Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Peccz:

Hej!

Jag har ett Define S som jag är nöjd med, skulle dock vilja ha tempererat glas istället för det tråkiga plastfönstret. Finns det någon chans att detta kommer dyka upp som extrautrustning? Det är en modd som annars är lätt att göra själv, men original är alltid original!

En kommentar till inlägget ovan också, jag har dragit ut kablarna till både Power och HDD LED för att dom lyser för starkt och den blå färgen inte passar resten av komponenterna. Vita och svagare LED:ar skulle i mina ögon vara både snyggare och lättare att matcha med andra komponenter.

Mvh Philip

Tack för din feedback! Vi kan dock tyvärr inte svara på frågor om möjliga framtida produkter.

Skrivet av BME:

Blev nyfiken på en sak eftersom jag sitter med ett fractal psu (Newton tror jag) men vore intressant att veta för alla era produkter eftersom ni stoltserar med japanska kapacitorer I era produkter så blev jag fundersam på om era underleverantörer använder sig av Kobe steel eller dess dotterbolag som underleverantörer med tanke på den pågående certifierings-skandalen som just nu pågår i Japan där bland annat verkar ha fuskats med kopparprodukter.

Är inte helt haj på alla metaller som sitter i agget men tänkte att ni borde ha koll påbörja om man ska oroa sig eller inte

Vi ser inget behov av att oroa sig, problemen handlar i huvudsak om mekanisk hållfasthet.

Skrivet av zeroGamer:

Hej, finns det någon möjlighet att köpa enbart en fönsterpanel till Mini C?

Ifall det är akrylpanelen du är ute efter finns den här: http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=806

Glas är svårare, en Mini C som har sålts utan glaspanel saknar fästanordningarna för att sätta dit en sådan.

Permalänk
Medlem

Har ni problem med er AIO Celsius s24 då den verkar vara svår att beställa? Finns inte i lager eller oklart lagerdatum på de största handlarna.

Jag köpte nyligen ett meshify c och lyckades tyvärr komma åt den bakre fläkten när jag lyfte ut chassit ur lådan så två av fläktbladen lossnade, ingen vidare kvalitet där. Dessutom hade den främre fläkten lossat från fläktmotorn, men fungerade när jag tryckte tillbaka den.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Synd att ni inte gjorde Meshify C ungefär 3-4cm längre, då hade man fått in 29-30cm eftermarknadsgrafikkort plus Celsius vattenkyllning i fronten. Vilket är ert råd för en Celsius 24 i ett Meshify C? Utblås i topp (push eller pull) eller Insug i topp (push eller pull)?

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av cyprus:

Har ni problem med er AIO Celsius s24 då den verkar vara svår att beställa? Finns inte i lager eller oklart lagerdatum på de största handlarna.

Jag köpte nyligen ett meshify c och lyckades tyvärr komma åt den bakre fläkten när jag lyfte ut chassit ur lådan så två av fläktbladen lossnade, ingen vidare kvalitet där. Dessutom hade den främre fläkten lossat från fläktmotorn, men fungerade när jag tryckte tillbaka den.

Skrivet av cyprus:

Synd att ni inte gjorde Meshify C ungefär 3-4cm längre, då hade man fått in 29-30cm eftermarknadsgrafikkort plus Celsius vattenkyllning i fronten. Vilket är ert råd för en Celsius 24 i ett Meshify C? Utblås i topp (push eller pull) eller Insug i topp (push eller pull)?

Konstigt med bakfläkten, plasten kräver normalt sett ganska mycket kraft för att knäcka av. Skapa en ticket här ifall du vill få en ersättningsfläkt: http://support.fractal-design.com/support/tickets/new

Radiatorplacering är lite svårt att ge generella svar på, men i allmänhet så är insug bättre om du vill optimera CPU-temp och utblås bäst om du vill optimera övriga temperaturer.

Pull brukar ge lite bättre prestanda än push vid samma ljudnivå för fria radiatorer, men väl i ett chassi brukar det vara bäst att helt enkelt placera radiatorn längst ut och fläktarna innanför. Alltså push på utblås men pull på intag.

Permalänk
Medlem

@Fractal Design: Ställde en fråga direkt på siten för en tid sen om man har slarvat bort några modulära kablar till sitt fractal PSU men fick inget svar där. SÅ jag har ett Integra M550w och har slarvat bort pcie och den kabeln med 3st sata på. Kan jag hitta de att köpa någonstans eller är jag körd? :/

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Slajm:

@Fractal Design: Ställde en fråga direkt på siten för en tid sen om man har slarvat bort några modulära kablar till sitt fractal PSU men fick inget svar där. SÅ jag har ett Integra M550w och har slarvat bort pcie och den kabeln med 3st sata på. Kan jag hitta de att köpa någonstans eller är jag körd? :/

Vi säljer dem inte löst, men supporten skickar nog ut från kontoret om du frågar snällt. Vi har dock nyligen haft lite personalförändringar på den avdelningen, så det kan ta lite extra lång tid med svar, alldeles särskilt nu över jul.

Permalänk
Medlem

Jag såg just att ni släppt Define R6! Finns det något pris för den vita varianten med tempered glass? När finns den tillgänglig i Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Mm det ser inte snyggt ut med ett "PSU shroud" (ingen aning om vad det kallas på svenska) på Define R6.

Möjlighet till en variant utan PSU shroud hade vart najs... och stämmer det att Define R6 har endast stöd för 6 vanliga hårddiskar? R5 har ju stöd för mer än 10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Mm det ser inte snyggt ut med ett "PSU shroud" (ingen aning om vad det kallas på svenska) på Define R6.

Möjlighet till en variant utan PSU shroud hade vart najs... och stämmer det att Define R6 har endast stöd för 6 vanliga hårddiskar? R5 har ju stöd för mer än 10...

Som det ser ut så ska det gå att få dit elva 3.5" hårddiskar + fyra 2.5", eller sexton 2.5". Fast då behöver man fler av dom där slädarna och brickorna. Har däremot ingen aning om dom kommer säljas löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Vi säljer dem inte löst, men supporten skickar nog ut från kontoret om du frågar snällt. Vi har dock nyligen haft lite personalförändringar på den avdelningen, så det kan ta lite extra lång tid med svar, alldeles särskilt nu över jul.

Jag hittade bara kontaktformuläret på fractal-design.com, finns det ett sätt att kontakta ett svenskt kontor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fractal Design: Fy vad besviken jag blev på den vita versionen utav erat nya R6. Förstår inte hur ni tänkte, om man som jag, vill ha ett vitt chassi, så vill man verkligen INTE ha en front som är svart! Så blir tyvärr inget köp för min del. Sneglade även på Define C men det erbjöd ni inte i vitt överhuvudtaget tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slajm:

Jag hittade bara kontaktformuläret på fractal-design.com, finns det ett sätt att kontakta ett svenskt kontor?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.fractal-design.com/home/contact-us
Välj Sverige som land och skriv där. Jag skrev där förut en gång och fick svar på svenska.

Edit:
Eller så var det kanske här jag skrev
http://support.fractal-design.com/support/tickets/new
Hur som helst så skrev jag på svenska och fick svar på svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Som det ser ut så ska det gå att få dit elva 3.5" hårddiskar + fyra 2.5", eller sexton 2.5". Fast då behöver man fler av dom där slädarna och brickorna. Har däremot ingen aning om dom kommer säljas löst.

Vore ju höjden av idioti om de inte kommer kunna beställas separat.

Visserligen finns det ju idag flertalet chassin med "extra tillbehör" som nästan ingen affär tillhandahåller...

Permalänk
Fractal Design

Hej alla!

Skrivet av mmarks:

Jag såg just att ni släppt Define R6! Finns det något pris för den vita varianten med tempered glass? När finns den tillgänglig i Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Priser blir detsamma för alla färger, 1599:- med glas.

Vi producerar för fullt, men än så länge har de svarta varianterna prioriterats högst. Vit och grå variant är på gång, men finns troligen i butik i Sverige först framemot mars-april.

Skrivet av anon285805:

Mm det ser inte snyggt ut med ett "PSU shroud" (ingen aning om vad det kallas på svenska) på Define R6.

Möjlighet till en variant utan PSU shroud hade vart najs... och stämmer det att Define R6 har endast stöd för 6 vanliga hårddiskar? R5 har ju stöd för mer än 10...

Intressant input om PSU-shrouden! R6:an är dock konstruerad för att ha den, så utan det höljet skulle moderkortsplåten inte ha något fäste nedtill.

Skrivet av MarcusHuddinge:

Som det ser ut så ska det gå att få dit elva 3.5" hårddiskar + fyra 2.5", eller sexton 2.5". Fast då behöver man fler av dom där slädarna och brickorna. Har däremot ingen aning om dom kommer säljas löst.

Skrivet av Exxovion:

Vore ju höjden av idioti om de inte kommer kunna beställas separat.

Visserligen finns det ju idag flertalet chassin med "extra tillbehör" som nästan ingen affär tillhandahåller...

Helt korrekt, 11+4 eller 16 är max, om man inte har en 5.25" enhet. Har man en sådan försvinner en plats.

Vi arbetar på en logistiklösning för att sälja vaggor, men det är väldigt få affärer som vill ta in tillbehör till ett specifikt chassi. De kommer dock åtminstone gå att köpa via vår tyska reservdelsshop, http://www.fractal-design-shop.de/

Skrivet av Slajm:

Jag hittade bara kontaktformuläret på fractal-design.com, finns det ett sätt att kontakta ett svenskt kontor?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MarcusHuddinge:

http://www.fractal-design.com/home/contact-us
Välj Sverige som land och skriv där. Jag skrev där förut en gång och fick svar på svenska.

Edit:
Eller så var det kanske här jag skrev
http://support.fractal-design.com/support/tickets/new
Hur som helst så skrev jag på svenska och fick svar på svenska.

Oavsett vilket formulär så kommer du till svenska kontoret ifall du väljer Sverige. Vi har separata kundtjänster i Tyskland, USA och Kina, alla andra kommer till Sverige.

Skrivet av Divion:

@Fractal Design: Fy vad besviken jag blev på den vita versionen utav erat nya R6. Förstår inte hur ni tänkte, om man som jag, vill ha ett vitt chassi, så vill man verkligen INTE ha en front som är svart! Så blir tyvärr inget köp för min del. Sneglade även på Define C men det erbjöd ni inte i vitt överhuvudtaget tyvärr.

Tack för din feedback! Det var ett val som splittrade oss även inom bolaget, det gick tyvärr inte att göra alla nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Vi arbetar på en logistiklösning för att sälja vaggor, men det är väldigt få affärer som vill ta in tillbehör till ett specifikt chassi. De kommer dock åtminstone gå att köpa via vår tyska reservdelsshop, http://www.fractal-design-shop.de/

Kan inte någon butik ha det som beställningsvara så att butiken slipper ha grejerna i sitt lager, men så folk ändå kan få tag på grejerna på ett smidigt sätt så länge man orkar vänta lite längre än normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Hejsan fractal-design

Jag har haft en öppen ticket hos er nu i snart 12 dagar utan att någon har kollat på den, det står att ni ska svara inom 48(?) Timmar?

Är det något ni skulle kunna hjälpa mig med ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av MarcusHuddinge:

Kan inte någon butik ha det som beställningsvara så att butiken slipper ha grejerna i sitt lager, men så folk ändå kan få tag på grejerna på ett smidigt sätt så länge man orkar vänta lite längre än normalt.

Kanske, men de behöver dock i så fall ändå lagerföras hos den lokala distributören, som oftast inte heller vill ha tillbehör till enskilda chassimodeller. Om vi skulle ha ett centralt lager med möjlighet att skicka enstaka produkter till butiker i till exempel hela EU så skulle det lagret nästan lika gärna kunna skicka direkt till kunder istället, frakten blir i vilket fall ohållbart dyr.

