Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stanco
Vad är upp och ned???

Ska nämligen försökam ig på detta.

Du ska lägga kortet som det sitter i datorn. Alltså med baksidan upp och kylarsidan ner.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Permalänk
Medlem

när man rengör 8800 gtx som jag har så finns det ju en massa sånna här "kuddar" på minnena. Dom ska bort antar jag, men när jag "bakat" mitt kort kan jag använa vanligaAS5 på dom eller måste jag införskaffa mig "kylkuddar" ??

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem

bära eller brista nu e kortet i ugnen!

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stanco
när man rengör 8800 gtx som jag har så finns det ju en massa sånna här "kuddar" på minnena. Dom ska bort antar jag, men när jag "bakat" mitt kort kan jag använa vanligaAS5 på dom eller måste jag införskaffa mig "kylkuddar" ??

kör på nya kuddar, det är för stort mellanrum för pasta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stanco
bära eller brista nu e kortet i ugnen!

Hur gick det ??

Permalänk
Medlem

väntar 8 min till så det får svalna, 12.22 så vet vi om det funka för mig.

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem

fan var kan man få tag i minnes kuddar en lördag... ner till kjell o Co kanske.

Edit, fanns inga på kjell, inte på datorbutiken... Finns det i någon fysisk butikkjedja??

Eller någon webshop överhuvudtaget så jag kan beställa.

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem

Så jävla nice, DET funkerade! Både att baka och att kortet posta bioset normalt utan linjer o artifakter!

Nu måste jag bara hitta kuddar till minnena.. tips?

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stanco
Så jävla nice, DET funkerade! Både att baka och att kortet posta bioset normalt utan linjer o artifakter!

Nu måste jag bara hitta kuddar till minnena.. tips?

Vad var problemet med kortet? Hade du artefakter på windowsskrivbordet också?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte nya kuddar utan kan använda de gammla. De fungerar inte på samma sätt som kylpasta och går därmed utmärkt att använda igen.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Jag som hade ett 6600GT som visade artefakter och discofärger hela tiden. Kanske skulle provat detta istället för att göra en nyckelknippa av kärnan

Edit:
Vilken sida ner när det gäller moderkort?

Permalänk
Medlem

jag kasta mina gammla kuddar=/ Därför måste jag hitta nya, då jag fick reda o märkte själv att AS5 inte ger kontakt yta med Metallblocket.. Så nu försöker jag hitta "thermal pads" men det värkar vara svårt att köpa löst=(

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem

Jag kunde endast köra mitt utan drivrutiner. Även med drivrutiner så fick jag en massa konstiga artefakter när jag scrollade internetsidor och så.

Edit: Angående kuddar så har jag inga, men jag tror att min RHS88 har kontakt med minnena ändå, det är tryckmärken på kylaren iaf.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Chilledpc.co.uk

På denna sida hitta jag kylkuddar, men 1mm var slut på lager, tror ni man kan använda 0.5 mm eller uppåt 1.5 mm att ha mellan minnena o blocket på mitt 8800gtx.

Ska vara tydlig, jag gissar att 1mm är perfekt att ha imellan, men det kanske borde vara 0.5mm, eller 1.5mm kanske är alldelles för tjock, jag vet inte, vet ni??

Visa signatur

okej

Permalänk
Medlem

Hmmm...Undrar om man kan montera bort moderkortet med inbyggd grafik på min gamla trasiga Acer laptop (defekt grafikkort samt WiFi ) kanske lite väl mycket delar att montera bort innan...

Permalänk
Hjälpsam

Tydligen gör detta att lödningarna smälter igen.
Läste lite i tråden som det länkades till och hittade några tips.

1) Pilla absolut inte på kortet innan det svalnat en del, en bra metod är att slå av ugnen när kortet är klart och öppna ungnsluckan på så sätt kyls kortet ned utan att man rör det.

2) Man kan skydda känsliga delar med aluminiumfolie.

3) Överhetta inte och värm inte för länge då kan grejerna lossna.

4) Kortet skall som sagt strippas innan uppvärmningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stanco
Chilledpc.co.uk

På denna sida hitta jag kylkuddar, men 1mm var slut på lager, tror ni man kan använda 0.5 mm eller uppåt 1.5 mm att ha mellan minnena o blocket på mitt 8800gtx.

Ska vara tydlig, jag gissar att 1mm är perfekt att ha imellan, men det kanske borde vara 0.5mm, eller 1.5mm kanske är alldelles för tjock, jag vet inte, vet ni??

Beställ dom du verkligen vill ha, det kan vara värt att vänta några dagar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Verkligen roligt att många får detta att fungera
Jag ångrar på att jag slängt en del bra grejor nu när jag ser att man får det att fungera.

