sidan till samma subnät som "rätta" routern, om routern har 192.168.0.1 och DHCP har området 192.168.0.2 -192.168.0.20 så har jag satt trådlösa till 192.168.0.21 (netgear) & 192.168.0.50 (Zyxel), dvs den adress som man administrerar routern med.

Kombinationen som jag körde var en gammal Netgear RP614 som agerade router och en Netgear WGR614 samt Zyxel P-320W som accesspunkter, jag kunde logga in på RP614 och kolla vilka trådlösa enheter som var anslutna på accesspunkterna, reservera IP och så vidare.

Kolla om det är samma subnät på "routrarna", typ 192.168.0.x

Tack så mycket för svaret Det där med manuella inställningar har jag faktiskt inte testat, smart. Tänker man längre fram i tiden kan detta dock bli lite irriterande i och med att jag förflyttar datorn mellan olika platser och olika nät.
LAN-interfacet på routern har IP-adressen 192.168.0.1, och DGL:en har 192.168.0.2, så dom ligger under samma nät i alla fall. DHCP från routern går mellan 192.168.0.110 och 192.168.0.130. Med kabel in i switchen fungerar detta alltså klockrent, det är bara den trådlösa delen som strular.

Jag ska testa det där med manuellt i alla fall, men det vore fint att försöka hitta en permanent lösning också. Vore dumt om den trådlösa delen på DGL:en bara accepterar sig själv som DHCP-server.
Tack

Permalänk
Medlem

Du kan ju även testa att sätta DGL:ens IP till 192.168.0.130.

En sak till som verkligen är ett höftskott, funkar till 99,9% INTE men vem vet, aktivera DHCP i DGL:en, och sätt (nästan) samma område (192.168.0.110-129, då 130 upptas av DGL:en) som den andra routern och spara inställningarna, efter omstart så avaktivera bara DHCP, vem vet, inställningarna man gör i DHCP kanske "slår" igenom på det trådlösa fast DHCP är inaktiverad.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Problemet är att du har två DHCP-servrar. Eftersom en DHCP-förfrågan från en klient är en broadcast så tar den ip-adressen från den DHCP:n som svarar snabbast, med ibland oönskat resultat.

Vore lättare om det fanns en schematisk skiss på hur du tänkt och vad du vill uppnå med ditt nät.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

Det här var det roligaste jag varit med om faktiskt. Det har inte fungerat tidigare i huvudtaget, men nu plötsligt gick det hur bra som helst. Vad jag gjort för skillnad sen tidigare har jag ingen aning om, möjligtvis att jag startat om DHCP-servern på iptables-burken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfclaw
Problemet är att du har två DHCP-servrar. Eftersom en DHCP-förfrågan från en klient är en broadcast så tar den ip-adressen från den DHCP:n som svarar snabbast, med ibland oönskat resultat.

Vore lättare om det fanns en schematisk skiss på hur du tänkt och vad du vill uppnå med ditt nät.

Som ovan, DHCP-servern var avstängd på DGL:en givetvis, så det var enbart en DHCP-server igång Kan rita upp ett schema om folk forftarande är intresserade, men det ser väl helt enkelt ut så här:

Fiber > (eth0)Router(eth1) > (lan1)DGL-4300 (Switch och trådlös)(lan2-4)

Tack för era svar i alla fall, kul att folk visar intresse :)!