Vi jobbar på det, men det är tyvärr inte helt enkelt.

Skrivet av EddAa:

Hejsan fractal-design

Jag har haft en öppen ticket hos er nu i snart 12 dagar utan att någon har kollat på den, det står att ni ska svara inom 48(?) Timmar?

Är det något ni skulle kunna hjälpa mig med ?

Skickades från m.sweclockers.com

Det har tyvärr blivit både julledighet och sjukdom de senaste veckorna, så supporten ligger lite efter. Du borde dock få hjälp mycket snart!

Permalänk
Medlem

@fractal design
Jag har skaffat mig en celsius s24. Till min förvåning så har jag upptäckt att det är en aluminium radiator istället för koppar som kelvin hade.
Eftersom ni skriver den är expanderbar så undrar jag vad ni rekommenderar för material på gpu blocket? Och vad de ska vara för vätska med ev tillsats i? För jag har förstått att pump/cpu delen är i koppar och att man egentligen inte borde blanda material men att ni redan gjort det från fabrik och ni då anser det fungerar, troligen med hjälp av rätt vätska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej
Har ett Fractal Design Newton R2 650W nätagg. Går det att köpa till sladdar till det?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av jazon:

@fractal design
Jag har skaffat mig en celsius s24. Till min förvåning så har jag upptäckt att det är en aluminium radiator istället för koppar som kelvin hade.
Eftersom ni skriver den är expanderbar så undrar jag vad ni rekommenderar för material på gpu blocket? Och vad de ska vara för vätska med ev tillsats i? För jag har förstått att pump/cpu delen är i koppar och att man egentligen inte borde blanda material men att ni redan gjort det från fabrik och ni då anser det fungerar, troligen med hjälp av rätt vätska.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom det redan är blandade metaller i loopen spelar grafikkortetsblockets material inte så stor roll ur det perspektivet.

Vätskan däremot behöver mycket riktigt vara antikorrosiv (och antibakteriell). Från fabrik kommer den med en vätska som testats ordentligt och vi vet fungerar väl även över längre tidsperioder, men tyvärr säljs inte den direkt till konsumenter. Eftersom blandning av olika sådana tillsatser kan ha oväntade effekter så rekommenderar vi att man tömmer systemet helt, och sen fyller på med en för ändamålet avsedd blandning.

Vi har inte själva långtidstestat med den, men ett exempel som troligen fungerar bra även i längden är den här: https://www.ekwb.com/shop/ek-cryofuel-clear-premix-900-ml

Vid små expansioner (typ max 100 ml utökning) så går det att späda ut den medföljande vätskan med batterivatten. Det är dock riktigt krångligt att fylla på loopen igen om man inte lägger till en reservoar, och gör man det så behövs mer vätska.

Skrivet av svalle:

Hej
Har ett Fractal Design Newton R2 650W nätagg. Går det att köpa till sladdar till det?

Nej, tyvärr säljer vi inte nätaggskablar löst.

Om du är ute efter en PCI-e-kabel så är de tyvärr slut, men om det är någon annan kabel du saknar så kan vi troligen skicka ut här från kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Eftersom det redan är blandade metaller i loopen spelar grafikkortetsblockets material inte så stor roll ur det perspektivet.

Vätskan däremot behöver mycket riktigt vara antikorrosiv (och antibakteriell). Från fabrik kommer den med en vätska som testats ordentligt och vi vet fungerar väl även över längre tidsperioder, men tyvärr säljs inte den direkt till konsumenter. Eftersom blandning av olika sådana tillsatser kan ha oväntade effekter så rekommenderar vi att man tömmer systemet helt, och sen fyller på med en för ändamålet avsedd blandning.

Vi har inte själva långtidstestat med den, men ett exempel som troligen fungerar bra även i längden är den här: https://www.ekwb.com/shop/ek-cryofuel-clear-premix-900-ml

Vid små expansioner (typ max 100 ml utökning) så går det att späda ut den medföljande vätskan med batterivatten. Det är dock riktigt krångligt att fylla på loopen igen om man inte lägger till en reservoar, och gör man det så behövs mer vätska.

Nej, tyvärr säljer vi inte nätaggskablar löst.

Om du är ute efter en PCI-e-kabel så är de tyvärr slut, men om det är någon annan kabel du saknar så kan vi troligen skicka ut här från kontoret.

Jag skulle behöva båda en kabel till hdd (sata) och någon sorts 4-pins molex till ljudkortet.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Hej igen

Jag har haft mitt ärende uppe hos er sedan 27 december och har fått 1 svar från kundtjänst under den tiden, fick som svar att jag skulle få hjälp med ärendet, efter det så har jag inte hört något från er?

Vad är det som händer om man får fråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av svalle:

Jag skulle behöva båda en kabel till hdd (sata) och någon sorts 4-pins molex till ljudkortet.

Det borde gå fint, skapa en ticket här: http://support.fractal-design.com/support/tickets/new

Skrivet av EddAa:

Hej igen

Jag har haft mitt ärende uppe hos er sedan 27 december och har fått 1 svar från kundtjänst under den tiden, fick som svar att jag skulle få hjälp med ärendet, efter det så har jag inte hört något från er?

Vad är det som händer om man får fråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kommer troligen få ett svar alldeles strax. Om inte, skicka ett PM med ditt ticketnummer så kan vi lättare kolla upp ifall den till exempel felaktigt blivit markerad som avslutad. Vi ber om ursäkt för fördröjningen.

Permalänk
Medlem

Hej

Kan man beställa Pci covers till ett Fracal Design R4 inom sverige?
Sen är det så att front usb:n inte funkar men har gjort det. kan man göra något åt det?

Mvh

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Sotie:

Hej

Kan man beställa Pci covers till ett Fracal Design R4 inom sverige?
Sen är det så att front usb:n inte funkar men har gjort det. kan man göra något åt det?

Mvh

Hej

PCI covers finns inte att beställa i Sverige, men de finns att beställa i vår tyska reservdelsbutik: http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=479 Där kan du även hitta USB-kit. Men om du skapar en ny ticket på vår supportsida så kan nog de hjälpa dig med din USB.

/Fractal

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Jag har råkat haft sönder min mick ingång och behöver en ny men hittar ingen i lager.
http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=496
Eller finns den att köpa någon annanstans?

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition | Corsair 4GB (2x2GB) | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Antec Three Hundred | Corsair VX 550W | Gigabyte GA-870A-UD3

Permalänk
Medlem

Äger en Fractal Design Definiera S (svart) och letar desperat efter en sidopanel med fönster.

Hittade den på den tyska siten ( http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=819 ) men frakten är bra dyr och överstiger produktens kostnad (> €18). Ni råkar inte sälja den någon annanstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Umpata:

Hejsan!
Jag har råkat haft sönder min mick ingång och behöver en ny men hittar ingen i lager.
http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=496
Eller finns den att köpa någon annanstans?

Vi har ingen annan försäljningskanal, men om du skapar en ticket och frågar snällt så kan supporten skicka ut en gratis: http://support.fractal-design.com/support/tickets/new

Skrivet av GPCaps:

Äger en Fractal Design Definiera S (svart) och letar desperat efter en sidopanel med fönster.

Hittade den på den tyska siten ( http://www.fractal-design-shop.de/index.php?a=819 ) men frakten är bra dyr och överstiger produktens kostnad (> €18). Ni råkar inte sälja den någon annanstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr inte. Vi jobbar på att få till ett bra internationellt fraktavtal, men det är inte helt enkelt.

Permalänk

Hej,
Ville bara säga tack för bra kundservice gällande mitt serviceärende.

Hade även en fråga om det finns någon som helst möjlighet att byta ut fronten på vanliga define c till meshify fronten?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Bateman85:

Hej,
Ville bara säga tack för bra kundservice gällande mitt serviceärende.

Hade även en fråga om det finns någon som helst möjlighet att byta ut fronten på vanliga define c till meshify fronten?

Trevligt att höra!

Jo, frontpanelerna är utbytbara mellan Define C och Meshify C.