Permalänk
Medlem

Yes min laptop GPU go 7800 GTX funkar än idag Det var roligt att få igång min gamla XPS M170 igen istället för att sälja iväg den. Det är väl ingen super dator men klarar av en hel del spel ändå fastän det är en single core.

Eller vad sägs om Crysis Warhead på den som jag spelar i det här klippet

http://www.youtube.com/watch?v=0jH1VfcuAKc

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stanco
Chilledpc.co.uk

På denna sida hitta jag kylkuddar, men 1mm var slut på lager, tror ni man kan använda 0.5 mm eller uppåt 1.5 mm att ha mellan minnena o blocket på mitt 8800gtx.

Ska vara tydlig, jag gissar att 1mm är perfekt att ha imellan, men det kanske borde vara 0.5mm, eller 1.5mm kanske är alldelles för tjock, jag vet inte, vet ni??

Sitter i samma sits som du och behöver minneskuddar till mitt gamla 8800GTX men det kortet fungerar fint än idag men eftersom jag slarvade med kuddarna när jag bytte kylare på kortet så det var det inte så mycket kvar av dem för att återanvändas.

Har testat kortet och kört några tester utan minneskuddar och om man känner på kortets baksida så känns det som att kortet är 100+ grader varmt eftersom ingen minneskuddar finns längre för att leda bort värme till kylplåten.

Har för övrigt ett ännu äldre kort som jag tänker sparka liv i med denna metod, nämligen ett ATI Radeon X800GTO AGP med zalman VF900 kylare.

Angående hemsidan som säljer minneskuddar, vågar man köpa dem därifrån? pålitlig osv?

Edit: Kan fixa fram lite bilder sen (om det önskas) på hur det ser ut utan kuddar men att döma av avståndet så verkar det vara inte mer eller mindre än 1 mm.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

testa med någon häftmassa eller lera för att kolla avståndet tycker jag är en bra idé. sen kan man ju annars kolla på dom gamla (om man har dom kvar) ungefär hur tjocka dom är.

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W

Permalänk
Medlem

Har äntligen sparat till mitt 5870 som jag fick häromdan. Jag kopplade in kortet och drog igång burken, men ingen bild??
Drog igång ugnen på 200 grader och la in kortet på folie klossar.
När jag kom tillbaka efter 10 min, Låg det en svart hög med smält plast och massa bubblor på
Ska det vara så? Täcker min försäkring?

Visa signatur

*I7 920@4Ghz *6Gb1600Mhz Domintor *Rampage II Extreme *5870 "Crossfire" 5870 *300Gb Raptor * corsair 1000w

Permalänk
Medlem

hmm undra om jag ska baka mitt demo slutsteg som slår av till protect så fort man vill vrida på lite tryck (ja den har kablar från helvetet som skulle kunna driva 5 såna där steg).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppik
Har äntligen sparat till mitt 5870 som jag fick häromdan. Jag kopplade in kortet och drog igång burken, men ingen bild??
Drog igång ugnen på 200 grader och la in kortet på folie klossar.
När jag kom tillbaka efter 10 min, Låg det en svart hög med smält plast och massa bubblor på
Ska det vara så? Täcker min försäkring?

Jag vet faktiskt inte om du är sarkasm eller nåt men bakade du verkligen ett alldeles nytt kort som 5870 i ugnen för att du inte fick någon bild efter uppstart?

Nej jag tror att du vill se hur många reaktioner du får för det inlägget

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppik
TEXT

Sluta trolla, det va inte roligt..

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppik
Har äntligen sparat till mitt 5870 som jag fick häromdan. Jag kopplade in kortet och drog igång burken, men ingen bild??
Drog igång ugnen på 200 grader och la in kortet på folie klossar.
När jag kom tillbaka efter 10 min, Låg det en svart hög med smält plast och massa bubblor på
Ska det vara så? Täcker min försäkring?

vore jag dig skulle jag bryta av en bit och doppa i lite gräddfil och smaka av med citron och rosmarin och svälja en klunk pinot noir til så dyr fin mat

Permalänk
Medlem

Tyvärr så var detta ett tråkigt skämt! Jag ville bara informera att man skall skruva isär plast material innan man lagar.

Visa signatur

*I7 920@4Ghz *6Gb1600Mhz Domintor *Rampage II Extreme *5870 "Crossfire" 5870 *300Gb Raptor * corsair 1000w

Permalänk
Medlem

det är ju plast på kortet som man inte tar bort som klarar värmen....

Tex. ström kontakter bland annat.

Visa signatur

okej

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppik
Tyvärr så var detta ett tråkigt skämt! Jag ville bara informera att man skall skruva isär plast material innan man lagar.

Ja visst man skall strippa kortet innan, man kan också skydda vissa detaljer som inte går att ta bort med aluminiumfolie.
Sen skall det väl också undertrykas att man inte skall testa detta på kort med garantin kvar.
Du får använda en sådan här nästa gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |